czwartek, 30 sierpnia 2012

Pancernik Dreadnought (1903) - 30.03.2012

Oto alternatywny Dreadnought – choć nieco wcześniejszy od swojego realnego odpowiednika. Ponieważ jego powstanie (odpowiedź na najnowszy pancernik niemiecki Braunschweig uzbrojony w 8 dział 280 mm – post z 21 marca) wypadło jeszcze przed nastaniem ery Fishera w admiralicji, okręt jest jeszcze napędzany klasycznymi maszynami tłokowymi. Nie chciałem tu robić zbyt daleko idącej science-fiction. Wydaje mi się, że nie było ówcześnie wśród decydentów żadnego innego wizjonera, który by odważył się na wyposażenie tak dużego okrętu w turbiny. Do tego potrzeba było prawdziwego wizjonera, jakim okazał się dopiero Fisher. Pewną wątpliwość może budzić użycie dział 343 mm których w momencie powstawania okrętu faktycznie jeszcze nie było (data projektu – 1909 r.), ale  rozważamy tu historię alternatywną, więc chyba możemy założyć, że w odpowiedzi na niemiecki okręt uzbrojony w dużą liczbę dział 280 mm Brytyjczycy zechcą odpowiedzieć okrętem z  podobną liczbą dużo większych dział. 343 mm wydają się być tu na miejscu, gdyż raczej nie było żadnych przeszkód technologicznych do powstania działa takiego kalibru (stosowanego zresztą przez Royal Navy w XIX w. na niektórych predrednotach – działa Mk I – Mk IV), a ponadto było by to zgodne z praktyką brytyjską stosowaną w rzeczywistości – aby zapewnić sobie faktyczną przewagę, montowali oni na okrętach dużo większego kalibru działa niż przeciwnik – np. właśnie 343 mm kontra 280 mm.
 
Dreadnought, british battleship laid down 1902 (Engine 1903)

Displacement:
    18 776 t light; 19 795 t standard; 20 996 t normal; 21 956 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    545,21 ft / 545,21 ft x 85,24 ft x 27,26 ft (normal load)
    166,18 m / 166,18 m x 25,98 m  x 8,31 m

Armament:
      8 - 13,50" / 343 mm guns (4x2 guns), 1 231,26lbs / 558,49kg shells, 1902 Model
      Breech loading guns in turrets (on barbettes)
      on centreline ends, evenly spread, 2 raised mounts - superfiring
      12 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 107,15lbs / 48,60kg shells, 1902 Model
      Quick firing guns in casemate mounts
      on side, all amidships, 2 raised mounts - superfiring
    Weight of broadside 11 136 lbs / 5 051 kg
    Shells per gun, main battery: 95
    3 - 18,0" / 457 mm submerged torpedo tubes

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    11,0" / 279 mm    286,98 ft / 87,47 m    11,68 ft / 3,56 m
    Ends:    4,02" / 102 mm      74,74 ft / 22,78 m    10,01 ft / 3,05 m
      183,50 ft / 55,93 m Unarmoured ends
    Upper:    5,98" / 152 mm    133,07 ft / 40,56 m    7,97 ft / 2,43 m
      Main Belt covers 81% of normal length
      Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

   - Torpedo Bulkhead:
        0,98" / 25 mm    185,27 ft / 56,47 m    18,24 ft / 5,56 m

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    11,0" / 279 mm    7,99" / 203 mm        10,5" / 267 mm
    2nd:    5,98" / 152 mm          -                  -

   - Armour deck: 2,01" / 51 mm, Conning tower: 10,98" / 279 mm

Machinery:
    Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
    ERROR: Revise drives, 4 shafts, 19 551 ihp / 14 585 Kw = 19,00 kts
    Range 5 570nm at 10,00 kts
    Bunker at max displacement = 2 161 tons (100% coal)

Complement:
    871 - 1 133

Cost:
    £2,235 million / $8,940 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 1 392 tons, 6,6%
    Armour: 6 128 tons, 29,2%
       - Belts: 2 179 tons, 10,4%
       - Torpedo bulkhead: 123 tons, 0,6%
       - Armament: 2 407 tons, 11,5%
       - Armour Deck: 1 239 tons, 5,9%
       - Conning Tower: 180 tons, 0,9%
    Machinery: 2 918 tons, 13,9%
    Hull, fittings & equipment: 8 338 tons, 39,7%
    Fuel, ammunition & stores: 2 220 tons, 10,6%
    Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      19 637 lbs / 8 907 Kg = 15,9 x 13,5 " / 343 mm shells or 2,7 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,02
    Metacentric height 4,1 ft / 1,2 m
    Roll period: 17,7 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 75 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,92
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,50

Hull form characteristics:
    Hull has rise forward of midbreak
    Block coefficient: 0,580
    Length to Beam Ratio: 6,40 : 1
    'Natural speed' for length: 23,35 kts
    Power going to wave formation at top speed: 40 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): -8,00 degrees
    Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        25,92 ft / 7,90 m
       - Forecastle (40%):    23,43 ft / 7,14 m
       - Mid (50%):        22,93 ft / 6,99 m (15,94 ft / 4,86 m aft of break)
       - Quarterdeck (16%):    15,94 ft / 4,86 m
       - Stern:        16,47 ft / 5,02 m
       - Average freeboard:    20,10 ft / 6,13 m

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 126,6%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 127,9%
    Waterplane Area: 33 358 Square feet or 3 099 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 91%
    Structure weight / hull surface area: 174 lbs/sq ft or 848 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,95
        - Longitudinal: 1,64
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
    Room for accommodation and workspaces is excellent
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz