Oto alternatywny Dreadnought – choć nieco wcześniejszy od
swojego realnego odpowiednika. Ponieważ jego powstanie (odpowiedź na najnowszy
pancernik niemiecki Braunschweig uzbrojony w 8 dział 280 mm – post z 21 marca) wypadło
jeszcze przed nastaniem ery Fishera w admiralicji, okręt jest jeszcze napędzany
klasycznymi maszynami tłokowymi. Nie chciałem tu robić zbyt daleko idącej
science-fiction. Wydaje mi się, że nie było ówcześnie wśród decydentów żadnego
innego wizjonera, który by odważył się na wyposażenie tak dużego okrętu w
turbiny. Do tego potrzeba było prawdziwego wizjonera, jakim okazał się dopiero
Fisher. Pewną wątpliwość może budzić użycie dział 343 mm których w momencie powstawania
okrętu faktycznie jeszcze nie było (data projektu – 1909 r.), ale rozważamy tu historię alternatywną, więc
chyba możemy założyć, że w odpowiedzi na niemiecki okręt uzbrojony w dużą
liczbę dział 280 mm Brytyjczycy zechcą odpowiedzieć okrętem z podobną liczbą dużo większych dział. 343 mm
wydają się być tu na miejscu, gdyż raczej nie było żadnych przeszkód
technologicznych do powstania działa takiego kalibru (stosowanego zresztą przez
Royal Navy w XIX w. na niektórych predrednotach – działa Mk I – Mk IV), a
ponadto było by to zgodne z praktyką brytyjską stosowaną w rzeczywistości – aby
zapewnić sobie faktyczną przewagę, montowali oni na okrętach dużo większego
kalibru działa niż przeciwnik – np. właśnie 343 mm kontra 280 mm.
Displacement:
18 776 t light; 19 795 t standard; 20 996 t normal; 21 956 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
545,21 ft / 545,21 ft x 85,24 ft x 27,26 ft (normal load)
166,18 m / 166,18 m x 25,98 m x 8,31 m
Armament:
8 - 13,50" / 343 mm guns (4x2 guns), 1 231,26lbs / 558,49kg shells, 1902 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on centreline ends, evenly spread, 2 raised mounts - superfiring
12 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 107,15lbs / 48,60kg shells, 1902 Model
Quick firing guns in casemate mounts
on side, all amidships, 2 raised mounts - superfiring
Weight of broadside 11 136 lbs / 5 051 kg
Shells per gun, main battery: 95
3 - 18,0" / 457 mm submerged torpedo tubes
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 11,0" / 279 mm 286,98 ft / 87,47 m 11,68 ft / 3,56 m
Ends: 4,02" / 102 mm 74,74 ft / 22,78 m 10,01 ft / 3,05 m
183,50 ft / 55,93 m Unarmoured ends
Upper: 5,98" / 152 mm 133,07 ft / 40,56 m 7,97 ft / 2,43 m
Main Belt covers 81% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
- Torpedo Bulkhead:
0,98" / 25 mm 185,27 ft / 56,47 m 18,24 ft / 5,56 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 11,0" / 279 mm 7,99" / 203 mm 10,5" / 267 mm
2nd: 5,98" / 152 mm - -
- Armour deck: 2,01" / 51 mm, Conning tower: 10,98" / 279 mm
Machinery:
Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
ERROR: Revise drives, 4 shafts, 19 551 ihp / 14 585 Kw = 19,00 kts
Range 5 570nm at 10,00 kts
Bunker at max displacement = 2 161 tons (100% coal)
Complement:
871 - 1 133
Cost:
£2,235 million / $8,940 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 1 392 tons, 6,6%
Armour: 6 128 tons, 29,2%
- Belts: 2 179 tons, 10,4%
- Torpedo bulkhead: 123 tons, 0,6%
- Armament: 2 407 tons, 11,5%
- Armour Deck: 1 239 tons, 5,9%
- Conning Tower: 180 tons, 0,9%
Machinery: 2 918 tons, 13,9%
Hull, fittings & equipment: 8 338 tons, 39,7%
Fuel, ammunition & stores: 2 220 tons, 10,6%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
19 637 lbs / 8 907 Kg = 15,9 x 13,5 " / 343 mm shells or 2,7 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,02
Metacentric height 4,1 ft / 1,2 m
Roll period: 17,7 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 75 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,92
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,50
Hull form characteristics:
Hull has rise forward of midbreak
Block coefficient: 0,580
Length to Beam Ratio: 6,40 : 1
'Natural speed' for length: 23,35 kts
Power going to wave formation at top speed: 40 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): -8,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 25,92 ft / 7,90 m
- Forecastle (40%): 23,43 ft / 7,14 m
- Mid (50%): 22,93 ft / 6,99 m (15,94 ft / 4,86 m aft of break)
- Quarterdeck (16%): 15,94 ft / 4,86 m
- Stern: 16,47 ft / 5,02 m
- Average freeboard: 20,10 ft / 6,13 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 126,6%
- Above water (accommodation/working, high = better): 127,9%
Waterplane Area: 33 358 Square feet or 3 099 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 91%
Structure weight / hull surface area: 174 lbs/sq ft or 848 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,95
- Longitudinal: 1,64
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
Room for accommodation and workspaces is excellent
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz