czwartek, 30 sierpnia 2012

HMS Untakeable - 03.06.2012

John Fisher, jak sam twierdził w swoich wspomnieniach, o szybkim pancerniku monokalibrowym myślał już ok. 1900 r. kiedy jeszcze zajmował stanowisko Dowódcy Floty Śródziemnomorskiej. Zanim pomysł wyewoluował w to, co ostatecznie ziściło się w postaci HMS Dreadnought, pancernik Fishera miał być jednostką uzbrojoną w początkowo 8, a potem aż 16 dział 254 mm (wg Tadeusza Klimczyka ten drugi projekt datuje się już na 1902 r., gdzie indziej czytałem, jakoby miał pochodzić z 1904 r.). Mniejszy niż dotychczas stosowany na pancernikach kaliber artylerii głównej można tłumaczyć chęcią uzyskania większej szybkostrzelności i w efekcie – zasypania przeciwnika lawina ognia na stosunkowo małym dystansie walki (doświadczenia wojny rosyjsko-japońskiej nie były jeszcze znane, ponadto brak jeszcze było skutecznych urządzeń do kierowania ogniem artyleryjskim na dużych odległościach). Względnie, mniejszy kaliber oznaczał mniejsze wymiary (a zatem i koszt jednostki) przy założonej liczbie luf.
Okręt, żartobliwie przez samego Fishera zwany „Untakeable” (niezdobyty, nie do wzięcia) mógłby prezentować się tak:
 
Untakeable, british battleship laid down 1902 (Engine 1903)

Displacement:
    13 351 t light; 14 072 t standard; 15 499 t normal; 16 641 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    485,99 ft / 485,99 ft x 77,95 ft x 25,03 ft (normal load)
    148,13 m / 148,13 m x 23,76 m  x 7,63 m

Armament:
      4 - 10,00" / 254 mm guns (2x2 guns), 500,00lbs / 226,80kg shells, 1902 Model
      Breech loading guns in turrets (on barbettes)
      on centreline ends, evenly spread
      4 - 10,00" / 254 mm guns (2x2 guns), 500,00lbs / 226,80kg shells, 1902 Model
      Breech loading guns in turrets (on barbettes)
      on side, all amidships
      14 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 107,15lbs / 48,60kg shells, 1902 Model
      Quick firing guns in casemate mounts
      on side, evenly spread, 4 raised mounts
      4 - 2,99" / 76,0 mm guns in single mounts, 13,39lbs / 6,07kg shells, 1902 Model
      Quick firing guns in casemate mounts
      on side ends, evenly spread
      8 - 2,99" / 76,0 mm guns in single mounts, 13,39lbs / 6,07kg shells, 1902 Model
      Quick firing guns in deck mounts
      on side, all amidships, 6 raised mounts - superfiring
    Weight of broadside 5 661 lbs / 2 568 kg
    Shells per gun, main battery: 120
    2 - 18,0" / 457 mm submerged torpedo tubes

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    10,0" / 254 mm    235,01 ft / 71,63 m    14,99 ft / 4,57 m
    Ends:    2,99" / 76 mm    175,98 ft / 53,64 m    8,01 ft / 2,44 m
      75,00 ft / 22,86 m Unarmoured ends
      Main Belt covers 74% of normal length
      Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

   - Torpedo Bulkhead:
        0,98" / 25 mm    285,99 ft / 87,17 m    17,98 ft / 5,48 m

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    10,0" / 254 mm    7,99" / 203 mm        11,0" / 279 mm
    2nd:    10,0" / 254 mm    7,99" / 203 mm        11,0" / 279 mm

   - Armour deck: 2,52" / 64 mm, Conning tower: 12,01" / 305 mm

Machinery:
    Coal fired boilers, steam turbines,
    Direct drive, 2 shafts, 20 261 shp / 15 115 Kw = 20,00 kts
    Range 6 000nm at 10,00 kts
    Bunker at max displacement = 2 569 tons (100% coal)

Complement:
    693 - 902

Cost:
    £1,416 million / $5,665 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 708 tons, 4,6%
    Armour: 4 737 tons, 30,6%
       - Belts: 1 819 tons, 11,7%
       - Torpedo bulkhead: 187 tons, 1,2%
       - Armament: 1 312 tons, 8,5%
       - Armour Deck: 1 258 tons, 8,1%
       - Conning Tower: 161 tons, 1,0%
    Machinery: 2 533 tons, 16,3%
    Hull, fittings & equipment: 5 373 tons, 34,7%
    Fuel, ammunition & stores: 2 148 tons, 13,9%
    Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      17 601 lbs / 7 983 Kg = 35,2 x 10,0 " / 254 mm shells or 2,7 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,19
    Metacentric height 4,8 ft / 1,5 m
    Roll period: 15,0 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 81 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,54
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,62

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,572
    Length to Beam Ratio: 6,23 : 1
    'Natural speed' for length: 22,05 kts
    Power going to wave formation at top speed: 45 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): -10,00 degrees
    Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        19,29 ft / 5,88 m
       - Forecastle (18%):    17,62 ft / 5,37 m
       - Mid (50%):        17,62 ft / 5,37 m
       - Quarterdeck (23%):    17,62 ft / 5,37 m
       - Stern:        17,62 ft / 5,37 m
       - Average freeboard:    17,74 ft / 5,41 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 120,9%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 130,7%
    Waterplane Area: 26 991 Square feet or 2 508 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 100%
    Structure weight / hull surface area: 139 lbs/sq ft or 679 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,94
        - Longitudinal: 1,73
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
    Room for accommodation and workspaces is excellent
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz