John Fisher, jak sam twierdził w swoich wspomnieniach, o
szybkim pancerniku monokalibrowym myślał już ok. 1900 r. kiedy jeszcze zajmował
stanowisko Dowódcy Floty Śródziemnomorskiej. Zanim pomysł wyewoluował w to, co
ostatecznie ziściło się w postaci HMS Dreadnought, pancernik Fishera miał być
jednostką uzbrojoną w początkowo 8,
a potem aż 16 dział 254 mm (wg Tadeusza
Klimczyka ten drugi projekt datuje się już na 1902 r., gdzie indziej czytałem,
jakoby miał pochodzić z 1904 r.). Mniejszy niż dotychczas stosowany na
pancernikach kaliber artylerii głównej można tłumaczyć chęcią uzyskania
większej szybkostrzelności i w efekcie – zasypania przeciwnika lawina ognia na
stosunkowo małym dystansie walki (doświadczenia wojny rosyjsko-japońskiej nie
były jeszcze znane, ponadto brak jeszcze było skutecznych urządzeń do kierowania
ogniem artyleryjskim na dużych odległościach). Względnie, mniejszy kaliber
oznaczał mniejsze wymiary (a zatem i koszt jednostki) przy założonej liczbie
luf.
Okręt, żartobliwie przez samego Fishera zwany „Untakeable”
(niezdobyty, nie do wzięcia) mógłby prezentować się tak:
Untakeable, british battleship laid down 1902 (Engine 1903)
Displacement:
13 351 t light; 14 072 t standard; 15 499 t normal; 16 641 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
485,99 ft / 485,99 ft x 77,95 ft x 25,03 ft (normal load)
148,13 m / 148,13 m x 23,76 m x 7,63 m
Armament:
4 - 10,00" / 254 mm guns (2x2 guns), 500,00lbs / 226,80kg shells, 1902 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on centreline ends, evenly spread
4 - 10,00" / 254 mm guns (2x2 guns), 500,00lbs / 226,80kg shells, 1902 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on side, all amidships
14 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 107,15lbs / 48,60kg shells, 1902 Model
Quick firing guns in casemate mounts
on side, evenly spread, 4 raised mounts
4 - 2,99" / 76,0 mm guns in single mounts, 13,39lbs / 6,07kg shells, 1902 Model
Quick firing guns in casemate mounts
on side ends, evenly spread
8 - 2,99" / 76,0 mm guns in single mounts, 13,39lbs / 6,07kg shells, 1902 Model
Quick firing guns in deck mounts
on side, all amidships, 6 raised mounts - superfiring
Weight of broadside 5 661 lbs / 2 568 kg
Shells per gun, main battery: 120
2 - 18,0" / 457 mm submerged torpedo tubes
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 10,0" / 254 mm 235,01 ft / 71,63 m 14,99 ft / 4,57 m
Ends: 2,99" / 76 mm 175,98 ft / 53,64 m 8,01 ft / 2,44 m
75,00 ft / 22,86 m Unarmoured ends
Main Belt covers 74% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
- Torpedo Bulkhead:
0,98" / 25 mm 285,99 ft / 87,17 m 17,98 ft / 5,48 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 10,0" / 254 mm 7,99" / 203 mm 11,0" / 279 mm
2nd: 10,0" / 254 mm 7,99" / 203 mm 11,0" / 279 mm
- Armour deck: 2,52" / 64 mm, Conning tower: 12,01" / 305 mm
Machinery:
Coal fired boilers, steam turbines,
Direct drive, 2 shafts, 20 261 shp / 15 115 Kw = 20,00 kts
Range 6 000nm at 10,00 kts
Bunker at max displacement = 2 569 tons (100% coal)
Complement:
693 - 902
Cost:
£1,416 million / $5,665 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 708 tons, 4,6%
Armour: 4 737 tons, 30,6%
- Belts: 1 819 tons, 11,7%
- Torpedo bulkhead: 187 tons, 1,2%
- Armament: 1 312 tons, 8,5%
- Armour Deck: 1 258 tons, 8,1%
- Conning Tower: 161 tons, 1,0%
Machinery: 2 533 tons, 16,3%
Hull, fittings & equipment: 5 373 tons, 34,7%
Fuel, ammunition & stores: 2 148 tons, 13,9%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
17 601 lbs / 7 983 Kg = 35,2 x 10,0 " / 254 mm shells or 2,7 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,19
Metacentric height 4,8 ft / 1,5 m
Roll period: 15,0 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 81 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,54
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,62
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,572
Length to Beam Ratio: 6,23 : 1
'Natural speed' for length: 22,05 kts
Power going to wave formation at top speed: 45 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): -10,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 19,29 ft / 5,88 m
- Forecastle (18%): 17,62 ft / 5,37 m
- Mid (50%): 17,62 ft / 5,37 m
- Quarterdeck (23%): 17,62 ft / 5,37 m
- Stern: 17,62 ft / 5,37 m
- Average freeboard: 17,74 ft / 5,41 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 120,9%
- Above water (accommodation/working, high = better): 130,7%
Waterplane Area: 26 991 Square feet or 2 508 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 100%
Structure weight / hull surface area: 139 lbs/sq ft or 679 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,94
- Longitudinal: 1,73
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
Room for accommodation and workspaces is excellent
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz