czwartek, 30 sierpnia 2012

Japoński stawiacz min - 24.09.2011

Miny morskie zastosowano po raz pierwszy już w czasie wojny krymskiej. Swą skuteczność udowodniły podczas wojny secesyjnej, a w latach 70-tych były już uznawane za skuteczne i groźne narzędzie prowadzenia wojny morskiej. Stąd pomysł wyspecjalizowanej jednostki – stawiacza min (krążownika minowego?) dla marynarki wojennej Japonii, zdolnego do postawienia ok. 400 min. Co prawda historycznie rzecz ujmując, nie było wówczas jeszcze takich jednostek, niemniej z technologicznego punktu widzenia nic nie stało na przeszkodzie, by taki stawiacz min zbudować – wystarczyłby być może jeden wizjoner w odpowiednią siłą przebicia;-)  

 
Wakamiya, japanese  minelayer laid down 1872

Displacement:
    1 445 t light; 1 493 t standard; 1 885 t normal; 2 198 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    237,27 ft / 231,43 ft x 33,92 ft x 15,98 ft (normal load)
    72,32 m / 70,54 m x 10,34 m  x 4,87 m

Armament:
      4 - 4,72" / 120 mm guns in single mounts, 38,49lbs / 17,46kg shells, 1872 Model
      Muzzle loading guns in casemate mounts
      on side, all amidships
    Weight of broadside 154 lbs / 70 kg
    Shells per gun, main battery: 120

Armour:
   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    1,46" / 37 mm          -                  -

   - Conning tower: 1,77" / 45 mm

Machinery:
    Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
    Direct drive, 1 shaft, 2 658 ihp / 1 983 Kw = 15,00 kts
    Range 4 600nm at 9,00 kts
    Bunker at max displacement = 705 tons (100% coal)

Complement:
    228

Cost:
    £0,154 million / $0,617 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 19 tons, 1,0%
    Armour: 21 tons, 1,1%
       - Belts: 0 tons, 0,0%
       - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
       - Armament: 15 tons, 0,8%
       - Armour Deck: 0 tons, 0,0%
       - Conning Tower: 6 tons, 0,3%
    Machinery: 626 tons, 33,2%
    Hull, fittings & equipment: 611 tons, 32,4%
    Fuel, ammunition & stores: 440 tons, 23,3%
    Miscellaneous weights: 168 tons, 8,9%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      910 lbs / 413 Kg = 23,7 x 4,7 " / 120 mm shells or 0,3 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,28
    Metacentric height 1,5 ft / 0,5 m
    Roll period: 11,5 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,13
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,526
    Length to Beam Ratio: 6,82 : 1
    'Natural speed' for length: 15,21 kts
    Power going to wave formation at top speed: 47 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): -13,00 degrees
    Stern overhang: 5,84 ft / 1,78 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        15,98 ft / 4,87 m
       - Forecastle (20%):    10,66 ft / 3,25 m
       - Mid (50%):        10,66 ft / 3,25 m
       - Quarterdeck (15%):    10,66 ft / 3,25 m
       - Stern:        12,89 ft / 3,93 m
       - Average freeboard:    11,26 ft / 3,43 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 125,1%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 74,0%
    Waterplane Area: 5 174 Square feet or 481 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 118%
    Structure weight / hull surface area: 66 lbs/sq ft or 321 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,89
        - Longitudinal: 2,70
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
    Room for accommodation and workspaces is cramped
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz