czwartek, 30 sierpnia 2012

Pancernik Radetzky 8x280 - 07.02.2012

Gdy flota austro-węgierska przymierzała się do budowy pancerników później znanych jako typ Radetzky, opracowanych zostało pięć wariantów nowych jednostek. Jednym z nich był pancernik uzbrojony w 8 dział 280 mm L/45 w czterech wieżach dwudziałowych (dwie w linii symetrii jednostki i dwie burtowe) oraz 16 dział 100 mm w kazamatach. Prawdopodobnie jednostka ta była by nieco większa niż zbudowany faktycznie pancernik Radetzky, być może mając wyporność rzędu 16.000 ton. Ostatecznie uznano to z niepraktyczne i zbyt kosztowne (większy okręt wymagałby zbudowania nowego doku pływającego), jednak zastanawiam się, czy nie dało by się skonstruować okrętu o zbliżonych parametrach w wymiarach prawdziwego Radetzky’ego?  Okazuje że dało by się i to bez większego problemu – co w sumie nie dziwi, bo zestaw 8x280 raczej nie powinien ważyć więcej niż 4x305 i 8x240. A zaoszczędzoną masę można spożytkować na poprawę opancerzenia, co też uczyniłem;-)
 
Radetzky, austro-hungarian battleship laid down 1907 (Engine 1908)

Displacement:
    13 255 t light; 13 894 t standard; 14 552 t normal; 15 078 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    451,94 ft / 450,95 ft x 80,91 ft x 26,64 ft (normal load)
    137,75 m / 137,45 m x 24,66 m  x 8,12 m

Armament:
      4 - 11,02" / 280 mm guns (2x2 guns), 669,80lbs / 303,82kg shells, 1907 Model
      Breech loading guns in turrets (on barbettes)
      on centreline ends, evenly spread
      4 - 11,02" / 280 mm guns (2x2 guns), 669,80lbs / 303,82kg shells, 1907 Model
      Breech loading guns in turrets (on barbettes)
      on side, all amidships
      16 - 3,94" / 100 mm guns in single mounts, 30,51lbs / 13,84kg shells, 1907 Model
      Quick firing guns in casemate mounts
      on side, all amidships
      4 - 2,60" / 66,0 mm guns in single mounts, 8,77lbs / 3,98kg shells, 1907 Model
      Quick firing guns in deck mounts
      on side, evenly spread
    Weight of broadside 5 882 lbs / 2 668 kg
    Shells per gun, main battery: 100
    2 - 17,7" / 450 mm submerged torpedo tubes

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    11,0" / 280 mm    270,31 ft / 82,39 m    10,01 ft / 3,05 m
    Ends:    3,94" / 100 mm    132,74 ft / 40,46 m    10,01 ft / 3,05 m
      47,90 ft / 14,60 m Unarmoured ends
    Upper:    7,09" / 180 mm    135,30 ft / 41,24 m    4,99 ft / 1,52 m
      Main Belt covers 92% of normal length
      Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

   - Torpedo Bulkhead:
        1,97" / 50 mm    304,33 ft / 92,76 m    18,90 ft / 5,76 m

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    11,0" / 280 mm    7,87" / 200 mm        11,0" / 280 mm
    2nd:    11,0" / 280 mm    7,87" / 200 mm        11,0" / 280 mm
    3rd:    5,91" / 150 mm          -                  -

   - Armour deck: 2,36" / 60 mm, Conning tower: 12,01" / 305 mm

Machinery:
    Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
    Direct drive, 2 shafts, 23 912 ihp / 17 838 Kw = 21,00 kts
    Range 4 100nm at 10,00 kts
    Bunker at max displacement = 1 184 tons (100% coal)

Complement:
    662 - 861

Cost:
    £1,386 million / $5,543 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 735 tons, 5,1%
    Armour: 5 065 tons, 34,8%
       - Belts: 1 809 tons, 12,4%
       - Torpedo bulkhead: 419 tons, 2,9%
       - Armament: 1 597 tons, 11,0%
       - Armour Deck: 1 086 tons, 7,5%
       - Conning Tower: 154 tons, 1,1%
    Machinery: 2 174 tons, 14,9%
    Hull, fittings & equipment: 5 281 tons, 36,3%
    Fuel, ammunition & stores: 1 297 tons, 8,9%
    Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      15 520 lbs / 7 040 Kg = 23,2 x 11,0 " / 280 mm shells or 2,8 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,14
    Metacentric height 4,6 ft / 1,4 m
    Roll period: 15,8 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 64 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,41
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,27

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,524
    Length to Beam Ratio: 5,57 : 1
    'Natural speed' for length: 21,24 kts
    Power going to wave formation at top speed: 50 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): -11,00 degrees
    Stern overhang: 0,98 ft / 0,30 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        20,73 ft / 6,32 m
       - Forecastle (23%):    16,37 ft / 4,99 m
       - Mid (50%):        15,29 ft / 4,66 m
       - Quarterdeck (20%):    16,17 ft / 4,93 m
       - Stern:        16,83 ft / 5,13 m
       - Average freeboard:    16,46 ft / 5,02 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 117,5%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 112,8%
    Waterplane Area: 24 852 Square feet or 2 309 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 95%
    Structure weight / hull surface area: 149 lbs/sq ft or 729 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,93
        - Longitudinal: 2,05
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
    Room for accommodation and workspaces is adequate
    Good seaboat, rides out heavy weather easily

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz