czwartek, 30 sierpnia 2012

Superdrednot proj. 686 - Rio de Janeiro - 18.08.2011

Dzisiejszy okręt to proponowany Brazylii przez Armstronga w 1911 r. projekt pancernika, z którego wyewoluował późniejszy Agincourt. Miało to być jak na ówczesne czasy prawdziwe monstrum, wypierające 30500 ton, rozwijające blisko 23 w., uzbrojone w 8x406, 14x152 i - uwaga! - 6x240. To ostatnie wydaje mi się dość kuriozalną propozycją, bez jakiegoś konkretnego uzasadnienia. Udało mi się znaleźć tylko taką informację, że takie działa uwzględniono w projekcie na wyraźne żądanie strony brazylijskiej - ale czemu to miało służyć, to nie mam pojęcia.. Może do zwalczania argentyńskich krążowników pancernych, na które szkoda było Brazylijczykom pocisków 406mm? Tak czy siak – ciekawe, jakie konkretnie działa 240 mm Brazylijczycy widzieli by na swoich drednotach? Taki kaliber mieli chyba tylko Niemcy, Austriacy i Francuzi, Brytyjczycy takowego nie produkowali. A zarówno montowanie obcych dział jak i opracowywanie specjalnego modelu działa na potrzeby jednego konkretnego okrętu wydaje się dość karkołomnym pomysłem. Ponadto, z rysunku wygląda na to, że z tych dział 240 mm na prawą burtę mogły by zapewne strzelać wszystkie, od biedy także te z wieży lewoburtowej (ale tylko z analogicznymi zastrzeżeniami jak dla wież na śródokręciu pancernika Colossus w przypadku strzelania na przeciwległą burtę), natomiast na lewą burtę - tylko trzy z wieży lewoburtowej.

 
Rio de Janeiro, brazilian battleship laid down 1911 (Engine 1913)

Displacement:
    27 497 t light; 29 156 t standard; 30 500 t normal; 31 575 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    670,93 ft / 670,93 ft x 91,99 ft x 29,63 ft (normal load)
    204,50 m / 204,50 m x 28,04 m  x 9,03 m

Armament:
      8 - 15,98" / 406 mm guns (4x2 guns), 2 041,96lbs / 926,22kg shells, 1911 Model
      Breech loading guns in turrets (on barbettes)
      on centreline ends, evenly spread, 2 raised mounts - superfiring
      Main guns limited to end-on fire
      6 - 9,45" / 240 mm guns (2x3 guns), 421,80lbs / 191,32kg shells, 1911 Model
      Breech loading guns in turrets (on barbettes)
      on side, all amidships
      14 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 107,15lbs / 48,60kg shells, 1911 Model
      Quick firing guns in casemate mounts
      on centreline, all amidships
      14 guns in hull casemates - Limited use in heavy seas
      6 - 2,99" / 76,0 mm guns in single mounts, 13,39lbs / 6,08kg shells, 1911 Model
      Quick firing guns in deck mounts
      on side, evenly spread
    Weight of broadside 20 447 lbs / 9 275 kg
    Shells per gun, main battery: 90

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    10,0" / 254 mm    430,35 ft / 131,17 m    12,17 ft / 3,71 m
    Ends:    7,01" / 178 mm      86,42 ft / 26,34 m    12,17 ft / 3,71 m
      154,17 ft / 46,99 m Unarmoured ends
    Upper:    5,98" / 152 mm    205,68 ft / 62,69 m    9,15 ft / 2,79 m
      Main Belt covers 99% of normal length
      Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

   - Torpedo Bulkhead:
        1,38" / 35 mm    430,35 ft / 131,17 m    27,30 ft / 8,32 m

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    12,0" / 305 mm    7,99" / 203 mm        10,0" / 254 mm
    2nd:    7,99" / 203 mm    5,51" / 140 mm        9,21" / 234 mm
    3rd:    5,98" / 152 mm          -                  -

   - Armour deck: 2,76" / 70 mm, Conning tower: 12,01" / 305 mm

Machinery:
    Coal fired boilers, steam turbines,
    Geared drive, 4 shafts, 43 529 shp / 32 473 Kw = 22,50 kts
    Range 6 000nm at 10,00 kts
    Bunker at max displacement = 2 419 tons (100% coal)

Complement:
    1 153 - 1 500

Cost:
    £3,372 million / $13,488 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 2 556 tons, 8,4%
    Armour: 9 709 tons, 31,8%
       - Belts: 3 124 tons, 10,2%
       - Torpedo bulkhead: 599 tons, 2,0%
       - Armament: 3 466 tons, 11,4%
       - Armour Deck: 2 267 tons, 7,4%
       - Conning Tower: 253 tons, 0,8%
    Machinery: 1 876 tons, 6,2%
    Hull, fittings & equipment: 13 356 tons, 43,8%
    Fuel, ammunition & stores: 3 003 tons, 9,8%
    Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      33 563 lbs / 15 224 Kg = 16,4 x 16,0 " / 406 mm shells or 4,8 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,00
    Metacentric height 4,4 ft / 1,3 m
    Roll period: 18,4 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 62 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 1,23
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,24

Hull form characteristics:
    Hull has rise forward of midbreak
    Block coefficient: 0,584
    Length to Beam Ratio: 7,29 : 1
    'Natural speed' for length: 25,90 kts
    Power going to wave formation at top speed: 42 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
    Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        23,16 ft / 7,06 m
       - Forecastle (18%):    22,08 ft / 6,73 m
       - Mid (62%):        22,08 ft / 6,73 m (15,45 ft / 4,71 m aft of break)
       - Quarterdeck (19%):    15,45 ft / 4,71 m
       - Stern:        15,45 ft / 4,71 m
       - Average freeboard:    19,62 ft / 5,98 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 105,4%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 147,5%
    Waterplane Area: 44 463 Square feet or 4 131 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 90%
    Structure weight / hull surface area: 213 lbs/sq ft or 1 039 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,96
        - Longitudinal: 1,34
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
    Room for accommodation and workspaces is excellent
    Good seaboat, rides out heavy weather easily

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz