Dzisiejszy okręt to proponowany
Brazylii przez Armstronga w 1911 r. projekt pancernika, z którego wyewoluował
późniejszy Agincourt. Miało to być jak na ówczesne czasy prawdziwe monstrum,
wypierające 30500 ton, rozwijające blisko 23 w., uzbrojone w 8x406, 14x152 i -
uwaga! - 6x240. To ostatnie wydaje mi się dość kuriozalną propozycją, bez
jakiegoś konkretnego uzasadnienia. Udało mi się znaleźć tylko taką informację,
że takie działa uwzględniono w projekcie na wyraźne żądanie strony
brazylijskiej - ale czemu to miało służyć, to nie mam pojęcia.. Może do
zwalczania argentyńskich krążowników pancernych, na które szkoda było
Brazylijczykom pocisków 406mm? Tak czy siak – ciekawe, jakie konkretnie działa 240 mm Brazylijczycy
widzieli by na swoich drednotach? Taki kaliber mieli chyba tylko Niemcy,
Austriacy i Francuzi, Brytyjczycy takowego nie produkowali. A zarówno
montowanie obcych dział jak i opracowywanie specjalnego modelu działa na
potrzeby jednego konkretnego okrętu wydaje się dość karkołomnym pomysłem.
Ponadto, z rysunku wygląda na to, że z tych dział 240 mm na prawą burtę mogły
by zapewne strzelać wszystkie, od biedy także te z wieży lewoburtowej (ale
tylko z analogicznymi zastrzeżeniami jak dla wież na śródokręciu pancernika
Colossus w przypadku strzelania na przeciwległą burtę), natomiast na lewą burtę
- tylko trzy z wieży lewoburtowej.
Displacement:
27 497 t light; 29 156 t standard; 30 500 t normal; 31 575 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
670,93 ft / 670,93 ft x 91,99 ft x 29,63 ft (normal load)
204,50 m / 204,50 m x 28,04 m x 9,03 m
Armament:
8 - 15,98" / 406 mm guns (4x2 guns), 2 041,96lbs / 926,22kg shells, 1911 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on centreline ends, evenly spread, 2 raised mounts - superfiring
Main guns limited to end-on fire
6 - 9,45" / 240 mm guns (2x3 guns), 421,80lbs / 191,32kg shells, 1911 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on side, all amidships
14 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 107,15lbs / 48,60kg shells, 1911 Model
Quick firing guns in casemate mounts
on centreline, all amidships
14 guns in hull casemates - Limited use in heavy seas
6 - 2,99" / 76,0 mm guns in single mounts, 13,39lbs / 6,08kg shells, 1911 Model
Quick firing guns in deck mounts
on side, evenly spread
Weight of broadside 20 447 lbs / 9 275 kg
Shells per gun, main battery: 90
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 10,0" / 254 mm 430,35 ft / 131,17 m 12,17 ft / 3,71 m
Ends: 7,01" / 178 mm 86,42 ft / 26,34 m 12,17 ft / 3,71 m
154,17 ft / 46,99 m Unarmoured ends
Upper: 5,98" / 152 mm 205,68 ft / 62,69 m 9,15 ft / 2,79 m
Main Belt covers 99% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
- Torpedo Bulkhead:
1,38" / 35 mm 430,35 ft / 131,17 m 27,30 ft / 8,32 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 12,0" / 305 mm 7,99" / 203 mm 10,0" / 254 mm
2nd: 7,99" / 203 mm 5,51" / 140 mm 9,21" / 234 mm
3rd: 5,98" / 152 mm - -
- Armour deck: 2,76" / 70 mm, Conning tower: 12,01" / 305 mm
Machinery:
Coal fired boilers, steam turbines,
Geared drive, 4 shafts, 43 529 shp / 32 473 Kw = 22,50 kts
Range 6 000nm at 10,00 kts
Bunker at max displacement = 2 419 tons (100% coal)
Complement:
1 153 - 1 500
Cost:
£3,372 million / $13,488 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 2 556 tons, 8,4%
Armour: 9 709 tons, 31,8%
- Belts: 3 124 tons, 10,2%
- Torpedo bulkhead: 599 tons, 2,0%
- Armament: 3 466 tons, 11,4%
- Armour Deck: 2 267 tons, 7,4%
- Conning Tower: 253 tons, 0,8%
Machinery: 1 876 tons, 6,2%
Hull, fittings & equipment: 13 356 tons, 43,8%
Fuel, ammunition & stores: 3 003 tons, 9,8%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
33 563 lbs / 15 224 Kg = 16,4 x 16,0 " / 406 mm shells or 4,8 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,00
Metacentric height 4,4 ft / 1,3 m
Roll period: 18,4 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 62 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 1,23
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,24
Hull form characteristics:
Hull has rise forward of midbreak
Block coefficient: 0,584
Length to Beam Ratio: 7,29 : 1
'Natural speed' for length: 25,90 kts
Power going to wave formation at top speed: 42 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 23,16 ft / 7,06 m
- Forecastle (18%): 22,08 ft / 6,73 m
- Mid (62%): 22,08 ft / 6,73 m (15,45 ft / 4,71 m aft of break)
- Quarterdeck (19%): 15,45 ft / 4,71 m
- Stern: 15,45 ft / 4,71 m
- Average freeboard: 19,62 ft / 5,98 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 105,4%
- Above water (accommodation/working, high = better): 147,5%
Waterplane Area: 44 463 Square feet or 4 131 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 90%
Structure weight / hull surface area: 213 lbs/sq ft or 1 039 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,96
- Longitudinal: 1,34
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
Room for accommodation and workspaces is excellent
Good seaboat, rides out heavy weather easily
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz