Największym
z monitorów amerykańskiej floty doby wojny secesyjnej miał być Puritan –
wypierający blisko 5000 ton okręt uzbrojony w dwie gładkolufowe
odprzodowe armaty Dahlgrena, monstrualnego kalibru 20 cali (508
mm!)strzelające ok. 1080-funtowymi kulami (stąd też, zgodnie z tradycją
nazewniczą dla dział gładko lufowych – zwane czasem 1000-funtówkami).
Projekt był kompromisem pomiędzy Ericssonem a flotą – ten pierwszy
myślał o okręcie z jedną wieżą i jedną śrubą, natomiast marynarce marzył
się okręt z dwoma wieżami mieszczącymi 4 10-calówki Dahlgerna i
napędzany dwoma śrubami. Ostatecznie stanęło na jednej wieży i dwóch
śrubach. Projektowana prędkość wynosiła 15 w.,ale jest wysoce wątpliwe
by była realna, ze względu na ograniczoną moc zespołu napędowego
należało by się spodziewać prędkości na poziomie nieco mniejszego
monitora Dictator, czyli ok. 11-12 w. Trudno sobie nawet wyobrazić
prędkość 15 w. w sytuacji gdy wolna burta jednostki miała liczyć nie
więcej niż kilkadziesiąt cm– jak w przypadku wszystkich ówczesnych
amerykańskich monitorów.
Okręt
nawet zwodowano w 1864 r., ale już nie został ukończony ze względu na
opóźnienie w konstruowaniu dział mających stanowić jego uzbrojenie a
także koniec wojny secesyjnej. Niemniej jedno z tych dział wykonano i
ponoć nawet z niego strzelano! Dodatkowo ciekawostką jest, że jeszcze w
latach70-tych armatą tą zainteresowali się Rosjanie, widzący ją na
uzbrojeniu okrągłych pancerników projektu adm. Popowa, które jednak
ostatecznie otrzymały artylerię gwintowaną. Nic w tym w sumie dziwnego,
bo zastosowanie dział gładkolufowych w latach 70-tych XIX w. zakrawało
by już na spore kuriozum, niezależnie nawet od
sporych sukcesów Amerykanów w rozwijaniu artylerii gładokolufowej w
dobie, kiedy królowała już zdecydowanie artyleria gwintowana.
Wracając jednak do Puritana – okręt pozostał nieukończony do 1874 r.,kiedy to ówczesny Sekretarz Marynarki George
Robeson zdecydował się przeprowadzić jego „przebudowę” na nowy monitor
(tak naprawdę chodziło o swego rodzaju fikcję, że oto niby nie buduje
się nowego okrętu, ale remontuje stary – trik znany jeszcze z czasów
flot żaglowych, stosowany celem wprowadzenia w błąd parlamentu,
społeczeństwa lub panującego – w zależności od okoliczności). „Nowy”
Puritan, dziedziczący oczywiście nazwę po poprzedniku został zwodowany w
1882 r. a ukończony… w 1896 r. (!) O tym, jak niewiele miał wspólnego z
okrętem budowanym w trakcie wojny secesyjnej można łatwo się przekonać
studiując dostępne zdjęcia i dane jednostki.
Oryginalny Puritan miał wyglądać tak:
Displacement:
3 982 t light; 4 148 t standard; 4 912 t normal; 5 524 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
339,96 ft / 339,96 ft x 50,00 ft x 20,01 ft (normal load)
103,62 m / 103,62 m x 15,24 m x 6,10 m
Armament:
2 - 1000pdr guns (1x2 guns), 1862 Model
Smoothbore guns in Coles/Ericsson turret
on centreline amidships
Weight of broadside 2 000 lbs / 907 kg
Shells per gun, main battery: 120
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 5,98" / 152 mm 285,01 ft / 86,87 m 6,00 ft / 1,83 m
Ends: 2,01" / 51 mm 54,95 ft / 16,75 m 6,00 ft / 1,83 m
Main Belt covers 129% of normal length
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 15,0" / 381 mm 15,0" / 381 mm -
- Armour deck: 2,01" / 51 mm
Machinery:
Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts, 2 109 ihp / 1 573 Kw = 12,00 kts
Range 3 500nm at 9,00 kts
Bunker at max displacement = 1 376 tons (100% coal)
Complement:
293 - 381
Cost:
£0,329 million / $1,314 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 126 tons, 2,6%
Armour: 1 074 tons, 21,9%
- Belts: 443 tons, 9,0%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 208 tons, 4,2%
- Armour Deck: 423 tons, 8,6%
- Conning Tower: 0 tons, 0,0%
Machinery: 598 tons, 12,2%
Hull, fittings & equipment: 2 185 tons, 44,5%
Fuel, ammunition & stores: 930 tons, 18,9%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
3 316 lbs / 1 504 Kg = 6,6 x 12,0 " / 305 mm shells or 1,0 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,43
Metacentric height 3,3 ft / 1,0 m
Roll period: 11,6 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 17 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,04
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,12
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,505
Length to Beam Ratio: 6,80 : 1
'Natural speed' for length: 18,44 kts
Power going to wave formation at top speed: 26 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 2,49 ft / 0,76 m
- Forecastle (20%): 2,49 ft / 0,76 m
- Mid (50%): 2,49 ft / 0,76 m
- Quarterdeck (15%): 2,49 ft / 0,76 m
- Stern: 2,49 ft / 0,76 m
- Average freeboard: 2,49 ft / 0,76 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 59,8%
- Above water (accommodation/working, high = better): 18,4%
Waterplane Area: 11 381 Square feet or 1 057 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 150%
Structure weight / hull surface area: 147 lbs/sq ft or 719 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 1,18
- Longitudinal: 0,95
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
Room for accommodation and workspaces is extremely poor
Ship has quick, lively roll, not a steady gun platform
Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz