czwartek, 30 sierpnia 2012

Monitor Puritan - 06.04.2012

Największym z monitorów amerykańskiej floty doby wojny secesyjnej miał być Puritan – wypierający blisko 5000 ton okręt uzbrojony w dwie gładkolufowe odprzodowe armaty Dahlgrena, monstrualnego kalibru 20 cali (508 mm!)strzelające ok. 1080-funtowymi kulami (stąd też, zgodnie z tradycją nazewniczą dla dział gładko lufowych – zwane czasem 1000-funtówkami). Projekt był kompromisem pomiędzy Ericssonem a flotą – ten pierwszy myślał o okręcie z jedną wieżą i jedną śrubą, natomiast marynarce marzył się okręt z dwoma wieżami mieszczącymi 4 10-calówki Dahlgerna i napędzany dwoma śrubami. Ostatecznie stanęło na jednej wieży i dwóch śrubach. Projektowana prędkość wynosiła 15 w.,ale jest wysoce wątpliwe by była realna, ze względu na ograniczoną moc zespołu napędowego należało by się spodziewać prędkości na poziomie nieco mniejszego monitora Dictator, czyli ok. 11-12 w. Trudno sobie nawet wyobrazić prędkość 15 w. w sytuacji gdy wolna burta jednostki miała liczyć nie więcej niż kilkadziesiąt cm– jak w przypadku wszystkich ówczesnych amerykańskich monitorów.
Okręt nawet zwodowano w 1864 r., ale już nie został ukończony ze względu na opóźnienie w konstruowaniu dział mających stanowić jego uzbrojenie a także koniec wojny secesyjnej. Niemniej jedno z tych dział wykonano i ponoć nawet z niego strzelano! Dodatkowo ciekawostką jest, że jeszcze w latach70-tych armatą tą zainteresowali się Rosjanie, widzący ją na uzbrojeniu okrągłych pancerników projektu adm. Popowa, które jednak ostatecznie otrzymały artylerię gwintowaną. Nic w tym w sumie dziwnego, bo zastosowanie dział gładkolufowych w latach 70-tych XIX w. zakrawało by już na spore kuriozum,  niezależnie nawet od sporych sukcesów Amerykanów w rozwijaniu artylerii gładokolufowej w dobie, kiedy królowała już zdecydowanie artyleria gwintowana.
Wracając jednak do Puritana – okręt pozostał nieukończony do 1874 r.,kiedy to ówczesny Sekretarz Marynarki  George Robeson zdecydował się przeprowadzić jego „przebudowę” na nowy monitor (tak naprawdę chodziło o swego rodzaju fikcję, że oto niby nie buduje się nowego okrętu, ale remontuje stary – trik znany jeszcze z czasów flot żaglowych, stosowany celem wprowadzenia w błąd parlamentu, społeczeństwa lub panującego – w zależności od okoliczności). „Nowy” Puritan, dziedziczący oczywiście nazwę po poprzedniku został zwodowany w 1882 r. a ukończony… w 1896 r. (!) O tym, jak niewiele miał wspólnego z okrętem budowanym w trakcie wojny secesyjnej można łatwo się przekonać studiując dostępne zdjęcia i dane jednostki.
Oryginalny Puritan miał wyglądać tak:
  
Puritan, United States monitor laid down 1862 (Engine 1864)

Displacement:
    3 982 t light; 4 148 t standard; 4 912 t normal; 5 524 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    339,96 ft / 339,96 ft x 50,00 ft x 20,01 ft (normal load)
    103,62 m / 103,62 m x 15,24 m  x 6,10 m

Armament:
      2 - 1000pdr guns (1x2 guns), 1862 Model
      Smoothbore guns in Coles/Ericsson turret
      on centreline amidships
    Weight of broadside 2 000 lbs / 907 kg
    Shells per gun, main battery: 120

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    5,98" / 152 mm    285,01 ft / 86,87 m    6,00 ft / 1,83 m
    Ends:    2,01" / 51 mm      54,95 ft / 16,75 m    6,00 ft / 1,83 m
      Main Belt covers 129% of normal length

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    15,0" / 381 mm    15,0" / 381 mm              -

   - Armour deck: 2,01" / 51 mm

Machinery:
    Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
    Direct drive, 2 shafts, 2 109 ihp / 1 573 Kw = 12,00 kts
    Range 3 500nm at 9,00 kts
    Bunker at max displacement = 1 376 tons (100% coal)

Complement:
    293 - 381

Cost:
    £0,329 million / $1,314 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 126 tons, 2,6%
    Armour: 1 074 tons, 21,9%
       - Belts: 443 tons, 9,0%
       - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
       - Armament: 208 tons, 4,2%
       - Armour Deck: 423 tons, 8,6%
       - Conning Tower: 0 tons, 0,0%
    Machinery: 598 tons, 12,2%
    Hull, fittings & equipment: 2 185 tons, 44,5%
    Fuel, ammunition & stores: 930 tons, 18,9%
    Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      3 316 lbs / 1 504 Kg = 6,6 x 12,0 " / 305 mm shells or 1,0 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,43
    Metacentric height 3,3 ft / 1,0 m
    Roll period: 11,6 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 17 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,04
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,12

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,505
    Length to Beam Ratio: 6,80 : 1
    'Natural speed' for length: 18,44 kts
    Power going to wave formation at top speed: 26 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
    Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        2,49 ft / 0,76 m
       - Forecastle (20%):    2,49 ft / 0,76 m
       - Mid (50%):        2,49 ft / 0,76 m
       - Quarterdeck (15%):    2,49 ft / 0,76 m
       - Stern:        2,49 ft / 0,76 m
       - Average freeboard:    2,49 ft / 0,76 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 59,8%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 18,4%
    Waterplane Area: 11 381 Square feet or 1 057 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 150%
    Structure weight / hull surface area: 147 lbs/sq ft or 719 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 1,18
        - Longitudinal: 0,95
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
    Room for accommodation and workspaces is extremely poor
    Ship has quick, lively roll, not a steady gun platform
    Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz