czwartek, 30 sierpnia 2012

Pancernik Abdul Kadir - 28.07.2011

Pod koniec XIX w. flota turecka przezywała okres znacznego upadku. Największą bolączką był brak nowoczesnych okrętów pancernych, co było tym dotkliwsze, iż po wojnie z lat 1877-1878 do budowy floty liniowej na Morzu Czarnym przystąpiła Rosja. Mająca dotąd przygniatającą na tym akwenie przewagę Turcja, zaczęła ją stopniowo tracić, aż została zepchnięta do pozycji floty o marginalnym znaczeniu. Dramatyczną próba zaradzenia temu stanowi rzeczy było podjęcie się budowy nowoczesnego pancernika w rodzimej stoczni. Abdul Kadir – bo taką nazwę zamierzano nadać pierwszemu tureckiemu predrednotowi – miał być niezbyt dużym pancernikiem o wyporności rzędu 8.000 ton, pancerzu burtowym 229 mm uzbrojonym w 4x280 i 6x150 – zapewne niemieckiej produkcji. Parametry te nie są może imponujące w porównaniu z budowanymi wówczas pancernikami czołowych potęg morskich (np. brytyjski Royal Sovereign – ponad 14.000 ton, 4x343, pb 457), ale w porównaniu do dotychczas posiadanych przez Turcję okrętów byłby to i tak gigantyczny postęp. Ponadto, miałby sporą przewagę nad dużo mniejszymi pancernikami greckimi, a także w boju z stanowiącymi trzon ówczesnej rosyjskiej floty czarnomorskiej, a obciążonymi wieloma wadami pancernikami typu Jekatierina II, zapewne nie byłby zupełnie bez szans, zwłaszcza jeśli byłby wybudowany w więcej, niż jednym egzemplarzu.
Budowa okrętu, pod który stępkę położono w 1892 r., na skutek różnorakich problemów natury finansowej i organizacyjnej ciągnęła się w nieskończoność. W 1904 r. planowano jego uzbrojenie w 4x254 i 10x150. Niedługo przed wybuchem Pierwszej Wojny Światowej (1911 lub 1914), wobec całkowitej przestarzałości konstrukcji, nieukończony kadłub okrętu złomowano. Gdyby jednak został ukończony zgodnie z pierwotnymi planami, mógłby wyglądać tak:          

Abdul Kadir, turkish battleship laid down 1892 (Engine 1895)

Displacement:
    7 357 t light; 7 690 t standard; 8 100 t normal; 8 428 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    339,99 ft / 335,24 ft x 64,99 ft x 23,49 ft (normal load)
    103,63 m / 102,18 m x 19,81 m  x 7,16 m

Armament:
      4 - 11,02" / 280 mm guns (2x2 guns), 669,80lbs / 303,81kg shells, 1892 Model
      Breech loading guns in turrets (on barbettes)
      on centreline ends, evenly spread
      6 - 5,91" / 150 mm guns in single mounts, 102,98lbs / 46,71kg shells, 1892 Model
      Quick firing guns in casemate mounts
      on side, all amidships
      6 guns in hull casemates - Limited use in heavy seas
      4 - 3,43" / 87,0 mm guns in single mounts, 20,09lbs / 9,11kg shells, 1892 Model
      Quick firing guns in deck mounts with hoists
      on side, all amidships
      4 - 3,43" / 87,0 mm guns in single mounts, 20,09lbs / 9,11kg shells, 1892 Model
      Quick firing guns in casemate mounts
      on side ends, evenly spread
      4 guns in hull casemates - Limited use in heavy seas
      6 - 1,46" / 37,0 mm guns in single mounts, 1,55lbs / 0,70kg shells, 1892 Model
      Quick firing guns in casemate mounts
      on side, all amidships
    Weight of broadside 3 467 lbs / 1 573 kg
    Shells per gun, main battery: 85
    6 - 14,0" / 356 mm above water torpedoes

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    9,02" / 229 mm    104,86 ft / 31,96 m    6,50 ft / 1,98 m
    Ends:    4,02" / 102 mm    189,50 ft / 57,76 m    6,50 ft / 1,98 m
      40,88 ft / 12,46 m Unarmoured ends
    Upper:    7,09" / 180 mm    104,86 ft / 31,96 m    4,76 ft / 1,45 m
      Main Belt covers 48% of normal length
      Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    13,4" / 340 mm    5,51" / 140 mm        5,98" / 152 mm
    2nd:    7,09" / 180 mm          -                  -
    3rd:    1,57" / 40 mm          -                  -
    4th:    1,57" / 40 mm          -                  -
    5th:    1,18" / 30 mm          -                  -

   - Armour deck: 2,52" / 64 mm, Conning tower: 3,94" / 100 mm

Machinery:
    Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
    Direct drive, 2 shafts, 10 291 ihp / 7 677 Kw = 18,00 kts
    Range 3 000nm at 10,00 kts
    Bunker at max displacement = 737 tons (100% coal)

Complement:
    426 - 554

Cost:
    £0,866 million / $3,463 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 433 tons, 5,4%
    Armour: 2 167 tons, 26,8%
       - Belts: 736 tons, 9,1%
       - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
       - Armament: 686 tons, 8,5%
       - Armour Deck: 711 tons, 8,8%
       - Conning Tower: 34 tons, 0,4%
    Machinery: 1 744 tons, 21,5%
    Hull, fittings & equipment: 3 013 tons, 37,2%
    Fuel, ammunition & stores: 743 tons, 9,2%
    Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      7 161 lbs / 3 248 Kg = 10,7 x 11,0 " / 280 mm shells or 1,3 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,15
    Metacentric height 3,4 ft / 1,0 m
    Roll period: 14,8 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 84 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,70
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,67

Hull form characteristics:
    Hull has rise aft of midbreak
    Block coefficient: 0,554
    Length to Beam Ratio: 5,16 : 1
    'Natural speed' for length: 18,31 kts
    Power going to wave formation at top speed: 52 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): -5,60 degrees
    Stern overhang: 4,76 ft / 1,45 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        16,14 ft / 4,92 m
       - Forecastle (16%):    16,14 ft / 4,92 m
       - Mid (24%):        16,14 ft / 4,92 m (18,67 ft / 5,69 m aft of break)
       - Quarterdeck (17%):    18,67 ft / 5,69 m
       - Stern:        18,67 ft / 5,69 m
       - Average freeboard:    18,05 ft / 5,50 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 109,5%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 114,6%
    Waterplane Area: 15 262 Square feet or 1 418 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 89%
    Structure weight / hull surface area: 128 lbs/sq ft or 624 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,87
        - Longitudinal: 3,48
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
    Room for accommodation and workspaces is adequate
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz