czwartek, 30 sierpnia 2012

Krążownik liniowy Izmaił - 11.08.2012

Kolejnymi, po typie Gangut, drednotami rosyjskiej flotybałtyckiej miały być krążowniki liniowe (a w zasadzie to szybkie pancerniki)typu Izmaił/Borodino. W najogólniejszym zarysie stanowiły one powiększonąwersję poprzedniego typu, z podwyższoną o jeden pokład dziobówką, niecogrubszym pancerzem i przede wszystkim – cięższymi działami 14-calowymi (356 mm) opracowanymipierwotnie dla czarnomorskich drednotów typu Impieratrica Marija (ostatecznieotrzymały one działa 12-calowe). Okręty typu Izmaił zostały zatwierdzone wramach programu rozbudowy Floty Bałtyckiej z 1912 r. Pierwotne ich założeniaprzewidywały jednostki 9-cio działowe, mające sporą prędkość 28 w. W toku pracprojektowych zdecydowano jednak o dodaniu czwartej wieży trójdziałowej, kosztem1,5 w. prędkości, która ostatecznie miała wynieść 26,5 w. Ostateczniejednostki, których budowę podjęto, sylwetką przypominały Ganguty, miałysilniejsze uzbrojenie niż równolegle budowane odpowiedniki niemieckie,jednocześnie ustępując im w kwestii opancerzenia. Poważną wadą wydaje sięrozmieszczenie artylerii średniej powielające wady z poprzedniego typu – działaw kazamatach kadłuba mogły by być używane w zasadzie tylko przy morzu płaskimjak stół, jakiekolwiek fale w zasadzie uniemożliwiały by z zasadzie ich użycie,może poza czterema działami w kazamatach dziobowych, położonych o pokład wyżejw stosunku do pozostałych. Ponadto, wadliwe wydaje się zgrupowania kazamatdział 130 mmw bezpośrednim sąsiedztwie wież działa artylerii głównej, przez co jednoczesneich użycie wydaje się co najmniej problematyczne. Stępki pod wszystkie czteryokręty typu położono w dniu 19 grudnia 1913 r., wodowania miały miejsce wlatach 1915-1916. Ostatecznie żadnego z nich nie ukończono – oczywiście naskutek trudności wynikających z trwającej wojny oraz wydarzeń politycznychjakie nastąpiły w Rosji w 1917 r. i późniejszych ich następstw.

  
  
Izmaił, russian battlecruiser laid down 1912 (Engine 1915)

Displacement:
    29 600 t light; 31 078 t standard; 32 509 t normal; 33 654 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    734,43 ft / 729,66 ft x 100,00 ft x 28,90 ft (normal load)
    223,85 m / 222,40 m x 30,48 m  x 8,81 m

Armament:
      12 - 14,02" / 356 mm guns (4x3 guns), 1 376,64lbs / 624,43kg shells, 1912 Model
      Breech loading guns in turrets (on barbettes)
      on centreline, evenly spread
      Aft Main mounts separated by engine room
      24 - 5,12" / 130 mm guns in single mounts, 67,03lbs / 30,40kg shells, 1912 Model
      Quick firing guns in casemate mounts
      on side, evenly spread
      20 guns in hull casemates - Limited use in heavy seas
      8 - 2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 12,87lbs / 5,84kg shells, 1912 Model
      Quick firing guns in deck mounts
      on centreline, evenly spread, all raised mounts
      4 - 2,48" / 63,0 mm guns in single mounts, 7,63lbs / 3,46kg shells, 1912 Model
      Anti-aircraft guns in deck mounts
      on side, all amidships, all raised mounts - superfiring
    Weight of broadside 18 262 lbs / 8 283 kg
    Shells per gun, main battery: 80
    6 - 21,0" / 533 mm submerged torpedo tubes

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    9,37" / 238 mm    496,10 ft / 151,21 m    16,47 ft / 5,02 m
    Ends:    4,92" / 125 mm    134,78 ft / 41,08 m    16,47 ft / 5,02 m
      98,79 ft / 30,11 m Unarmoured ends
    Upper:    3,94" / 100 mm    616,57 ft / 187,93 m    9,48 ft / 2,89 m
      Main Belt covers 105% of normal length
      Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

   - Torpedo Bulkhead:
        0,39" / 10 mm    496,10 ft / 151,21 m    16,86 ft / 5,14 m

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    9,37" / 238 mm    5,98" / 152 mm        9,72" / 247 mm
    2nd:    2,95" / 75 mm          -                  -

   - Armour deck: 2,52" / 64 mm, Conning tower: 15,75" / 400 mm

Machinery:
    Coal and oil fired boilers, steam turbines,
    Geared drive, 4 shafts, 81 353 shp / 60 690 Kw = 26,50 kts
    Range 4 850nm at 12,50 kts
    Bunker at max displacement = 2 576 tons (55% coal)

Complement:
    1 209 - 1 573

Cost:
    £3,408 million / $13,631 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 2 283 tons, 7,0%
    Armour: 10 086 tons, 31,0%
       - Belts: 4 602 tons, 14,2%
       - Torpedo bulkhead: 122 tons, 0,4%
       - Armament: 2 666 tons, 8,2%
       - Armour Deck: 2 350 tons, 7,2%
       - Conning Tower: 346 tons, 1,1%
    Machinery: 3 244 tons, 10,0%
    Hull, fittings & equipment: 13 988 tons, 43,0%
    Fuel, ammunition & stores: 2 909 tons, 8,9%
    Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      39 244 lbs / 17 801 Kg = 28,5 x 14,0 " / 356 mm shells or 4,5 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,12
    Metacentric height 6,2 ft / 1,9 m
    Roll period: 16,8 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,80
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,43

Hull form characteristics:
    Hull has rise forward of midbreak
    Block coefficient: 0,540
    Length to Beam Ratio: 7,30 : 1
    'Natural speed' for length: 27,01 kts
    Power going to wave formation at top speed: 46 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 6,00 degrees
    Stern overhang: 1,71 ft / 0,52 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        29,17 ft / 8,89 m
       - Forecastle (21%):    29,17 ft / 8,89 m
       - Mid (38%):        27,03 ft / 8,24 m (20,47 ft / 6,24 m aft of break)
       - Quarterdeck (17%):    20,47 ft / 6,24 m
       - Stern:        21,29 ft / 6,49 m
       - Average freeboard:    23,68 ft / 7,22 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 109,4%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 179,2%
    Waterplane Area: 50 424 Square feet or 4 685 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 93%
    Structure weight / hull surface area: 196 lbs/sq ft or 955 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,96
        - Longitudinal: 1,40
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
    Room for accommodation and workspaces is excellent
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Good seaboat, rides out heavy weather easily

1 komentarz: