czwartek, 30 sierpnia 2012

Szybka kanonierka - 01.05.2012

Niedawno gdzieś wyczytałem (lecz nie pomnę gdzie..), że przed inwazją w Normandii w brytyjskiej admiralicji pojawił się pomysł przebudowy części niszczycieli eskortowych typu Hunt na coś w rodzaju małego szybkiego monitora czy też kanonierki, przeznaczonej do bezpośredniego wsparcia walczących na lądzie oddziałów. idea okrętów była taka, że miały to być jednostki dość szybkie i o małym zanurzeniu, zdolne do szybkiego podejścia blisko brzegu i ostrzelania niemieckich wojsk działami jakiegoś „konkretnego” kalibru. Jednostki Hunt wydawały się być wymarzone do konwersji – ich szybkość była przyzwoita, zanurzenie stosunkowo nieduże, zaś kwestia ochrony konwojów wydawała się już na tyle rozwiązana, że jednostki te można by przeznaczyć do innych zadań. Przebudowa Huntów miał polegać głównie na wymianie dział 102 mm na dwa działa 152 mm, być może pochodzących ze starych krążowników. Do jej realizacji ostatecznie nie doszło, bo zanurzenie niszczycieli uznano jednak za zbyt duże (?) do stawianych im zadań. Jest to o tyle dziwne, że np. ORP Dragon swoimi działami 152 mm udzielał wsparcia wojskom walczącym na lądzie i zanurzenie jakoś mu nie przeszkadzało..
Na rysunku – przebudowany okręt typu Hunt I (rysunek autorstwa unknown, zmodyfikowany przeze mnie).

  
Atherstone, british fast gunboat laid down 1939

Displacement:
    862 t light; 907 t standard; 1 000 t normal; 1 075 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    279,98 ft / 274,02 ft x 29,00 ft x 7,74 ft (normal load)
    85,34 m / 83,52 m x 8,84 m  x 2,36 m

Armament:
      2 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 107,15lbs / 48,60kg shells, 1939 Model
      Quick firing guns in deck mounts with hoists
      on centreline ends, evenly spread
      4 - 1,57" / 40,0 mm guns (1x4 guns), 1,95lbs / 0,88kg shells, 1939 Model
      Anti-aircraft guns in deck mount
      on centreline aft, all raised guns - superfiring
      2 - 0,79" / 20,0 mm guns in single mounts, 0,24lbs / 0,11kg shells, 1939 Model
      Anti-aircraft guns in deck mounts
      on side, all amidships, all raised mounts - superfiring
    Weight of broadside 223 lbs / 101 kg
    Shells per gun, main battery: 200

Armour:
   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    0,98" / 25 mm          -                  -

Machinery:
    Oil fired boilers, steam turbines,
    Geared drive, 2 shafts, 14 978 shp / 11 173 Kw = 28,00 kts
    Range 3 700nm at 14,00 kts
    Bunker at max displacement = 168 tons

Complement:
    88 - 115

Cost:
    £0,631 million / $2,526 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 28 tons, 2,8%
    Armour: 7 tons, 0,7%
       - Belts: 0 tons, 0,0%
       - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
       - Armament: 7 tons, 0,7%
       - Armour Deck: 0 tons, 0,0%
       - Conning Tower: 0 tons, 0,0%
    Machinery: 393 tons, 39,3%
    Hull, fittings & equipment: 434 tons, 43,4%
    Fuel, ammunition & stores: 139 tons, 13,9%
    Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      633 lbs / 287 Kg = 5,9 x 6,0 " / 152 mm shells or 0,3 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,29
    Metacentric height 1,2 ft / 0,4 m
    Roll period: 11,0 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 35 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,44
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,50

Hull form characteristics:
    Hull has rise forward of midbreak
      and transom stern
    Block coefficient: 0,569
    Length to Beam Ratio: 9,45 : 1
    'Natural speed' for length: 18,83 kts
    Power going to wave formation at top speed: 69 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 15,70 degrees
    Stern overhang: 0,49 ft / 0,15 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        19,46 ft / 5,93 m
       - Forecastle (19%):    15,94 ft / 4,86 m
       - Mid (41%):        15,94 ft / 4,86 m (8,46 ft / 2,58 m aft of break)
       - Quarterdeck (12%):    8,46 ft / 2,58 m
       - Stern:        8,46 ft / 2,58 m
       - Average freeboard:    11,80 ft / 3,60 m

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 149,1%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 138,7%
    Waterplane Area: 5 880 Square feet or 546 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 96%
    Structure weight / hull surface area: 44 lbs/sq ft or 217 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,79
        - Longitudinal: 2,19
        - Overall: 0,88
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
    Room for accommodation and workspaces is excellent
    Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz