Doszedłem kiedyś do wniosku, że niemieckie predrednoty uzbrojone
w niepozornie wyglądające działa kal. 240 mm wcale nie były takie słabe, jakby się
mogło wydawać na pierwszy rzut oka. Oczywiście salwa burtowa w porównaniu z
salwą okrętu wyposażonego w działa kalibru 305 mm (ówczesny standard)
była sporo niższa (nawet niemal
dwukrotnie) ale jeśli weźmiemy po uwagę salwę w jednostce czasu – co de facto
stanowi o sile ognia okrętu – to już wygląda zupełnie inaczej. Dzięki dużej
szybkostrzelności dział 240
mm w porównaniu do 305 mm, salwa minutowa
okrętu typu Kaiser Friedrich III czy Wittelsbach w pierwotnej konfiguracji
(4x240 i 18x150) wynosić mogła od 3600 do 4920 kg na minutę, podczas
gdy odpowiadających im pancerników brytyjskich: typ
Majestic 2662-3202 kg,
typ Canopus 2508-3048 kg,
typy Formidable i Duncan 3666-4206
kg (przyjmując dane ze strony navwaps.com). Wychodzi
więc na to, że niemieckie okręty, w sytuacji gdy za warunek pokonania przeciwnika
uważano raczej zdemolowanie jego nieopancerzonych i słabo opancerzonych części
i zniszczenie systemów kierowania ogniem niż przebicie głównego pasa
pancernego, były by co najmniej równorzędnym przeciwnikiem okrętów Royal Navy,
o ile nie silniejsze od nich. Te walory niemieckiej artylerii skłoniły mnie do
opracowania projektu okrętu wyzyskującego w stopniu maksymalnym jej zalety.
Proponowana jednostka to nieco zmodyfikowany i powiększony okręt typu Kaiser
Friedrich III, z dodatkową wieżą dział 240 mm na dziobie w miejscu pierwotnych dwóch
kazamat dział 150 mm
(dziób został też nieco wydłuzony). Stąd na uzbrojenie
okrętu składa się 6 dział 240
mm i 16 – 150
mm. Przyjmując następujące charakterystyki dział: 240
mm: waga pocisku 150 kg, szybkostrzelność 3-4
strz./min.; 150 mm: waga pocisku 40
kg, szybkostrzelność
5-7 strz./min, możemy obliczyć salwę minutową takiego pancernika na ok. 4300-5840 kg! W ówczesnej Royal
Navy (a i chyba w żadnej innej flocie) nie było by żadnego okrętu mogącego
zasypać przeciwnika taką lawiną ognia!
Displacement:
10 653 t light; 11 239 t standard; 12 076 t normal; 12 745 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
423,20 ft / 423,20 ft x 67,45 ft x 26,35 ft (normal load)
128,99 m / 128,99 m x 20,56 m x 8,03 m
Armament:
6 - 9,45" / 240 mm guns (3x2 guns), 421,80lbs / 191,33kg shells, 1896 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on centreline ends, majority forward, 1 raised mount - superfiring
6 - 5,91" / 150 mm guns in single mounts, 102,98lbs / 46,71kg shells, 1896 Model
Quick firing guns in turrets (on barbettes)
on side, all amidships
10 - 5,91" / 150 mm guns in single mounts, 102,98lbs / 46,71kg shells, 1896 Model
Quick firing guns in casemate mounts
on side, evenly spread
4 guns in hull casemates - Limited use in heavy seas
12 - 3,46" / 88,0 mm guns in single mounts, 20,79lbs / 9,43kg shells, 1896 Model
Quick firing guns in deck mounts
on side, all amidships, all raised mounts - superfiring
12 - 0,50" / 12,7 mm guns in single mounts, 0,06lbs / 0,03kg shells, 1896 Model
Machine guns in deck mounts
on side, evenly spread
Weight of broadside 4 429 lbs / 2 009 kg
Shells per gun, main battery: 130
6 - 17,7" / 450 mm submerged torpedo tubes
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 13,8" / 350 mm 195,28 ft / 59,52 m 8,04 ft / 2,45 m
Ends: 7,87" / 200 mm 110,86 ft / 33,79 m 8,04 ft / 2,45 m
117,06 ft / 35,68 m Unarmoured ends
Main Belt covers 71% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
- Torpedo Bulkhead:
1,97" / 50 mm 153,18 ft / 46,69 m 22,15 ft / 6,75 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 9,84" / 250 mm 7,87" / 200 mm 9,84" / 250 mm
2nd: 5,91" / 150 mm 2,76" / 70 mm 5,91" / 150 mm
3rd: 5,91" / 150 mm - -
4th: 0,79" / 20 mm - -
5th: 0,59" / 15 mm - -
- Armour deck: 2,76" / 70 mm, Conning tower: 11,81" / 300 mm
Machinery:
Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
Direct drive, 3 shafts, 12 008 ihp / 8 958 Kw = 18,00 kts
Range 5 100nm at 10,00 kts
Bunker at max displacement = 1 506 tons (100% coal)
Complement:
575 - 748
Cost:
£1,113 million / $4,454 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 554 tons, 4,6%
Armour: 4 058 tons, 33,6%
- Belts: 1 292 tons, 10,7%
- Torpedo bulkhead: 247 tons, 2,0%
- Armament: 1 358 tons, 11,2%
- Armour Deck: 1 027 tons, 8,5%
- Conning Tower: 134 tons, 1,1%
Machinery: 1 969 tons, 16,3%
Hull, fittings & equipment: 4 072 tons, 33,7%
Fuel, ammunition & stores: 1 423 tons, 11,8%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
11 723 lbs / 5 317 Kg = 27,8 x 9,4 " / 240 mm shells or 2,0 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,06
Metacentric height 3,1 ft / 0,9 m
Roll period: 16,1 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 76 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,73
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,52
Hull form characteristics:
Hull has rise forward of midbreak
Block coefficient: 0,562
Length to Beam Ratio: 6,27 : 1
'Natural speed' for length: 20,57 kts
Power going to wave formation at top speed: 44 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): -15,50 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 19,91 ft / 6,07 m
- Forecastle (15%): 18,60 ft / 5,67 m
- Mid (72%): 18,60 ft / 5,67 m (10,24 ft / 3,12 m aft of break)
- Quarterdeck (14%): 10,24 ft / 3,12 m
- Stern: 10,24 ft / 3,12 m
- Average freeboard: 16,30 ft / 4,97 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 135,8%
- Above water (accommodation/working, high = better): 112,7%
Waterplane Area: 20 148 Square feet or 1 872 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 97%
Structure weight / hull surface area: 132 lbs/sq ft or 646 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,93
- Longitudinal: 1,92
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
Room for accommodation and workspaces is adequate
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz