czwartek, 30 sierpnia 2012

Niemiecki pancernik Hohenzollern - 14.02.2012

Doszedłem kiedyś do wniosku, że niemieckie predrednoty uzbrojone w niepozornie wyglądające działa kal. 240 mm wcale nie były takie słabe, jakby się mogło wydawać na pierwszy rzut oka. Oczywiście salwa burtowa w porównaniu z salwą okrętu wyposażonego w działa kalibru 305 mm (ówczesny standard) była  sporo niższa (nawet niemal dwukrotnie) ale jeśli weźmiemy po uwagę salwę w jednostce czasu – co de facto stanowi o sile ognia okrętu – to już wygląda zupełnie inaczej. Dzięki dużej szybkostrzelności dział 240 mm w porównaniu do 305 mm, salwa minutowa okrętu typu Kaiser Friedrich III czy Wittelsbach w pierwotnej konfiguracji (4x240 i 18x150) wynosić mogła od 3600 do 4920 kg na minutę, podczas gdy odpowiadających im pancerników brytyjskich: typ Majestic 2662-3202 kg, typ Canopus 2508-3048 kg, typy Formidable i Duncan 3666-4206 kg (przyjmując dane ze strony navwaps.com). Wychodzi więc na to, że niemieckie okręty, w sytuacji gdy za warunek pokonania przeciwnika uważano raczej zdemolowanie jego nieopancerzonych i słabo opancerzonych części i zniszczenie systemów kierowania ogniem niż przebicie głównego pasa pancernego, były by co najmniej równorzędnym przeciwnikiem okrętów Royal Navy, o ile nie silniejsze od nich. Te walory niemieckiej artylerii skłoniły mnie do opracowania projektu okrętu wyzyskującego w stopniu maksymalnym jej zalety. Proponowana jednostka to nieco zmodyfikowany i powiększony okręt typu Kaiser Friedrich III, z dodatkową wieżą dział 240 mm na dziobie w miejscu pierwotnych dwóch kazamat dział 150 mm (dziób został też nieco wydłuzony). Stąd na uzbrojenie okrętu składa się 6 dział 240 mm i 16 – 150 mm. Przyjmując następujące charakterystyki dział: 240 mm:  waga pocisku 150 kg, szybkostrzelność 3-4 strz./min.; 150 mm: waga pocisku 40 kg, szybkostrzelność  5-7 strz./min, możemy obliczyć salwę minutową takiego pancernika na ok. 4300-5840 kg! W ówczesnej Royal Navy (a i chyba w żadnej innej flocie) nie było by żadnego okrętu mogącego zasypać przeciwnika taką lawiną ognia!
 
Hohenzollern, german battleship laid down 1896 (Engine 1897)

Displacement:
    10 653 t light; 11 239 t standard; 12 076 t normal; 12 745 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    423,20 ft / 423,20 ft x 67,45 ft x 26,35 ft (normal load)
    128,99 m / 128,99 m x 20,56 m  x 8,03 m

Armament:
      6 - 9,45" / 240 mm guns (3x2 guns), 421,80lbs / 191,33kg shells, 1896 Model
      Breech loading guns in turrets (on barbettes)
      on centreline ends, majority forward, 1 raised mount - superfiring
      6 - 5,91" / 150 mm guns in single mounts, 102,98lbs / 46,71kg shells, 1896 Model
      Quick firing guns in turrets (on barbettes)
      on side, all amidships
      10 - 5,91" / 150 mm guns in single mounts, 102,98lbs / 46,71kg shells, 1896 Model
      Quick firing guns in casemate mounts
      on side, evenly spread
      4 guns in hull casemates - Limited use in heavy seas
      12 - 3,46" / 88,0 mm guns in single mounts, 20,79lbs / 9,43kg shells, 1896 Model
      Quick firing guns in deck mounts
      on side, all amidships, all raised mounts - superfiring
      12 - 0,50" / 12,7 mm guns in single mounts, 0,06lbs / 0,03kg shells, 1896 Model
      Machine guns in deck mounts
      on side, evenly spread
    Weight of broadside 4 429 lbs / 2 009 kg
    Shells per gun, main battery: 130
    6 - 17,7" / 450 mm submerged torpedo tubes

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    13,8" / 350 mm    195,28 ft / 59,52 m    8,04 ft / 2,45 m
    Ends:    7,87" / 200 mm    110,86 ft / 33,79 m    8,04 ft / 2,45 m
      117,06 ft / 35,68 m Unarmoured ends
      Main Belt covers 71% of normal length
      Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

   - Torpedo Bulkhead:
        1,97" / 50 mm    153,18 ft / 46,69 m    22,15 ft / 6,75 m

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    9,84" / 250 mm    7,87" / 200 mm        9,84" / 250 mm
    2nd:    5,91" / 150 mm    2,76" / 70 mm        5,91" / 150 mm
    3rd:    5,91" / 150 mm          -                  -
    4th:    0,79" / 20 mm          -                  -
    5th:    0,59" / 15 mm          -                  -

   - Armour deck: 2,76" / 70 mm, Conning tower: 11,81" / 300 mm

Machinery:
    Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
    Direct drive, 3 shafts, 12 008 ihp / 8 958 Kw = 18,00 kts
    Range 5 100nm at 10,00 kts
    Bunker at max displacement = 1 506 tons (100% coal)

Complement:
    575 - 748

Cost:
    £1,113 million / $4,454 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 554 tons, 4,6%
    Armour: 4 058 tons, 33,6%
       - Belts: 1 292 tons, 10,7%
       - Torpedo bulkhead: 247 tons, 2,0%
       - Armament: 1 358 tons, 11,2%
       - Armour Deck: 1 027 tons, 8,5%
       - Conning Tower: 134 tons, 1,1%
    Machinery: 1 969 tons, 16,3%
    Hull, fittings & equipment: 4 072 tons, 33,7%
    Fuel, ammunition & stores: 1 423 tons, 11,8%
    Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      11 723 lbs / 5 317 Kg = 27,8 x 9,4 " / 240 mm shells or 2,0 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,06
    Metacentric height 3,1 ft / 0,9 m
    Roll period: 16,1 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 76 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,73
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,52

Hull form characteristics:
    Hull has rise forward of midbreak
    Block coefficient: 0,562
    Length to Beam Ratio: 6,27 : 1
    'Natural speed' for length: 20,57 kts
    Power going to wave formation at top speed: 44 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): -15,50 degrees
    Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        19,91 ft / 6,07 m
       - Forecastle (15%):    18,60 ft / 5,67 m
       - Mid (72%):        18,60 ft / 5,67 m (10,24 ft / 3,12 m aft of break)
       - Quarterdeck (14%):    10,24 ft / 3,12 m
       - Stern:        10,24 ft / 3,12 m
       - Average freeboard:    16,30 ft / 4,97 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 135,8%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 112,7%
    Waterplane Area: 20 148 Square feet or 1 872 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 97%
    Structure weight / hull surface area: 132 lbs/sq ft or 646 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,93
        - Longitudinal: 1,92
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
    Room for accommodation and workspaces is adequate
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz