czwartek, 30 sierpnia 2012

Pancernik Impero Romano - 20.06.2012

Nasza wirtualna stocznia dostała zlecenie na opracowanie projektu włoskiego pancernika – następcy typu Vittorio Veneto. Oto i on – Impero Romano, nazwa adekwatna jak sądzę do megalomańskich zapędów Mussoliniego;-) Co do samego okrętu – uzbrojenie w działa 381 mm przy tej wielkości nie wygląda może zbyt imponująco, niemniej jest kilka „ale”;-) Po pierwsze, te działa były bardzo potężną bronią, jak na swój kaliber. Nie były co prawda szybkostrzelne, ale strzelały niewiele lżejszymi pociskami od np. brytyjskich 16-calówek z typu Nelson (885 kg wobec 929 kg pocisku brytyjskiego), oraz miały największą prędkość wylotową spośród wszystkich dział morskich dużych kalibrów używanych w czasie DWS (większą nawet niż 460 mm działa Yamato!), a to bezpośrednio przekłada się na możliwości penetracji pancerza przez pocisk  przeciwpancerny – którego niszczycielskie działanie bardziej zależy od jego energii kinetycznej niż siły ładunku wybuchowego. Po drugie, nic mi nie jest wiadomo, by w czasie DWS Włosi prowadzili jakieś poważne prace nad działami morskimi większego kalibru. A po trzecie, jeśli jednak była by taka wola zleceniodawcy, wymiary okrętu spokojnie pozwalają na zastąpienie dział 381 mm jakimś hipotetycznym modelem działa o kalibrze ponad 400 mm, oczywiście w stosownie mniejszej ilości. Pytanie tylko, jaki by to był kaliber?
 

Impero Romano, italian battleship laid down 1939 (Engine 1942)

Displacement:
    51 878 t light; 54 097 t standard; 55 574 t normal; 56 756 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    864,47 ft / 849,93 ft x 117,32 ft x 33,92 ft (normal load)
    263,49 m / 259,06 m x 35,76 m  x 10,34 m

Armament:
      12 - 15,00" / 381 mm guns (4x3 guns), 1 687,50lbs / 765,44kg shells, 1939 Model
      Breech loading guns in turrets (on barbettes)
      on centreline ends, evenly spread, 2 raised mounts - superfiring
      12 - 5,98" / 152 mm guns (4x3 guns), 107,15lbs / 48,60kg shells, 1939 Model
      Quick firing guns in turrets (on barbettes)
      on side ends, evenly spread
      12 - 3,54" / 90,0 mm guns in single mounts, 22,24lbs / 10,09kg shells, 1939 Model
      Anti-aircraft guns in turrets (on barbettes)
      on side, all amidships, all raised mounts - superfiring
      20 - 1,46" / 37,0 mm guns (14 mounts), 1,55lbs / 0,70kg shells, 1939 Model
      Anti-aircraft guns in deck mounts
      on side, evenly spread, 12 raised mounts
      28 - 0,79" / 20,0 mm guns in single mounts, 0,24lbs / 0,11kg shells, 1939 Model
      Anti-aircraft guns in deck mounts
      on side, evenly spread
    Weight of broadside 21 840 lbs / 9 907 kg
    Shells per gun, main battery: 90

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    14,2" / 360 mm    436,91 ft / 133,17 m    15,62 ft / 4,76 m
    Ends:    3,94" / 100 mm    413,02 ft / 125,89 m    14,27 ft / 4,35 m
    Upper:    3,94" / 100 mm    234,48 ft / 71,47 m    13,91 ft / 4,24 m
      Main Belt covers 79% of normal length

   - Torpedo Bulkhead:
        1,57" / 40 mm    541,17 ft / 164,95 m    26,61 ft / 8,11 m

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    15,0" / 380 mm    7,87" / 200 mm        15,0" / 380 mm
    2nd:    7,87" / 200 mm    5,12" / 130 mm        5,91" / 150 mm
    3rd:    0,98" / 25 mm    0,98" / 25 mm        0,98" / 25 mm
    4th:    0,59" / 15 mm          -                  -
    5th:    0,59" / 15 mm          -                  -

   - Armour deck: 6,89" / 175 mm, Conning tower: 14,96" / 380 mm

Machinery:
    Oil fired boilers, steam turbines,
    Geared drive, 4 shafts, 176 760 shp / 131 863 Kw = 30,00 kts
    Range 4 570nm at 14,00 kts
    Bunker at max displacement = 2 658 tons

Complement:
    1 809 - 2 352

Cost:
    £27,668 million / $110,672 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 2 730 tons, 4,9%
    Armour: 22 003 tons, 39,6%
       - Belts: 5 940 tons, 10,7%
       - Torpedo bulkhead: 839 tons, 1,5%
       - Armament: 5 674 tons, 10,2%
       - Armour Deck: 9 081 tons, 16,3%
       - Conning Tower: 469 tons, 0,8%
    Machinery: 4 618 tons, 8,3%
    Hull, fittings & equipment: 22 377 tons, 40,3%
    Fuel, ammunition & stores: 3 696 tons, 6,7%
    Miscellaneous weights: 150 tons, 0,3%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      89 771 lbs / 40 720 Kg = 53,2 x 15,0 " / 381 mm shells or 13,1 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,14
    Metacentric height 8,2 ft / 2,5 m
    Roll period: 17,2 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 44 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,56
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,06

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,575
    Length to Beam Ratio: 7,24 : 1
    'Natural speed' for length: 29,15 kts
    Power going to wave formation at top speed: 51 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 36
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 19,50 degrees
    Stern overhang: 2,26 ft / 0,69 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        34,65 ft / 10,56 m
       - Forecastle (25%):    26,08 ft / 7,95 m
       - Mid (50%):        26,08 ft / 7,95 m
       - Quarterdeck (19%):    26,08 ft / 7,95 m
       - Stern:        26,08 ft / 7,95 m
       - Average freeboard:    26,94 ft / 8,21 m

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 77,8%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 195,7%
    Waterplane Area: 71 243 Square feet or 6 619 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 104%
    Structure weight / hull surface area: 224 lbs/sq ft or 1 096 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,97
        - Longitudinal: 1,30
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
    Room for accommodation and workspaces is excellent

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz