czwartek, 30 sierpnia 2012

Zmodernizowany Hood - 28.05.2011

Przez cały okres międzywojenny krążownik liniowy Hood – największy okręt wojenny tamtych czasów, był dumą Royal Navy i jej najczęściej wykorzystywaną jednostką reprezentacyjną. To skutkowało tym, iż nigdy nie przeszedł poważniejszej modernizacji (jak choćby Renown czy niektóre z pancerników typu Queen Elizabeth) i na początku drugiej wojny światowej jego rzeczywista wartość bojowa – choć nie każdy sobie z tego wówczas zdawał sprawę– była wątpliwa. Największą wadą była słaba ochrona pozioma w postaci ledwie3-calowego pokładu pancernego, co narażało okręt na penetrację ciężkimi pociskami przy dużych dystansach walki. To srodze się zemściło 24 maja 1941 r.,gdy nadlatujący z 20 km pocisk Bismarcka nie miał problemów z przebiciem pokładów Hooda, co doprowadziło do jego zagłady..
Co by się stało i jak wyglądałby Hood, gdyby w admiralicji podjęto jednak decyzję o jego modernizacji? Celem odpowiedzi na to pytanie postanowiłem zasymulować w springsharpie „oryginalnego” Hooda a następnie zmodyfikować go tak, by uzyskać jednostkę spełniającą wymogi drugowojennegopola walki. Założyłem, że najważniejsze będzie pogrubienie pokładu pancernego i grodzi przeciwtorpedowej. Oprócz tego wzorem nowych brytyjskich pancerników typu King George V – wymieniłem działa 140 mm na artylerię uniwersalną 133 mm w podwójnych stanowiskach i zrezygnowałem z ciężko opancerzonego stanowiska dowodzenia na rzecz pomostu chronionego jedynie pancerzem przeciwodłamkowym. Wymianie uległ też napęd na nowy nieco słabszy – uznałem, że 30 w. spokojnie wystarczy, a nowsze efektywniejsze maszyny pozwoliły na uzyskanie (przy tej samej ilości paliwa) zwiększonego do niemal 10.000 Mm zasięgu (poprzednio było to 7.500 Mm) a uzyskane w ten sposób oszczędności wagowe będzie można dużo lepiej spożytkować – głównie na polepszenie opancerzenia. Oczywiście zarezerwowałem tez nieco wyporności na wyposażenie lotnicze (katapulta i dwa wodnosamoloty), wzmocniłem artylerię plot. oraz darowałem sobie wyrzutnie torped. Efekt modernizacji przedstawiam poniżej (ilustracja pochodzi z nieistniejącej już niestety strony altnaval).
Czy tak zmodernizowany Hood sprostałby w 1941 r. Bismarckowi? Jeśli doszłoby do starcia w warunkach podobnych jak to faktycznie miało miejsce, to można zaryzykować stwierdzenie, że tak.  Niemiecki pocisk 380 mm z dystansu ok. 20 km (22.000 jardów) ma teoretyczną zdolność do przebicia pokładu pancernego o grubości rzędu 3 cali a więc nie przebije pokładu pancernego zmodernizowanego Hooda, który ma 165 mm (6,5 cala). Aby go przebić,potrzebuje dystansu ponad 36.000 jardów (33 km) czyli bliskiego maksymalnemu zasięgowi działa, na którym prawdopodobieństwo trafienia jest już doprawdy znikome. Wynik starcia pozostaje więc otwarty – a pamiętać trzeba, że dla Bismarcka jako korsarza każde inne rozwiązanie starcia niż szybkie i bez strat wyeliminowanie wrogiego okrętu jest de facto klęską..


Hood, british battlecruiser laid down 1916 (Engine 1941)

Displacement:
    38 807 t light; 40 721 t standard; 43 551 t normal; 45 815 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    859,80 ft / 850,49 ft x 95,01 ft x 32,58 ft (normal load)
    262,07 m / 259,23 m x 28,96 m  x 9,93 m

Armament:
      8 - 15,00" / 381 mm guns (4x2 guns), 1 687,50lbs / 765,44kg shells, 1941 Model
      Breech loading guns in turrets (on barbettes)
      on centreline ends, evenly spread, 2 raised mounts - superfiring
      16 - 5,24" / 133 mm guns (8x2 guns), 71,78lbs / 32,56kg shells, 1941 Model
      Dual purpose guns in deck mounts with hoists
      on side, all amidships, 2 raised mounts - superfiring
      48 - 1,57" / 40,0 mm guns (6x8 guns), 1,95lbs / 0,89kg shells, 1941 Model
      Anti-aircraft guns in deck mounts
      on side, all amidships, all raised mounts - superfiring
    Weight of broadside 14 742 lbs / 6 687 kg
    Shells per gun, main battery: 125

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    12,0" / 305 mm    564,01 ft / 171,91 m    14,99 ft / 4,57 m
    Ends:    4,02" / 102 mm    129,40 ft / 39,44 m    12,01 ft / 3,66 m
      157,09 ft / 47,88 m Unarmoured ends
    Upper:    5,98" / 152 mm    375,69 ft / 114,51 m    8,33 ft / 2,54 m
      Main Belt covers 102% of normal length

   - Torpedo Bulkhead:
        1,57" / 40 mm    564,01 ft / 171,91 m    28,38 ft / 8,65 m

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    15,0" / 381 mm    11,0" / 279 mm        12,0" / 305 mm
    2nd:    0,98" / 25 mm    0,98" / 25 mm        0,98" / 25 mm

   - Armour deck: 6,50" / 165 mm, Conning tower: 4,49" / 114 mm

Machinery:
    Oil fired boilers, steam turbines,
    Geared drive, 4 shafts, 148 147 shp / 110 517 Kw = 30,00 kts
    Range 9 780nm at 15,00 kts
    Bunker at max displacement = 5 094 tons

Complement:
    1 506 - 1 959

Cost:
    £21,354 million / $85,415 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 1 843 tons, 4,2%
    Armour: 16 233 tons, 37,3%
       - Belts: 5 351 tons, 12,3%
       - Torpedo bulkhead: 933 tons, 2,1%
       - Armament: 2 865 tons, 6,6%
       - Armour Deck: 6 964 tons, 16,0%
       - Conning Tower: 120 tons, 0,3%
    Machinery: 3 915 tons, 9,0%
    Hull, fittings & equipment: 16 716 tons, 38,4%
    Fuel, ammunition & stores: 4 744 tons, 10,9%
    Miscellaneous weights: 100 tons, 0,2%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      62 154 lbs / 28 193 Kg = 36,8 x 15,0 " / 381 mm shells or 9,3 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,09
    Metacentric height 5,5 ft / 1,7 m
    Roll period: 17,0 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 51 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,60
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,02

Hull form characteristics:
    Hull has rise forward of midbreak
    Block coefficient: 0,579
    Length to Beam Ratio: 8,95 : 1
    'Natural speed' for length: 29,16 kts
    Power going to wave formation at top speed: 48 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 17,60 degrees
    Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        29,33 ft / 8,94 m
       - Forecastle (19%):    23,56 ft / 7,18 m
       - Mid (65%):        19,13 ft / 5,83 m (12,34 ft / 3,76 m aft of break)
       - Quarterdeck (14%):    12,34 ft / 3,76 m
       - Stern:        14,37 ft / 4,38 m
       - Average freeboard:    19,19 ft / 5,85 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 79,1%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 135,7%
    Waterplane Area: 57 951 Square feet or 5 384 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 112%
    Structure weight / hull surface area: 203 lbs/sq ft or 991 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 1,13
        - Longitudinal: 0,98
        - Overall: 1,01
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
    Room for accommodation and workspaces is excellent

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz