Przez
cały okres międzywojenny krążownik liniowy Hood – największy okręt
wojenny tamtych czasów, był dumą Royal Navy i jej najczęściej
wykorzystywaną jednostką reprezentacyjną. To skutkowało tym, iż nigdy
nie przeszedł poważniejszej modernizacji (jak choćby Renown czy niektóre
z pancerników typu Queen Elizabeth) i na początku drugiej wojny
światowej jego rzeczywista wartość bojowa – choć nie każdy sobie z tego
wówczas zdawał sprawę– była wątpliwa. Największą wadą była słaba ochrona
pozioma w postaci ledwie3-calowego pokładu pancernego, co narażało
okręt na penetrację ciężkimi pociskami przy dużych dystansach walki. To
srodze się zemściło 24 maja 1941 r.,gdy nadlatujący z 20 km pocisk
Bismarcka nie miał problemów z przebiciem pokładów Hooda, co
doprowadziło do jego zagłady..
Co
by się stało i jak wyglądałby Hood, gdyby w admiralicji podjęto jednak
decyzję o jego modernizacji? Celem odpowiedzi na to pytanie postanowiłem
zasymulować w springsharpie „oryginalnego” Hooda a następnie
zmodyfikować go tak, by uzyskać jednostkę spełniającą wymogi
drugowojennegopola walki. Założyłem, że najważniejsze będzie pogrubienie
pokładu pancernego i grodzi przeciwtorpedowej. Oprócz tego wzorem
nowych brytyjskich pancerników typu King George V – wymieniłem działa
140 mm na artylerię uniwersalną 133 mm w podwójnych stanowiskach i
zrezygnowałem z ciężko opancerzonego stanowiska dowodzenia na rzecz
pomostu chronionego jedynie pancerzem przeciwodłamkowym. Wymianie uległ
też napęd na nowy nieco słabszy – uznałem, że 30 w. spokojnie wystarczy,
a nowsze efektywniejsze maszyny pozwoliły na uzyskanie (przy tej samej
ilości paliwa) zwiększonego do niemal 10.000 Mm zasięgu (poprzednio było
to 7.500 Mm) a uzyskane w ten sposób oszczędności wagowe będzie można
dużo lepiej spożytkować – głównie na polepszenie opancerzenia.
Oczywiście zarezerwowałem tez nieco wyporności na wyposażenie lotnicze
(katapulta i dwa wodnosamoloty), wzmocniłem artylerię plot. oraz
darowałem sobie wyrzutnie torped. Efekt modernizacji przedstawiam
poniżej (ilustracja pochodzi z nieistniejącej już niestety strony
altnaval).
Czy
tak zmodernizowany Hood sprostałby w 1941 r. Bismarckowi? Jeśli
doszłoby do starcia w warunkach podobnych jak to faktycznie miało
miejsce, to można zaryzykować stwierdzenie, że tak. Niemiecki pocisk
380 mm z dystansu ok. 20 km (22.000 jardów) ma teoretyczną zdolność do
przebicia pokładu pancernego o grubości rzędu 3 cali a więc nie przebije
pokładu pancernego zmodernizowanego Hooda, który ma 165 mm (6,5 cala).
Aby go przebić,potrzebuje dystansu ponad 36.000 jardów (33 km) czyli
bliskiego maksymalnemu zasięgowi działa, na którym prawdopodobieństwo
trafienia jest już doprawdy znikome. Wynik starcia pozostaje więc
otwarty – a pamiętać trzeba, że dla Bismarcka jako korsarza każde inne
rozwiązanie starcia niż szybkie i bez strat wyeliminowanie wrogiego
okrętu jest de facto klęską..
Displacement:
38 807 t light; 40 721 t standard; 43 551 t normal; 45 815 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
859,80 ft / 850,49 ft x 95,01 ft x 32,58 ft (normal load)
262,07 m / 259,23 m x 28,96 m x 9,93 m
Armament:
8 - 15,00" / 381 mm guns (4x2 guns), 1 687,50lbs / 765,44kg shells, 1941 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on centreline ends, evenly spread, 2 raised mounts - superfiring
16 - 5,24" / 133 mm guns (8x2 guns), 71,78lbs / 32,56kg shells, 1941 Model
Dual purpose guns in deck mounts with hoists
on side, all amidships, 2 raised mounts - superfiring
48 - 1,57" / 40,0 mm guns (6x8 guns), 1,95lbs / 0,89kg shells, 1941 Model
Anti-aircraft guns in deck mounts
on side, all amidships, all raised mounts - superfiring
Weight of broadside 14 742 lbs / 6 687 kg
Shells per gun, main battery: 125
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 12,0" / 305 mm 564,01 ft / 171,91 m 14,99 ft / 4,57 m
Ends: 4,02" / 102 mm 129,40 ft / 39,44 m 12,01 ft / 3,66 m
157,09 ft / 47,88 m Unarmoured ends
Upper: 5,98" / 152 mm 375,69 ft / 114,51 m 8,33 ft / 2,54 m
Main Belt covers 102% of normal length
- Torpedo Bulkhead:
1,57" / 40 mm 564,01 ft / 171,91 m 28,38 ft / 8,65 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 15,0" / 381 mm 11,0" / 279 mm 12,0" / 305 mm
2nd: 0,98" / 25 mm 0,98" / 25 mm 0,98" / 25 mm
- Armour deck: 6,50" / 165 mm, Conning tower: 4,49" / 114 mm
Machinery:
Oil fired boilers, steam turbines,
Geared drive, 4 shafts, 148 147 shp / 110 517 Kw = 30,00 kts
Range 9 780nm at 15,00 kts
Bunker at max displacement = 5 094 tons
Complement:
1 506 - 1 959
Cost:
£21,354 million / $85,415 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 1 843 tons, 4,2%
Armour: 16 233 tons, 37,3%
- Belts: 5 351 tons, 12,3%
- Torpedo bulkhead: 933 tons, 2,1%
- Armament: 2 865 tons, 6,6%
- Armour Deck: 6 964 tons, 16,0%
- Conning Tower: 120 tons, 0,3%
Machinery: 3 915 tons, 9,0%
Hull, fittings & equipment: 16 716 tons, 38,4%
Fuel, ammunition & stores: 4 744 tons, 10,9%
Miscellaneous weights: 100 tons, 0,2%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
62 154 lbs / 28 193 Kg = 36,8 x 15,0 " / 381 mm shells or 9,3 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,09
Metacentric height 5,5 ft / 1,7 m
Roll period: 17,0 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 51 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,60
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,02
Hull form characteristics:
Hull has rise forward of midbreak
Block coefficient: 0,579
Length to Beam Ratio: 8,95 : 1
'Natural speed' for length: 29,16 kts
Power going to wave formation at top speed: 48 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 17,60 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 29,33 ft / 8,94 m
- Forecastle (19%): 23,56 ft / 7,18 m
- Mid (65%): 19,13 ft / 5,83 m (12,34 ft / 3,76 m aft of break)
- Quarterdeck (14%): 12,34 ft / 3,76 m
- Stern: 14,37 ft / 4,38 m
- Average freeboard: 19,19 ft / 5,85 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 79,1%
- Above water (accommodation/working, high = better): 135,7%
Waterplane Area: 57 951 Square feet or 5 384 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 112%
Structure weight / hull surface area: 203 lbs/sq ft or 991 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 1,13
- Longitudinal: 0,98
- Overall: 1,01
Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
Room for accommodation and workspaces is excellent
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz