Przenieśmy
się teraz w czasy "nieco" wcześniejsze - początek lat 60-tych XIX w.,
Szwecja. W tym czasie flota tego państwa przeżywała głęboki upadek i
była tylko cieniem swojej dawnej potęgi, mając zaledwie 2 okręty liniowe
i 2 korwety. W tym czasie w budownictwie okrętowym zachodziła prawdziwa
rewolucja, odmieniająca oblicze każdej z liczących się flot -
wprowadzenie pancerza na pełnomorskie okręty wojenne. Szwecja
pozostawała na uboczu tych przemian, nie budując żadnych okrętów
pancernych z prawdziwego zdarzenia, a jedynie kilka monitorów nadających
się co najwyżej do obrony wybrzeża, co wiązało się zarówno z przyjętą
koncepcją neutralności jak i mizerią środków finansowych przyznawanych
na rozwój floty. W tym samym czasie wszystkie liczące się w basenie
Morza Bałtyckiego państwa, jak Prusy, Rosja czy Dania, przystępowały do
budowy jednostek pancernych. Stąd propozycja małego okrętu pancernego
dla MW Szwecji. Z racji ograniczeń finansowych okręt nie jest duży -
ledwie nieco pond 2000 ton, ale ma dośc silne jak na tamte czasy
uzbrojenie - gładkolufowe 68-funtówki sprawiają, że na Bałtyku byłby
jedną z najgroźniejszych ówcześnie jednostek, z powodzeniem nadając się
zarówno do bronienia własnych wybrzeży, jak i ewentualnych akcji poza
nimi (zasięg - dzięki żaglom - jest praktycznie nieograniczony..).
Manligheten, swedish battleship laid down 1863 (Engine 1864)
Armoured Corvette (Broadside ironclad)
Displacement:
1 864 t light; 1 930 t standard; 2 080 t normal; 2 200 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
208,76 ft / 206,79 ft x 39,90 ft x 15,85 ft (normal load)
63,63 m / 63,03 m x 12,16 m x 4,83 m
Armament:
16 - 68pdr guns in single mounts, 1863 Model
Smoothbore guns in broadside mounts
on side, all amidships
Weight of broadside 442 lbs / 200 kg
Shells per gun, main battery: 100
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 4,53" / 115 mm 164,80 ft / 50,23 m 8,69 ft / 2,65 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 123% of normal length
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 3,74" / 95 mm - -
- Armour deck: 0,59" / 15 mm, Conning tower: 3,94" / 100 mm
Machinery:
Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
Direct drive, 1 shaft, 1 858 ihp / 1 386 Kw = 13,00 kts
Range 2 000nm at 7,00 kts
Bunker at max displacement = 270 tons (100% coal)
Complement:
247
Cost:
£0,185 million / $0,741 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 55 tons, 2,7%
Armour: 498 tons, 24,0%
- Belts: 273 tons, 13,1%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 150 tons, 7,2%
- Armour Deck: 61 tons, 3,0%
- Conning Tower: 14 tons, 0,7%
Machinery: 527 tons, 25,3%
Hull, fittings & equipment: 784 tons, 37,7%
Fuel, ammunition & stores: 216 tons, 10,4%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
1 282 lbs / 581 Kg = 46,4 x 4,5 " / 115 mm shells or 0,4 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,45
Metacentric height 2,4 ft / 0,7 m
Roll period: 10,8 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,19
Seaboat quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,557
Length to Beam Ratio: 5,18 : 1
'Natural speed' for length: 14,38 kts
Power going to wave formation at top speed: 47 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): -6,50 degrees
Stern overhang: 1,97 ft / 0,60 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 13,85 ft / 4,22 m
- Forecastle (20%): 10,43 ft / 3,18 m
- Mid (50%): 10,43 ft / 3,18 m
- Quarterdeck (15%): 10,43 ft / 3,18 m
- Stern: 12,17 ft / 3,71 m
- Average freeboard: 10,84 ft / 3,30 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 102,3%
- Above water (accommodation/working, high = better): 73,1%
Waterplane Area: 5 627 Square feet or 523 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 104%
Structure weight / hull surface area: 87 lbs/sq ft or 423 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,88
- Longitudinal: 3,11
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
Room for accommodation and workspaces is cramped
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz