środa, 29 sierpnia 2012

Szwedzki pancernik Manligheten (1864) - 28.04.2011

Przenieśmy się teraz w czasy "nieco" wcześniejsze - początek lat 60-tych XIX w., Szwecja. W tym czasie flota tego państwa przeżywała głęboki upadek i była tylko cieniem swojej dawnej potęgi, mając zaledwie 2 okręty liniowe i 2 korwety. W tym czasie w budownictwie okrętowym zachodziła prawdziwa rewolucja, odmieniająca oblicze każdej z liczących się flot - wprowadzenie pancerza na pełnomorskie okręty wojenne. Szwecja pozostawała na uboczu tych przemian, nie budując żadnych okrętów pancernych z prawdziwego zdarzenia, a jedynie kilka monitorów nadających się co najwyżej do obrony wybrzeża, co wiązało się zarówno z przyjętą koncepcją neutralności jak i mizerią środków finansowych przyznawanych na rozwój floty. W tym samym czasie wszystkie liczące się w basenie Morza Bałtyckiego państwa, jak Prusy, Rosja czy Dania, przystępowały do budowy jednostek pancernych. Stąd propozycja małego okrętu pancernego dla MW Szwecji. Z racji ograniczeń finansowych okręt nie jest duży - ledwie nieco pond 2000 ton, ale ma dośc silne jak na tamte czasy uzbrojenie - gładkolufowe 68-funtówki sprawiają, że na Bałtyku byłby jedną z najgroźniejszych ówcześnie jednostek, z powodzeniem nadając się zarówno do bronienia własnych wybrzeży, jak i ewentualnych akcji poza nimi (zasięg - dzięki żaglom - jest praktycznie nieograniczony..).

   
Manligheten, swedish battleship laid down 1863 (Engine 1864)
Armoured Corvette (Broadside ironclad)

Displacement:
    1 864 t light; 1 930 t standard; 2 080 t normal; 2 200 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    208,76 ft / 206,79 ft x 39,90 ft x 15,85 ft (normal load)
    63,63 m / 63,03 m x 12,16 m  x 4,83 m

Armament:
      16 - 68pdr guns
in single mounts, 1863 Model
      Smoothbore guns in broadside mounts
      on side, all amidships
    Weight of broadside 442 lbs / 200 kg
    Shells per gun, main battery: 100

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    4,53" / 115 mm    164,80 ft / 50,23 m    8,69 ft / 2,65 m
    Ends:    Unarmoured
      Main Belt covers 123% of normal length

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    3,74" / 95 mm          -                  -

   - Armour deck: 0,59" / 15 mm, Conning tower: 3,94" / 100 mm

Machinery:
    Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
    Direct drive, 1 shaft, 1 858 ihp / 1 386 Kw = 13,00 kts
    Range 2 000nm at 7,00 kts
    Bunker at max displacement = 270 tons (100% coal)

Complement:
    247

Cost:
    £0,185 million / $0,741 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 55 tons, 2,7%
    Armour: 498 tons, 24,0%
       - Belts: 273 tons, 13,1%
       - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
       - Armament: 150 tons, 7,2%
       - Armour Deck: 61 tons, 3,0%
       - Conning Tower: 14 tons, 0,7%
    Machinery: 527 tons, 25,3%
    Hull, fittings & equipment: 784 tons, 37,7%
    Fuel, ammunition & stores: 216 tons, 10,4%
    Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      1 282 lbs / 581 Kg = 46,4 x 4,5 " / 115 mm shells or 0,4 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,45
    Metacentric height 2,4 ft / 0,7 m
    Roll period: 10,8 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,19
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,557
    Length to Beam Ratio: 5,18 : 1
    'Natural speed' for length: 14,38 kts
    Power going to wave formation at top speed: 47 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): -6,50 degrees
    Stern overhang: 1,97 ft / 0,60 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        13,85 ft / 4,22 m
       - Forecastle (20%):    10,43 ft / 3,18 m
       - Mid (50%):        10,43 ft / 3,18 m
       - Quarterdeck (15%):    10,43 ft / 3,18 m
       - Stern:        12,17 ft / 3,71 m
       - Average freeboard:    10,84 ft / 3,30 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 102,3%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 73,1%
    Waterplane Area: 5 627 Square feet or 523 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 104%
    Structure weight / hull surface area: 87 lbs/sq ft or 423 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,88
        - Longitudinal: 3,11
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
    Room for accommodation and workspaces is cramped
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz