W
1913 r. Brytyjczycy opracowali sobie projekt nowego typu krążownika..
pancernego, co jest o tyle zaskakujące, że już od dobrych paru lat
trwała budowa krążowników liniowych. Nowy okręt (projekt E3) miał mieć
nieco ponad 17000 ton wyporności (w wariancie bardziej oszczędnościowym
E2 – 15500ton), pancerz 152 mm,prędkość 28 w. i uzbrojenie 8 dział 234
mm. W sumie – coś jakby Invincible z mniejszymi działami, co oczywiście
wyklucza okręt z udziału w bitwach flot liniowych, ale za to bardziej
nadaje się do działań krążowniczych. Na pierwszy rzut oka – bez sensu,
ale jakby wziąć pod uwagę, jak bardzo wzrosła wielkość (a zatem i koszt)
budowanych w tym czasie krążowników liniowych, co pod sporym znakiem
zapytania stawiało ich pierwotną funkcję, tzn. niszczenie wrogich
krążowników pancernych, to taka jednostka jawi nam się w nieco innym
świetle.Taki okręt byłyby znacznie tańszy, więc mógłby być budowany w
większej liczbie.Może mógłby powstać zamiast „wielkich lekkich
krążowników” które w sumie nie wiadomo do czego miały służyć.. (co też
ma odzwierciedlenie w nazwach, jakie nadałem niektórym jednostkom typu
;-))
Okręty w typie:
Devastation (1914), Resistance (1914), Courageous (1915), Glorious (1915), Furious (1916), Audacious (1916).
Poniższy rysunek został wykonany przez Blenheima z forum DWS i za jego zgodą tutaj go prezentuję:
Displacement:
15 038 t light; 15 743 t standard; 17 850 t normal; 19 535 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
580,48 ft / 579,99 ft x 75,98 ft x 28,74 ft (normal load)
176,93 m / 176,78 m x 23,16 m x 8,76 m
Armament:
8 - 9,21" / 234 mm guns (4x2 guns), 390,95lbs / 177,33kg shells, 1913 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on centreline ends, evenly spread, 2 raised mounts - superfiring
8 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 107,15lbs / 48,60kg shells, 1913 Model
Quick firing guns in deck mounts with hoists
on side, all amidships
2 - 2,99" / 76,0 mm guns in single mounts, 13,39lbs / 6,08kg shells, 1913 Model
Anti-aircraft guns in deck mounts
on side, all amidships
2 - 1,85" / 47,0 mm guns in single mounts, 3,17lbs / 1,44kg shells, 1913 Model
Breech loading guns in deck mounts
on side, all forward
Weight of broadside 4 018 lbs / 1 822 kg
Shells per gun, main battery: 150
4 - 21,0" / 533 mm submerged torpedo tubes
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 5,98" / 152 mm 441,37 ft / 134,53 m 14,76 ft / 4,50 m
Ends: 2,99" / 76 mm 138,62 ft / 42,25 m 10,01 ft / 3,05 m
Main Belt covers 117% of normal length
- Torpedo Bulkhead:
1,18" / 30 mm 394,75 ft / 120,32 m 19,23 ft / 5,86 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 10,0" / 254 mm 4,02" / 102 mm 10,0" / 254 mm
2nd: 2,99" / 76 mm 2,01" / 51 mm -
- Armour deck: 2,01" / 51 mm, Conning tower: 12,01" / 305 mm
Machinery:
Oil fired boilers, steam turbines,
Geared drive, 4 shafts, 73 441 shp / 54 787 Kw = 28,00 kts
Range 8 500nm at 15,00 kts
Bunker at max displacement = 3 792 tons
Complement:
771 - 1 003
Cost:
£1,466 million / $5,866 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 502 tons, 2,8%
Armour: 4 711 tons, 26,4%
- Belts: 1 766 tons, 9,9%
- Torpedo bulkhead: 332 tons, 1,9%
- Armament: 1 352 tons, 7,6%
- Armour Deck: 1 084 tons, 6,1%
- Conning Tower: 177 tons, 1,0%
Machinery: 2 829 tons, 15,8%
Hull, fittings & equipment: 6 996 tons, 39,2%
Fuel, ammunition & stores: 2 812 tons, 15,8%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
23 608 lbs / 10 708 Kg = 60,4 x 9,2 " / 234 mm shells or 3,6 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,06
Metacentric height 3,7 ft / 1,1 m
Roll period: 16,6 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 60 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,53
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,19
Hull form characteristics:
Hull has low forecastle, rise forward of midbreak
Block coefficient: 0,493
Length to Beam Ratio: 7,63 : 1
'Natural speed' for length: 24,08 kts
Power going to wave formation at top speed: 54 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 0,49 ft / 0,15 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 32,28 ft / 9,84 m
- Forecastle (18%): 24,74 ft / 7,54 m (28,02 ft / 8,54 m aft of break)
- Mid (43%): 26,12 ft / 7,96 m (17,32 ft / 5,28 m aft of break)
- Quarterdeck (15%): 17,32 ft / 5,28 m
- Stern: 18,34 ft / 5,59 m
- Average freeboard: 21,67 ft / 6,60 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 104,3%
- Above water (accommodation/working, high = better): 150,6%
Waterplane Area: 29 184 Square feet or 2 711 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 124%
Structure weight / hull surface area: 150 lbs/sq ft or 733 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 1,04
- Longitudinal: 1,94
- Overall: 1,11
Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
Room for accommodation and workspaces is excellent
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz