Pancerniki
Tillmana (albo pancerniki maksymalne – maximum battleships) były serią
projektów studialnych z lat 1916-1917, opracowanych na zlecenie senatora
Benjamina Tillmana (1847-1918), członka Senackiego Komitetu Marynarki w
czasie pierwszej wojny światowej. Jak sama nazwa wskazuje – były to
projekty jednostek ekstremalnie dużych, o niespotykanych wówczas
rozmiarach i wypornościach. Jedynymi ograniczeniami ich wielkości były
parametry śluz kanału panamskiego, wynoszące w przybliżeniu 300 m x 35 m
x 12 m. Stąd wymiary wszystkich projektów wynosiły ok. 297 m x 33 m x
10/12 m, przy czym poszczególne warianty różniły się wypornością (od
63.500 ton do 80.000 ton), uzbrojeniem (12-24 działa 406 mm lub 13-15
dział 457 mm), prędkością (25-30 w.) i detalami opancerzenia.
Oczywiście, projektów tych nie należy traktować jako przeznaczonych do
realizacji (sama US Navy nie była nimi specjalnie zainteresowana), ale
raczej jako studia służące do zorientowania się, jakie najpotężniejsze
okręty można by potencjalnie skonstruować przy istniejących
uwarunkowaniach technologicznych i geograficznych. Niemniej jednak, daje
się zauważyć wpływ tych studiów na architekturę ostatecznie nie
zbudowanych pancerników typu South Dakota.
Łącznie
stworzono siedem różnych wariantów okrętu – ja dziś prezentuję wariant
IV-2 który wydaje się być najlepszą propozycją – uzbrojenie w 15 dział
457 mm wydaje się być optymalne, choć intrygująco przedstawia się
wariant z 24 działami 406 mm w sześciodziałowych (!) wieżach. Jest na
tyle ciekawy że pewnie też go kiedyś zasymuluję, choć sama konstrukcja i
użyteczność wież mających po 6 dział wydaje się dość problematyczna..
Tymczasem prezentuję wariant IV-2:
Virginia, United States battleship laid down 1918 (Engine 1920)
Displacement:
64 938 t light; 69 855 t standard; 78 104 t normal; 84 702 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
974,99 ft / 952,07 ft x 108,01 ft x 39,50 ft (normal load)
297,18 m / 290,19 m x 32,92 m x 12,04 m
Armament:
15 - 17,99" / 457 mm guns (5x3 guns), 2 912,18lbs / 1 320,94kg shells, 1918 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on centreline ends, majority aft, 2 raised mounts - superfiring
Main guns limited to end-on fire
20 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 107,15lbs / 48,60kg shells, 1918 Model
Quick firing guns in casemate mounts
on side, evenly spread, 12 raised mounts
1 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 107,15lbs / 48,60kg shells, 1918 Model
Quick firing gun in casemate mount
on centreline aft
8 - 2,99" / 76,0 mm guns in single mounts, 13,39lbs / 6,07kg shells, 1918 Model
Anti-aircraft guns in deck mounts
on side, all amidships, 6 raised mounts - superfiring
Weight of broadside 46 040 lbs / 20 883 kg
Shells per gun, main battery: 130
2 - 21,0" / 533 mm submerged torpedo tubes
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 16,0" / 406 mm 654,63 ft / 199,53 m 14,99 ft / 4,57 m
Ends: 7,99" / 203 mm 257,78 ft / 78,57 m 10,01 ft / 3,05 m
39,67 ft / 12,09 m Unarmoured ends
Main Belt covers 106% of normal length
- Torpedo Bulkhead:
2,01" / 51 mm 654,63 ft / 199,53 m 24,02 ft / 7,32 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 18,0" / 457 mm 10,0" / 254 mm 15,0" / 381 mm
2nd: 9,02" / 229 mm - -
3rd: 9,02" / 229 mm - -
- Armour deck: 5,00" / 127 mm, Conning tower: 20,00" / 508 mm
Machinery:
Coal fired boilers, steam turbines,
Electric motors, 4 shafts, 109 234 shp / 81 488 Kw = 25,20 kts
Range 12 000nm at 15,00 kts
Bunker at max displacement = 14 847 tons (100% coal)
Complement:
2 335 - 3 036
Cost:
£15,390 million / $61,562 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 5 755 tons, 7,4%
Armour: 25 042 tons, 32,1%
- Belts: 7 355 tons, 9,4%
- Torpedo bulkhead: 1 168 tons, 1,5%
- Armament: 8 291 tons, 10,6%
- Armour Deck: 7 441 tons, 9,5%
- Conning Tower: 787 tons, 1,0%
Machinery: 4 201 tons, 5,4%
Hull, fittings & equipment: 29 840 tons, 38,2%
Fuel, ammunition & stores: 13 165 tons, 16,9%
Miscellaneous weights: 100 tons, 0,1%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
91 278 lbs / 41 403 Kg = 31,3 x 18,0 " / 457 mm shells or 10,8 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,03
Metacentric height 6,0 ft / 1,8 m
Roll period: 18,5 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 48 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 1,37
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,14
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,673
Length to Beam Ratio: 8,82 : 1
'Natural speed' for length: 30,86 kts
Power going to wave formation at top speed: 39 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 41
Bow angle (Positive = bow angles forward): 43,16 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 24,44 ft / 7,45 m
- Forecastle (18%): 24,44 ft / 7,45 m
- Mid (56%): 24,44 ft / 7,45 m
- Quarterdeck (20%): 24,44 ft / 7,45 m
- Stern: 24,44 ft / 7,45 m
- Average freeboard: 24,44 ft / 7,45 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 91,8%
- Above water (accommodation/working, high = better): 160,4%
Waterplane Area: 80 441 Square feet or 7 473 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 98%
Structure weight / hull surface area: 257 lbs/sq ft or 1 255 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 1,02
- Longitudinal: 1,04
- Overall: 1,03
Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
Room for accommodation and workspaces is excellent
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz