czwartek, 30 sierpnia 2012

Maximum battleship - 02.07.2012

Pancerniki Tillmana (albo pancerniki maksymalne – maximum battleships) były serią projektów studialnych z lat 1916-1917, opracowanych na zlecenie senatora Benjamina Tillmana (1847-1918), członka Senackiego Komitetu Marynarki w czasie pierwszej wojny światowej. Jak sama nazwa wskazuje – były to projekty jednostek ekstremalnie dużych, o niespotykanych wówczas rozmiarach i wypornościach. Jedynymi ograniczeniami ich wielkości były parametry śluz kanału panamskiego, wynoszące w przybliżeniu 300 m x 35 m x 12 m. Stąd wymiary wszystkich projektów wynosiły ok. 297 m x 33 m x 10/12 m, przy czym poszczególne warianty różniły się wypornością (od 63.500 ton do 80.000 ton), uzbrojeniem (12-24 działa 406 mm lub 13-15 dział 457 mm), prędkością (25-30 w.) i detalami opancerzenia. Oczywiście, projektów tych nie należy traktować jako przeznaczonych do realizacji (sama US Navy nie była nimi specjalnie zainteresowana), ale raczej jako studia służące do zorientowania się, jakie najpotężniejsze okręty można by potencjalnie skonstruować przy istniejących uwarunkowaniach technologicznych i geograficznych. Niemniej jednak, daje się zauważyć wpływ tych studiów na architekturę ostatecznie nie zbudowanych pancerników typu South Dakota.
Łącznie stworzono siedem różnych wariantów okrętu – ja dziś prezentuję wariant IV-2 który wydaje się być najlepszą propozycją – uzbrojenie w 15 dział 457 mm wydaje się być optymalne, choć intrygująco przedstawia się wariant z 24 działami 406 mm w sześciodziałowych (!) wieżach. Jest na tyle ciekawy że pewnie też go kiedyś zasymuluję, choć sama konstrukcja i użyteczność wież mających po 6 dział wydaje się dość problematyczna..
Tymczasem prezentuję wariant IV-2:
 
Virginia, United States battleship laid down 1918 (Engine 1920)

Displacement:
    64 938 t light; 69 855 t standard; 78 104 t normal; 84 702 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    974,99 ft / 952,07 ft x 108,01 ft x 39,50 ft (normal load)
    297,18 m / 290,19 m x 32,92 m  x 12,04 m

Armament:
      15 - 17,99" / 457 mm guns (5x3 guns), 2 912,18lbs / 1 320,94kg shells, 1918 Model
      Breech loading guns in turrets (on barbettes)
      on centreline ends, majority aft, 2 raised mounts - superfiring
      Main guns limited to end-on fire
      20 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 107,15lbs / 48,60kg shells, 1918 Model
      Quick firing guns in casemate mounts
      on side, evenly spread, 12 raised mounts
      1 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 107,15lbs / 48,60kg shells, 1918 Model
      Quick firing gun in casemate mount
      on centreline aft
      8 - 2,99" / 76,0 mm guns in single mounts, 13,39lbs / 6,07kg shells, 1918 Model
      Anti-aircraft guns in deck mounts
      on side, all amidships, 6 raised mounts - superfiring
    Weight of broadside 46 040 lbs / 20 883 kg
    Shells per gun, main battery: 130
    2 - 21,0" / 533 mm submerged torpedo tubes

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    16,0" / 406 mm    654,63 ft / 199,53 m    14,99 ft / 4,57 m
    Ends:    7,99" / 203 mm    257,78 ft / 78,57 m    10,01 ft / 3,05 m
      39,67 ft / 12,09 m Unarmoured ends
      Main Belt covers 106% of normal length

   - Torpedo Bulkhead:
        2,01" / 51 mm    654,63 ft / 199,53 m    24,02 ft / 7,32 m

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    18,0" / 457 mm    10,0" / 254 mm        15,0" / 381 mm
    2nd:    9,02" / 229 mm          -                  -
    3rd:    9,02" / 229 mm          -                  -

   - Armour deck: 5,00" / 127 mm, Conning tower: 20,00" / 508 mm

Machinery:
    Coal fired boilers, steam turbines,
    Electric motors, 4 shafts, 109 234 shp / 81 488 Kw = 25,20 kts
    Range 12 000nm at 15,00 kts
    Bunker at max displacement = 14 847 tons (100% coal)

Complement:
    2 335 - 3 036

Cost:
    £15,390 million / $61,562 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 5 755 tons, 7,4%
    Armour: 25 042 tons, 32,1%
       - Belts: 7 355 tons, 9,4%
       - Torpedo bulkhead: 1 168 tons, 1,5%
       - Armament: 8 291 tons, 10,6%
       - Armour Deck: 7 441 tons, 9,5%
       - Conning Tower: 787 tons, 1,0%
    Machinery: 4 201 tons, 5,4%
    Hull, fittings & equipment: 29 840 tons, 38,2%
    Fuel, ammunition & stores: 13 165 tons, 16,9%
    Miscellaneous weights: 100 tons, 0,1%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      91 278 lbs / 41 403 Kg = 31,3 x 18,0 " / 457 mm shells or 10,8 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,03
    Metacentric height 6,0 ft / 1,8 m
    Roll period: 18,5 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 48 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 1,37
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,14

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,673
    Length to Beam Ratio: 8,82 : 1
    'Natural speed' for length: 30,86 kts
    Power going to wave formation at top speed: 39 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 41
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 43,16 degrees
    Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        24,44 ft / 7,45 m
       - Forecastle (18%):    24,44 ft / 7,45 m
       - Mid (56%):        24,44 ft / 7,45 m
       - Quarterdeck (20%):    24,44 ft / 7,45 m
       - Stern:        24,44 ft / 7,45 m
       - Average freeboard:    24,44 ft / 7,45 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 91,8%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 160,4%
    Waterplane Area: 80 441 Square feet or 7 473 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 98%
    Structure weight / hull surface area: 257 lbs/sq ft or 1 255 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 1,02
        - Longitudinal: 1,04
        - Overall: 1,03
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
    Room for accommodation and workspaces is excellent

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz