Ostatnio na forum shipbucket.com znalazłem rysunek
pancernika Dante Alighieri po hipotetycznej konwersji na cos w rodzaju
pancernika „kieszonkowego”. Rysunek ten prezentuję poniżej. Zmiany polegały na
likwidacji dwóch wież dział 305
mm ze śródokręcia i instalacji w to miejsce wyposażenia
lotniczego, likwidację kazamat dział 120 mm i montaż zamiast nich dodatkowych 4 wież
dział tego kalibru. Oczywiście uzyskany dzięki zdjęciu połowy artylerii
ciężkiej zapas wyporności pozwoliłby na dużo więcej zmian – ja oczywiście,
wzorem innych włoskich konwersji, rozwierciłem lufy dział 305 mm do 320 mm, poprawiłem haniebnie
dotąd słaby pancerz poziomy (do przyzwoitych 90 mm), pogrubiłem nieco
gródź przeciwtorpedową oraz wymieniłem cały napęd – nowa kotłownia wyłącznie na
paliwo płynne i nowe maszyny pozwalają osiągnąć niebagatelną prędkość 29 w. i
nieco zwiększony zasięg. Ogólnie można powiedzieć, że powstał całkiem ciekawy
okręt, który w pierwszej połowie lat 30-tych XX w. działając w pojedynkę musiałby
się obawiać starcia chyba tylko z trójką angielskich krążowników liniowych (choć
co najmniej dwója z nich musiała by mocno uważać w starciu z tak zmodernizowaną
jednostką włoską) – przed każdym innym silniejszym okrętem mógłby uciec.
Jednocześnie, mógłby być wartościowym uzupełnieniem pozostałych
zmodernizowanych włoskich drednotów. A
że dokonywane przez Włochów konwersje innych ich pancerników były bardzo udane,
można domniemywać że i z taką konwersją dali by sobie świetnie radę..
Displacement:
17 796 t light; 18 582 t standard; 19 655 t normal; 20 514 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
553,09 ft / 547,08 ft x 87,24 ft x 29,00 ft (normal load)
168,58 m / 166,75 m x 26,59 m x 8,84 m
Armament:
6 - 12,60" / 320 mm guns (2x3 guns), 999,81lbs / 453,51kg shells, 1909 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on centreline ends, evenly spread
16 - 4,72" / 120 mm guns (8x2 guns), 52,72lbs / 23,91kg shells, 1909 Model
Quick firing guns in turrets (on barbettes)
on side ends, evenly spread
12 - 1,46" / 37,0 mm guns (6x2 guns), 1,55lbs / 0,70kg shells, 1932 Model
Anti-aircraft guns in deck mounts
on side, all amidships
8 - 1,46" / 37,0 mm guns (4x2 guns), 1,55lbs / 0,70kg shells, 1932 Model
Anti-aircraft guns in deck mounts
on centreline ends, evenly spread
Weight of broadside 6 873 lbs / 3 118 kg
Shells per gun, main battery: 100
3 - 17,7" / 450 mm submerged torpedo tubes
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 9,84" / 250 mm 343,57 ft / 104,72 m 14,83 ft / 4,52 m
Ends: 3,94" / 100 mm 178,58 ft / 54,43 m 14,83 ft / 4,52 m
24,93 ft / 7,60 m Unarmoured ends
Main Belt covers 97% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
- Torpedo Bulkhead:
1,38" / 35 mm 343,57 ft / 104,72 m 22,83 ft / 6,96 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 9,84" / 250 mm 9,06" / 230 mm 9,06" / 230 mm
2nd: 4,72" / 120 mm 3,94" / 100 mm 3,94" / 100 mm
- Armour deck: 3,54" / 90 mm, Conning tower: 12,01" / 305 mm
Machinery:
Oil fired boilers, steam turbines,
Geared drive, 4 shafts, 95 005 shp / 70 874 Kw = 29,00 kts
Range 5 500nm at 15,00 kts
Bunker at max displacement = 1 933 tons
Complement:
829 - 1 079
Cost:
£1,737 million / $6,949 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 859 tons, 4,4%
Armour: 6 716 tons, 34,2%
- Belts: 2 584 tons, 13,1%
- Torpedo bulkhead: 400 tons, 2,0%
- Armament: 1 465 tons, 7,5%
- Armour Deck: 2 079 tons, 10,6%
- Conning Tower: 188 tons, 1,0%
Machinery: 2 804 tons, 14,3%
Hull, fittings & equipment: 7 316 tons, 37,2%
Fuel, ammunition & stores: 1 860 tons, 9,5%
Miscellaneous weights: 100 tons, 0,5%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
23 428 lbs / 10 627 Kg = 23,4 x 12,6 " / 320 mm shells or 3,8 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,14
Metacentric height 5,2 ft / 1,6 m
Roll period: 16,0 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 43 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,36
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,73
Hull form characteristics:
Hull has raised forecastle
Block coefficient: 0,497
Length to Beam Ratio: 6,27 : 1
'Natural speed' for length: 23,39 kts
Power going to wave formation at top speed: 60 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 3,50 degrees
Stern overhang: 4,43 ft / 1,35 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 25,92 ft / 7,90 m
- Forecastle (19%): 25,92 ft / 7,90 m (18,08 ft / 5,51 m aft of break)
- Mid (50%): 18,08 ft / 5,51 m
- Quarterdeck (16%): 18,08 ft / 5,51 m
- Stern: 18,08 ft / 5,51 m
- Average freeboard: 19,57 ft / 5,96 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 106,3%
- Above water (accommodation/working, high = better): 131,7%
Waterplane Area: 31 712 Square feet or 2 946 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 102%
Structure weight / hull surface area: 158 lbs/sq ft or 771 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,93
- Longitudinal: 1,90
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
Room for accommodation and workspaces is excellent
Poor seaboat, wet and uncomfortable, reduced performance in heavy weather
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz