czwartek, 30 sierpnia 2012

Dwa warianty pancernika Riachuelo 10x381 - 09.09.2011

Prawie rok temu, 5 listopada 2010 r. prezentowałem pancernik Riachuelo dla Brazylii, uzbrojony w 8 dział 381 mm. Nie była to jednak jedyna propozycja okrętu z działami 381 mm dla tego kraju – rozważano bowiem także prawdziwe monstrum, o wyporności 33000 ton, uzbrojone aż w 10 takich dział! Oprócz tego artylerię miało stanowić 20 dział 152 mm, a opancerzenie miało wynosić 330 mm na burcie, 305 mm na czołach wież i zaledwie 38 mm pokładu. Okręt ten mógłby w przybliżeniu wyglądać tak:

  
(rys. z „Warships for Export. Armstrong Warships 1867-1927" Petera Brooka – tam też dane jednostki, jednak nieco różne od przyjętych powyżej, w zakresie pancerza czy wyporności).

Przyjmując dane jw., udało się "wystrugać" okręt z siłownią o mocy rzędu 58.000 KM, co rozpędza okręt do 24 w. To się nawet zgadza z danymi książkowymi, według których opracowano cztery warianty pancernika różniące się m.in. prędkością, która wynosiła od 22,5 w. do 24 w. Ten wariant, nazwijmy go „wolnym”, prezentuje się następująco:

Riachuelo, brazilian battleship laid down 1914 (Engine 1916)

Displacement:
    29 763 t light; 31 409 t standard; 33 150 t normal; 34 543 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    710,01 ft / 707,51 ft x 96,00 ft x 27,99 ft (normal load)
    216,41 m / 215,65 m x 29,26 m  x 8,53 m

Armament:
      8 - 15,00" / 381 mm guns (4x2 guns), 1 687,50lbs / 765,44kg shells, 1914 Model
      Breech loading guns in turrets (on barbettes)
      on centreline ends, evenly spread, 2 raised mounts - superfiring
      2 - 15,00" / 381 mm guns in single mounts, 1 687,50lbs / 765,44kg shells, 1914 Model
      Breech loading guns in turrets (on barbettes)
      on centreline, all amidships
      20 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 107,15lbs / 48,60kg shells, 1914 Model
      Quick firing guns in casemate mounts
      on side, all amidships
      4 - 2,99" / 76,0 mm guns in single mounts, 13,39lbs / 6,07kg shells, 1914 Model
      Anti-aircraft guns in deck mounts
      on side, all amidships
    Weight of broadside 19 072 lbs / 8 651 kg
    Shells per gun, main battery: 90
    2 - 21,0" / 533 mm submerged torpedo tubes

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    13,0" / 330 mm    418,96 ft / 127,70 m    14,17 ft / 4,32 m
    Ends:    2,99" / 76 mm    231,30 ft / 70,50 m    11,25 ft / 3,43 m
      57,25 ft / 17,45 m Unarmoured ends
    Upper:    9,02" / 229 mm    174,97 ft / 53,33 m    8,33 ft / 2,54 m
      Main Belt covers 91% of normal length
      Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

   - Torpedo Bulkhead:
        2,01" / 51 mm    418,96 ft / 127,70 m    23,52 ft / 7,17 m

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    12,0" / 305 mm    9,02" / 229 mm        12,0" / 305 mm
    2nd:    12,0" / 305 mm    9,02" / 229 mm        12,0" / 305 mm
    3rd:    7,01" / 178 mm          -                  -

   - Armour deck: 1,50" / 38 mm, Conning tower: 12,99" / 330 mm

Machinery:
    Oil fired boilers, steam turbines,
    Geared drive, 4 shafts, 58 369 shp / 43 543 Kw = 24,00 kts
    Range 8 000nm at 12,00 kts
    Bunker at max displacement = 3 133 tons

Complement:
    1 227 - 1 596

Cost:
    £4,262 million / $17,048 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 2 384 tons, 7,2%
    Armour: 10 864 tons, 32,8%
       - Belts: 4 415 tons, 13,3%
       - Torpedo bulkhead: 732 tons, 2,2%
       - Armament: 4 039 tons, 12,2%
       - Armour Deck: 1 388 tons, 4,2%
       - Conning Tower: 289 tons, 0,9%
    Machinery: 2 175 tons, 6,6%
    Hull, fittings & equipment: 14 340 tons, 43,3%
    Fuel, ammunition & stores: 3 387 tons, 10,2%
    Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      42 680 lbs / 19 359 Kg = 25,3 x 15,0 " / 381 mm shells or 6,2 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,05
    Metacentric height 5,1 ft / 1,6 m
    Roll period: 17,8 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 64 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,99
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,29

Hull form characteristics:
    Hull has rise forward of midbreak
    Block coefficient: 0,610
    Length to Beam Ratio: 7,37 : 1
    'Natural speed' for length: 26,60 kts
    Power going to wave formation at top speed: 44 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
    Stern overhang: 2,49 ft / 0,76 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        23,88 ft / 7,28 m
       - Forecastle (22%):    23,88 ft / 7,28 m
       - Mid (61%):        23,88 ft / 7,28 m (15,72 ft / 4,79 m aft of break)
       - Quarterdeck (20%):    15,72 ft / 4,79 m
       - Stern:        15,72 ft / 4,79 m
       - Average freeboard:    20,68 ft / 6,30 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 96,2%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 165,0%
    Waterplane Area: 50 160 Square feet or 4 660 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 97%
    Structure weight / hull surface area: 208 lbs/sq ft or 1 015 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,98
        - Longitudinal: 1,21
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
    Room for accommodation and workspaces is excellent
    Good seaboat, rides out heavy weather easily

Nasza wirtualna stocznia dostała jednak zlecenie by opracować wariant z siłownią o mocy 90.000 KM przeniesioną z „białych słoni” Lorda Fishera, i zbadać jakby to wpłynęło na osiągi i opancerzenie okrętu:-) Okazało się, że aby taką siłownie pomieścić, trzeba znacznie przyciąć opancerzenie burtowe ( z 330 mm do 267 mm) i ograniczyć zasięg o 25%, a także dokonać paru innych oszczędności wagowych (m.in. na pancerzu stanowiska dowodzenia czy grodzi przeciwtorpedowej). W zamian otrzymujemy okręt, który przy niezmienionym uzbrojeniu rozpędza się niemal do 27 w. Wariant „szybki” wygląda tak:

Riachuelo, brazilian battleship laid down 1914 (Engine 1916)

Displacement:
    30 156 t light; 31 803 t standard; 33 150 t normal; 34 228 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    710,01 ft / 707,51 ft x 96,00 ft x 27,99 ft (normal load)
    216,41 m / 215,65 m x 29,26 m  x 8,53 m

Armament:
      8 - 15,00" / 381 mm guns (4x2 guns), 1 687,50lbs / 765,44kg shells, 1914 Model
      Breech loading guns in turrets (on barbettes)
      on centreline ends, evenly spread, 2 raised mounts - superfiring
      2 - 15,00" / 381 mm guns in single mounts, 1 687,50lbs / 765,44kg shells, 1914 Model
      Breech loading guns in turrets (on barbettes)
      on centreline, all amidships
      20 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 107,15lbs / 48,60kg shells, 1914 Model
      Quick firing guns in casemate mounts
      on side, all amidships
      4 - 2,99" / 76,0 mm guns in single mounts, 13,39lbs / 6,07kg shells, 1914 Model
      Anti-aircraft guns in deck mounts
      on side, all amidships
    Weight of broadside 19 072 lbs / 8 651 kg
    Shells per gun, main battery: 90
    2 - 21,0" / 533 mm submerged torpedo tubes

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    10,5" / 267 mm    418,96 ft / 127,70 m    14,17 ft / 4,32 m
    Ends:    2,99" / 76 mm    231,30 ft / 70,50 m    11,25 ft / 3,43 m
      57,25 ft / 17,45 m Unarmoured ends
    Upper:    7,99" / 203 mm    174,97 ft / 53,33 m    8,33 ft / 2,54 m
      Main Belt covers 91% of normal length
      Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

   - Torpedo Bulkhead:
        1,77" / 45 mm    418,96 ft / 127,70 m    23,52 ft / 7,17 m

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    12,0" / 305 mm    9,02" / 229 mm        12,0" / 305 mm
    2nd:    12,0" / 305 mm    9,02" / 229 mm        12,0" / 305 mm
    3rd:    7,01" / 178 mm          -                  -

   - Armour deck: 1,50" / 38 mm, Conning tower: 12,01" / 305 mm

Machinery:
    Oil fired boilers, steam turbines,
    Geared drive, 4 shafts, 90 507 shp / 67 519 Kw = 26,90 kts
    Range 6 000nm at 12,00 kts
    Bunker at max displacement = 2 424 tons

Complement:
    1 227 - 1 596

Cost:
    £4,493 million / $17,971 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 2 384 tons, 7,2%
    Armour: 10 025 tons, 30,2%
       - Belts: 3 684 tons, 11,1%
       - Torpedo bulkhead: 646 tons, 1,9%
       - Armament: 4 039 tons, 12,2%
       - Armour Deck: 1 388 tons, 4,2%
       - Conning Tower: 267 tons, 0,8%
    Machinery: 3 372 tons, 10,2%
    Hull, fittings & equipment: 14 375 tons, 43,4%
    Fuel, ammunition & stores: 2 994 tons, 9,0%
    Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      37 056 lbs / 16 808 Kg = 22,0 x 15,0 " / 381 mm shells or 5,0 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,06
    Metacentric height 5,2 ft / 1,6 m
    Roll period: 17,6 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 52 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,90
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,05

Hull form characteristics:
    Hull has rise forward of midbreak
    Block coefficient: 0,610
    Length to Beam Ratio: 7,37 : 1
    'Natural speed' for length: 26,60 kts
    Power going to wave formation at top speed: 50 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
    Stern overhang: 2,49 ft / 0,76 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        23,88 ft / 7,28 m
       - Forecastle (22%):    23,88 ft / 7,28 m
       - Mid (61%):        23,88 ft / 7,28 m (15,72 ft / 4,79 m aft of break)
       - Quarterdeck (20%):    15,72 ft / 4,79 m
       - Stern:        15,72 ft / 4,79 m
       - Average freeboard:    20,68 ft / 6,30 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 110,9%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 165,0%
    Waterplane Area: 50 160 Square feet or 4 660 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 92%
    Structure weight / hull surface area: 208 lbs/sq ft or 1 017 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,98
        - Longitudinal: 1,17
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
    Room for accommodation and workspaces is excellent
Czy zamiana się opłaciła? Powiem tak: w porównaniu do istniejących okrętów przeciwnika (czytaj Argentyny) okręt prezentuje się całkiem atrakcyjnie, choć poziom ochrony nie powala na kolana. Jeśli jednak wziąć pod uwagę, że rywal nie będzie czekał z założonymi rękami i odpowie własnymi okrętami 15-calowymi, to te 267 mm pancerza na burcie okaże się być wartością stanowczo zbyt małą, a prędkość choć spora, do niczego innego jak ucieczki się raczej nie przyda. Osobiście wolałbym chyba wersję wolniejszą, z racji lepszej ochrony, a której prędkość jest i tak większa niż realnie istniejących pancerników argentyńskich.   

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz