Prawie
rok temu, 5 listopada 2010 r. prezentowałem pancernik Riachuelo dla
Brazylii, uzbrojony w 8 dział 381 mm. Nie była to jednak jedyna
propozycja okrętu z działami 381 mm dla tego kraju – rozważano bowiem
także prawdziwe monstrum, o wyporności 33000 ton, uzbrojone aż w 10
takich dział! Oprócz tego artylerię miało stanowić 20 dział 152 mm, a
opancerzenie miało wynosić 330 mm na burcie, 305 mm na czołach wież i
zaledwie 38 mm pokładu. Okręt ten mógłby w przybliżeniu wyglądać tak:
(rys. z „Warships for Export. Armstrong
Warships 1867-1927" Petera Brooka – tam też dane jednostki, jednak
nieco różne od przyjętych powyżej, w zakresie pancerza czy wyporności).
Przyjmując
dane jw., udało się "wystrugać" okręt z siłownią o mocy rzędu 58.000
KM, co rozpędza okręt do 24 w. To się nawet zgadza z danymi książkowymi,
według których opracowano cztery warianty pancernika różniące się m.in.
prędkością, która wynosiła od 22,5 w. do 24 w. Ten wariant, nazwijmy go
„wolnym”, prezentuje się następująco:
Riachuelo, brazilian battleship laid down 1914 (Engine 1916)
Displacement:
29 763 t light; 31 409 t standard; 33 150 t normal; 34 543 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
710,01 ft / 707,51 ft x 96,00 ft x 27,99 ft (normal load)
216,41 m / 215,65 m x 29,26 m x 8,53 m
Armament:
8 - 15,00" / 381 mm guns (4x2 guns), 1 687,50lbs / 765,44kg shells, 1914 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on centreline ends, evenly spread, 2 raised mounts - superfiring
2 - 15,00" / 381 mm guns in single mounts, 1 687,50lbs / 765,44kg shells, 1914 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on centreline, all amidships
20 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 107,15lbs / 48,60kg shells, 1914 Model
Quick firing guns in casemate mounts
on side, all amidships
4 - 2,99" / 76,0 mm guns in single mounts, 13,39lbs / 6,07kg shells, 1914 Model
Anti-aircraft guns in deck mounts
on side, all amidships
Weight of broadside 19 072 lbs / 8 651 kg
Shells per gun, main battery: 90
2 - 21,0" / 533 mm submerged torpedo tubes
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 13,0" / 330 mm 418,96 ft / 127,70 m 14,17 ft / 4,32 m
Ends: 2,99" / 76 mm 231,30 ft / 70,50 m 11,25 ft / 3,43 m
57,25 ft / 17,45 m Unarmoured ends
Upper: 9,02" / 229 mm 174,97 ft / 53,33 m 8,33 ft / 2,54 m
Main Belt covers 91% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
- Torpedo Bulkhead:
2,01" / 51 mm 418,96 ft / 127,70 m 23,52 ft / 7,17 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 12,0" / 305 mm 9,02" / 229 mm 12,0" / 305 mm
2nd: 12,0" / 305 mm 9,02" / 229 mm 12,0" / 305 mm
3rd: 7,01" / 178 mm - -
- Armour deck: 1,50" / 38 mm, Conning tower: 12,99" / 330 mm
Machinery:
Oil fired boilers, steam turbines,
Geared drive, 4 shafts, 58 369 shp / 43 543 Kw = 24,00 kts
Range 8 000nm at 12,00 kts
Bunker at max displacement = 3 133 tons
Complement:
1 227 - 1 596
Cost:
£4,262 million / $17,048 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 2 384 tons, 7,2%
Armour: 10 864 tons, 32,8%
- Belts: 4 415 tons, 13,3%
- Torpedo bulkhead: 732 tons, 2,2%
- Armament: 4 039 tons, 12,2%
- Armour Deck: 1 388 tons, 4,2%
- Conning Tower: 289 tons, 0,9%
Machinery: 2 175 tons, 6,6%
Hull, fittings & equipment: 14 340 tons, 43,3%
Fuel, ammunition & stores: 3 387 tons, 10,2%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
42 680 lbs / 19 359 Kg = 25,3 x 15,0 " / 381 mm shells or 6,2 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,05
Metacentric height 5,1 ft / 1,6 m
Roll period: 17,8 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 64 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,99
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,29
Hull form characteristics:
Hull has rise forward of midbreak
Block coefficient: 0,610
Length to Beam Ratio: 7,37 : 1
'Natural speed' for length: 26,60 kts
Power going to wave formation at top speed: 44 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 2,49 ft / 0,76 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 23,88 ft / 7,28 m
- Forecastle (22%): 23,88 ft / 7,28 m
- Mid (61%): 23,88 ft / 7,28 m (15,72 ft / 4,79 m aft of break)
- Quarterdeck (20%): 15,72 ft / 4,79 m
- Stern: 15,72 ft / 4,79 m
- Average freeboard: 20,68 ft / 6,30 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 96,2%
- Above water (accommodation/working, high = better): 165,0%
Waterplane Area: 50 160 Square feet or 4 660 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 97%
Structure weight / hull surface area: 208 lbs/sq ft or 1 015 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,98
- Longitudinal: 1,21
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
Room for accommodation and workspaces is excellent
Good seaboat, rides out heavy weather easily
Nasza
wirtualna stocznia dostała jednak zlecenie by opracować wariant z
siłownią o mocy 90.000 KM przeniesioną z „białych słoni” Lorda Fishera, i
zbadać jakby to wpłynęło na osiągi i opancerzenie okrętu:-) Okazało
się, że aby taką siłownie pomieścić, trzeba znacznie przyciąć
opancerzenie burtowe ( z 330 mm do 267 mm) i ograniczyć zasięg o 25%, a
także dokonać paru innych oszczędności wagowych (m.in. na pancerzu
stanowiska dowodzenia czy grodzi przeciwtorpedowej). W zamian
otrzymujemy okręt, który przy niezmienionym uzbrojeniu rozpędza się
niemal do 27 w. Wariant „szybki” wygląda tak:
Riachuelo, brazilian battleship laid down 1914 (Engine 1916)
Displacement:
30 156 t light; 31 803 t standard; 33 150 t normal; 34 228 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
710,01 ft / 707,51 ft x 96,00 ft x 27,99 ft (normal load)
216,41 m / 215,65 m x 29,26 m x 8,53 m
Armament:
8 - 15,00" / 381 mm guns (4x2 guns), 1 687,50lbs / 765,44kg shells, 1914 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on centreline ends, evenly spread, 2 raised mounts - superfiring
2 - 15,00" / 381 mm guns in single mounts, 1 687,50lbs / 765,44kg shells, 1914 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on centreline, all amidships
20 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 107,15lbs / 48,60kg shells, 1914 Model
Quick firing guns in casemate mounts
on side, all amidships
4 - 2,99" / 76,0 mm guns in single mounts, 13,39lbs / 6,07kg shells, 1914 Model
Anti-aircraft guns in deck mounts
on side, all amidships
Weight of broadside 19 072 lbs / 8 651 kg
Shells per gun, main battery: 90
2 - 21,0" / 533 mm submerged torpedo tubes
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 10,5" / 267 mm 418,96 ft / 127,70 m 14,17 ft / 4,32 m
Ends: 2,99" / 76 mm 231,30 ft / 70,50 m 11,25 ft / 3,43 m
57,25 ft / 17,45 m Unarmoured ends
Upper: 7,99" / 203 mm 174,97 ft / 53,33 m 8,33 ft / 2,54 m
Main Belt covers 91% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
- Torpedo Bulkhead:
1,77" / 45 mm 418,96 ft / 127,70 m 23,52 ft / 7,17 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 12,0" / 305 mm 9,02" / 229 mm 12,0" / 305 mm
2nd: 12,0" / 305 mm 9,02" / 229 mm 12,0" / 305 mm
3rd: 7,01" / 178 mm - -
- Armour deck: 1,50" / 38 mm, Conning tower: 12,01" / 305 mm
Machinery:
Oil fired boilers, steam turbines,
Geared drive, 4 shafts, 90 507 shp / 67 519 Kw = 26,90 kts
Range 6 000nm at 12,00 kts
Bunker at max displacement = 2 424 tons
Complement:
1 227 - 1 596
Cost:
£4,493 million / $17,971 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 2 384 tons, 7,2%
Armour: 10 025 tons, 30,2%
- Belts: 3 684 tons, 11,1%
- Torpedo bulkhead: 646 tons, 1,9%
- Armament: 4 039 tons, 12,2%
- Armour Deck: 1 388 tons, 4,2%
- Conning Tower: 267 tons, 0,8%
Machinery: 3 372 tons, 10,2%
Hull, fittings & equipment: 14 375 tons, 43,4%
Fuel, ammunition & stores: 2 994 tons, 9,0%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
37 056 lbs / 16 808 Kg = 22,0 x 15,0 " / 381 mm shells or 5,0 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,06
Metacentric height 5,2 ft / 1,6 m
Roll period: 17,6 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 52 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,90
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,05
Hull form characteristics:
Hull has rise forward of midbreak
Block coefficient: 0,610
Length to Beam Ratio: 7,37 : 1
'Natural speed' for length: 26,60 kts
Power going to wave formation at top speed: 50 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 2,49 ft / 0,76 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 23,88 ft / 7,28 m
- Forecastle (22%): 23,88 ft / 7,28 m
- Mid (61%): 23,88 ft / 7,28 m (15,72 ft / 4,79 m aft of break)
- Quarterdeck (20%): 15,72 ft / 4,79 m
- Stern: 15,72 ft / 4,79 m
- Average freeboard: 20,68 ft / 6,30 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 110,9%
- Above water (accommodation/working, high = better): 165,0%
Waterplane Area: 50 160 Square feet or 4 660 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 92%
Structure weight / hull surface area: 208 lbs/sq ft or 1 017 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,98
- Longitudinal: 1,17
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
Room for accommodation and workspaces is excellent
Czy zamiana się opłaciła? Powiem tak: w porównaniu do istniejących okrętów przeciwnika (czytaj Argentyny) okręt prezentuje się całkiem atrakcyjnie, choć poziom ochrony nie powala na kolana. Jeśli jednak wziąć pod uwagę, że rywal nie będzie czekał z założonymi rękami i odpowie własnymi okrętami 15-calowymi, to te 267 mm pancerza na burcie okaże się być wartością stanowczo zbyt małą, a prędkość choć spora, do niczego innego jak ucieczki się raczej nie przyda. Osobiście wolałbym chyba wersję wolniejszą, z racji lepszej ochrony, a której prędkość jest i tak większa niż realnie istniejących pancerników argentyńskich.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz