W 1912 r. holenderskie ministerstwo marynarki wojennej przedstawiło
propozycję budowy nowego pancernika obrony wybrzeża, którego ogólna
charakterystyka stanowiła rozwinięcie dotychczas budowanych przez
holenderską marynarkę wojenną pancerników obrony wybrzeża w typie
pomniejszonego pre-drednota. Projekt nazwany Pantserschip 1912,
przewidywał jednostkę o wyporności 7600 ton, uzbrojeniu w 4 działa 280
mm w dwóch wieżach i 10 pojedynczych dział 105 mm, a także 3 wyrzutnie
torped 533 mm. Prędkość zakładano na poziomie 16 w. generalnie projekt
przypominał szwedzki typ Sverige, choć był sporo wolniejszy. Ostatecznie
projekt odrzucono, m.in. z powodu artylerii średniej, której kaliber
uznano za niewystarczający (za pożądany uznano kaliber 120 mm). Do tego
uznano za konieczne posiadanie co najmniej 1 wyrzutni torped więcej, oraz
zwiększenie prędkości. Na te modyfikacje przewidywano dodatkowych 1000
ton wyporności. Powstały na podstawie tak zmodyfikowanego projektu okręt
mógłby wyglądać tak:
Wassenaer, dutch coastal battleship laid down 1913
Displacement:
7 798 t light; 8 173 t standard; 8 673 t normal; 9 074 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
377,30 ft / 377,30 ft x 61,02 ft x 22,31 ft (normal load)
115,00 m / 115,00 m x 18,60 m x 6,80 m
Armament:
4 - 11,02" / 280 mm guns (2x2 guns), 669,80lbs / 303,82kg shells, 1913 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on centreline ends, evenly spread
Main guns limited to end-on fire
12 - 4,72" / 120 mm guns in single mounts, 52,72lbs / 23,91kg shells, 1913 Model
Quick firing guns in deck mounts with hoists
on side, all amidships
10 - 2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 12,87lbs / 5,84kg shells, 1913 Model
Anti-aircraft guns in deck mounts
on side, evenly spread
Weight of broadside 3 441 lbs / 1 561 kg
Shells per gun, main battery: 100
4 - 21,0" / 533 mm submerged torpedo tubes
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 9,45" / 240 mm 250,66 ft / 76,40 m 14,11 ft / 4,30 m
Ends: Unarmoured
Upper: 7,01" / 178 mm 131,23 ft / 40,00 m 6,56 ft / 2,00 m
Main Belt covers 102% of normal length
- Torpedo Bulkhead:
1,18" / 30 mm 262,47 ft / 80,00 m 19,69 ft / 6,00 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 12,3" / 313 mm 8,19" / 208 mm 10,0" / 254 mm
2nd: 2,36" / 60 mm 1,18" / 30 mm -
- Armour deck: 2,17" / 55 mm, Conning tower: 10,83" / 275 mm
Machinery:
Coal and oil fired boilers, steam turbines,
Geared drive, 3 shafts, 11 403 shp / 8 506 Kw = 18,50 kts
Range 6 000nm at 10,00 kts
Bunker at max displacement = 901 tons (60% coal)
Complement:
449 - 584
Cost:
Ł0,764 million / $3,056 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 430 tons, 5,0%
Armour: 3 634 tons, 41,9%
- Belts: 1 775 tons, 20,5%
- Torpedo bulkhead: 226 tons, 2,6%
- Armament: 866 tons, 10,0%
- Armour Deck: 669 tons, 7,7%
- Conning Tower: 98 tons, 1,1%
Machinery: 473 tons, 5,4%
Hull, fittings & equipment: 3 262 tons, 37,6%
Fuel, ammunition & stores: 875 tons, 10,1%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
15 408 lbs / 6 989 Kg = 23,0 x 11,0 " / 280 mm shells or 3,2 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,00
Metacentric height 2,4 ft / 0,7 m
Roll period: 16,5 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 86 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 1,25
Seaboat quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,591
Length to Beam Ratio: 6,18 : 1
'Natural speed' for length: 19,42 kts
Power going to wave formation at top speed: 49 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 43
Bow angle (Positive = bow angles forward): -3,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 20,67 ft / 6,30 m
- Forecastle (20%): 20,67 ft / 6,30 m
- Mid (50%): 20,67 ft / 6,30 m
- Quarterdeck (15%): 20,67 ft / 6,30 m
- Stern: 20,67 ft / 6,30 m
- Average freeboard: 20,67 ft / 6,30 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 89,4%
- Above water (accommodation/working, high = better): 146,4%
Waterplane Area: 16 698 Square feet or 1 551 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 108%
Structure weight / hull surface area: 121 lbs/sq ft or 590 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,87
- Longitudinal: 3,33
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
Room for accommodation and workspaces is excellent
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Wassenaer (1913)
Evertsen (1914)
środa, 29 sierpnia 2012
Holenderski POW z 1912 r. - 04.05.2010
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz