środa, 29 sierpnia 2012

Krążownik Orioł - 30.11.2010

Po klęsce cuszimskiej we flocie rosyjskiej pojawiły się plany budowy dużej liczby nowych okrętów, mające wyrównać (i to z nawiązką) straty wojenne. Wśród planowanych jednostek, były nieraz bardzo ciekawe jednostki. Jednym z rozważanych pomysłów był 5000-tonowy szybki krążownik uzbrojony w 2 działa 8-calowe. Z perspektywy czasu można się spodziewać, że taka jednostka mogła by się dobrze sprawdzić podczas pierwszowojennych działań na Bałtyku, kiedy to zwykle szybkie małe krążowniki niemieckie z łatwością uciekały silniejszym, ale wolnym okrętom rosyjskim. Przed okrętem 27-węzłowym nie było by już tak łatwo uciec, a on sam, w wypadku napotkania przeważających sił wroga, mógłby "dać nogi". Niestety, trudno się spodziewać by przy takiej wyporności okręt ten nie był przeciążony uzbrojeniem i opancerzeniem i miał przyzwoitą dzielność morską.

Orioł, russian cruiser laid down 1907 (Engine 1908)

Displacement:
    4 756 t light; 4 944 t standard; 5 670 t normal; 6 251 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    468,27 ft / 464,90 ft x 47,24 ft x 16,73 ft (normal load)
    142,73 m / 141,70 m x 14,40 m  x 5,10 m

Armament:
      2 - 7,99" / 203 mm guns in single mounts, 255,24lbs / 115,78kg shells, 1907 Model
      Breech loading guns in turrets (on barbettes)
      on centreline ends, evenly spread
      10 - 4,02" / 102 mm guns in single mounts, 32,38lbs / 14,69kg shells, 1907 Model
      Quick firing guns in deck mounts with hoists
      on side, all amidships
      8 - 1,85" / 47,0 mm guns in single mounts, 3,17lbs / 1,44kg shells, 1907 Model
      Quick firing guns in deck mounts
      on side, all amidships
    Weight of broadside 860 lbs / 390 kg
    Shells per gun, main battery: 140
    2 - 18,0" / 457 mm submerged torpedo tubes

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    2,99" / 76 mm    146,00 ft / 44,50 m    7,55 ft / 2,30 m
    Ends:    Unarmoured
      Main Belt covers 48% of normal length
      Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    5,51" / 140 mm    3,54" / 90 mm        4,02" / 102 mm
    2nd:    1,57" / 40 mm          -                  -

   - Armour deck: 1,65" / 42 mm, Conning tower: 5,98" / 152 mm

Machinery:
    Coal fired boilers, steam turbines,
    Direct drive, 2 shafts, 33 729 shp / 25 162 Kw = 27,00 kts
    Range 5 100nm at 12,00 kts
    Bunker at max displacement = 1 307 tons (100% coal)

Complement:
    326 - 424

Cost:
    £0,519 million / $2,076 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 107 tons, 1,9%
    Armour: 816 tons, 14,4%
       - Belts: 159 tons, 2,8%
       - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
       - Armament: 151 tons, 2,7%
       - Armour Deck: 465 tons, 8,2%
       - Conning Tower: 41 tons, 0,7%
    Machinery: 1 874 tons, 33,0%
    Hull, fittings & equipment: 1 959 tons, 34,6%
    Fuel, ammunition & stores: 914 tons, 16,1%
    Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      4 408 lbs / 1 999 Kg = 17,3 x 8,0 " / 203 mm shells or 0,8 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,31
    Metacentric height 2,6 ft / 0,8 m
    Roll period: 12,2 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 59 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,35
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,19

Hull form characteristics:
    Hull has rise forward of midbreak
    Block coefficient: 0,540
    Length to Beam Ratio: 9,84 : 1
    'Natural speed' for length: 21,56 kts
    Power going to wave formation at top speed: 55 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 9,00 degrees
    Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        21,33 ft / 6,50 m
       - Forecastle (20%):    20,01 ft / 6,10 m
       - Mid (40%):        20,01 ft / 6,10 m (13,12 ft / 4,00 m aft of break)
       - Quarterdeck (15%):    13,12 ft / 4,00 m
       - Stern:        13,12 ft / 4,00 m
       - Average freeboard:    15,98 ft / 4,87 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 126,0%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 135,2%
    Waterplane Area: 15 185 Square feet or 1 411 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 105%
    Structure weight / hull surface area: 79 lbs/sq ft or 387 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,96
        - Longitudinal: 1,33
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
    Room for accommodation and workspaces is excellent

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz