środa, 29 sierpnia 2012

Spahkreuzer - 26.06.2010

Spahkreuzer to planowany przez Kriegsmarine typ okrętu pośredniego pomiędzy lekkim krążownikiem, a wielkim niszczycielem, konstrukcyjnie wywodzącego się od niszczycieli, ale zdolnego do operowania na Oceanie Atlantyckim.  W założeniu miały one służyć do rozpoznania na rzecz floty pancerników, które także planowano zbudować. Miały mieć mieszany układ napędowy – turbiny parowe i silniki Diesla. Planowano zbudowanie 6 jednostek, z których ostatecznie żadna nie powstała: Otto Weddigen, Albrecht von Stosch, Paul Behncke, Paul Hundius, Eduard von Jachmann, Lothar von Arnauld de La Periere (te nazwy to oczywiście moja fantazja;)) Co do wyników symulacji – niestety trochę rozczarowują. Zwłaszcza razi niska dzielność morska, co kłóci się mocno z atlantyckim przeznaczeniem okrętów. Trzeba będzie chyba spróbować opracować alternatywny projekt spahkreuzera, bo z projekt opracowany na podstawie faktycznie planowanych danych jest sporym rozczarowaniem..  
  
źródło:  http://www.german-navy.de/kriegsmarine/ships/destroyer/spahkreuzer/index.html

Otto Weddigen, light cruiser german laid down 1941 (Engine 1942)

Displacement:
    5 030 t light; 5 212 t standard; 5 713 t normal; 6 114 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    499,35 ft / 475,07 ft x 48,56 ft x 15,42 ft (normal load)
    152,20 m / 144,80 m x 14,80 m  x 4,70 m

Armament:
      6 - 5,91" / 150 mm guns (3x2 guns), 102,98lbs / 46,71kg shells, 1941 Model
      Quick firing guns in turrets (on barbettes)
      on centreline ends, majority aft
      2 - 3,46" / 88,0 mm guns (1x2 guns), 20,79lbs / 9,43kg shells, 1941 Model
      Anti-aircraft guns in a deck mount with hoist
      on centreline aft
      8 - 1,46" / 37,0 mm guns (4x2 guns), 1,55lbs / 0,70kg shells, 1941 Model
      Anti-aircraft guns in deck mounts
      on side, all amidships
      8 - 0,79" / 20,0 mm guns (4x2 guns), 0,24lbs / 0,11kg shells, 1941 Model
      Anti-aircraft guns in deck mounts
      on side, all amidships
    Weight of broadside 674 lbs / 306 kg
    Shells per gun, main battery: 175
    10 - 21,0" / 533 mm above water torpedoes

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    0,71" / 18 mm    150,92 ft / 46,00 m    6,56 ft / 2,00 m
    Ends:    Unarmoured
      Main Belt covers 49% of normal length
      Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    0,79" / 20 mm    0,39" / 10 mm        0,59" / 15 mm

   - Armour deck: 0,39" / 10 mm

Machinery:
    Oil fired boilers, steam turbines plus diesel motors,
    Geared drive, 3 shafts, 100 124 shp / 74 692 Kw = 35,00 kts
    Range 7 000nm at 14,00 kts
    Bunker at max displacement = 902 tons

Complement:
    328 - 427

Cost:
    £3,789 million / $15,157 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 84 tons, 1,5%
    Armour: 181 tons, 3,2%
       - Belts: 34 tons, 0,6%
       - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
       - Armament: 29 tons, 0,5%
       - Armour Deck: 119 tons, 2,1%
       - Conning Tower: 0 tons, 0,0%
    Machinery: 2 616 tons, 45,8%
    Hull, fittings & equipment: 2 149 tons, 37,6%
    Fuel, ammunition & stores: 683 tons, 12,0%
    Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      2 763 lbs / 1 253 Kg = 26,8 x 5,9 " / 150 mm shells or 0,6 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,10
    Metacentric height 2,0 ft / 0,6 m
    Roll period: 14,4 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 57 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,33
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,63

Hull form characteristics:
    Hull has low quarterdeck
    Block coefficient: 0,562
    Length to Beam Ratio: 9,78 : 1
    'Natural speed' for length: 21,80 kts
    Power going to wave formation at top speed: 68 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 90
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 38,40 degrees
    Stern overhang: 4,27 ft / 1,30 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        25,26 ft / 7,70 m
       - Forecastle (20%):    16,73 ft / 5,10 m
       - Mid (50%):        16,73 ft / 5,10 m
       - Quarterdeck (15%):    9,84 ft / 3,00 m (16,73 ft / 5,10 m before break)
       - Stern:        9,84 ft / 3,00 m
       - Average freeboard:    16,38 ft / 4,99 m

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 159,5%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 111,0%
    Waterplane Area: 16 283 Square feet or 1 513 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 94%
    Structure weight / hull surface area: 84 lbs/sq ft or 409 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,96
        - Longitudinal: 1,37
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
    Room for accommodation and workspaces is adequate
    Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz