środa, 29 sierpnia 2012

Francuski cruiser-killer - 08.05.2010

W latach 20-tych Francja rozważała budowę krążownika liniowego, mającego być zabezpieczeniem przed licznie wówczas budowanymi krążownikami waszyngtońskimi. Oprócz tego okręt ten miał pełnić funkcje rozpoznawcze oraz rajdera na wrogich liniach komunikacyjnych. Pierwsze przymiarki przewidywały okręt ok. 17500-tonowy, z 8 działami 305 mm, prędkością34-36 w. i słabym opancerzeniem. To ostatnie nie było jakąś wielką wadą, skoro nie przewidywano starcia z niczym powyżej krążownika z działami 203 mm.Ostatecznie, wobec budowy przez Niemcy „pancerników kieszonkowych”, plany te przybrały postać znacznie potężniejszych pancerników Dunkerque i Strasbourg.
Wyniki mojej symulacji ww. okrętu niestety nie są specjalnie zachęcające – jednostka ma słabą dzielność morska i niespecjalny jak na rajdera zasięg. Za to prędkość, choć niższa niż pierwotnie zakładane 36 w., pozwala doścignąć każdy z istniejących ówcześnie krążowników, a także uciec przed każdym pancernikiem czy krążownikiem liniowym.  

Dunkerque, french battlecruiser laid down 1928 (Engine 1930)

Displacement:
    15 584 t light; 16 279 t standard; 17 651 t normal; 18 748 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    666,93 ft / 645,34 ft x 79,40 ft x 22,97 ft (normal load)
    203,28 m / 196,70 m x 24,20 m  x 7,00 m

Armament:
      8 - 12,01" / 305 mm guns (2x4 guns), 865,70lbs / 392,67kg shells, 1928 Model
      Breech loading guns in turrets (on barbettes)
      on centreline, all forward
      8 - 5,12" / 130 mm guns (4x2 guns), 67,03lbs / 30,40kg shells, 1928 Model
      Quick firing guns in deck mounts with hoists
      on side, all amidships
      4 - 3,54" / 90,0 mm guns in single mounts, 22,24lbs / 10,09kg shells, 1928 Model
      Anti-aircraft guns in deck mounts with hoists
      on side, all amidships
      8 - 1,46" / 37,0 mm guns in single mounts, 1,55lbs / 0,70kg shells, 1928 Model
      Anti-aircraft guns in deck mounts
      on side, evenly spread
      6 - 0,52" / 13,2 mm guns in single mounts, 0,07lbs / 0,03kg shells, 1928 Model
      Machine guns in deck mounts
      on side, all amidships
    Weight of broadside 7 564 lbs / 3 431 kg
    Shells per gun, main battery: 80

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    4,72" / 120 mm    305,12 ft / 93,00 m    6,89 ft / 2,10 m
    Ends:    Unarmoured
      Main Belt covers 73% of normal length
      Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

   - Torpedo Bulkhead:
        0,79" / 20 mm    446,19 ft / 136,00 m    16,40 ft / 5,00 m

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    4,53" / 115 mm    2,76" / 70 mm        3,35" / 85 mm
    2nd:    1,97" / 50 mm          -                  -
    3rd:    0,79" / 20 mm          -                  -

   - Armour deck: 1,06" / 27 mm, Conning tower: 3,94" / 100 mm

Machinery:
    Oil fired boilers, steam turbines,
    Geared drive, 4 shafts, 155 186 shp / 115 768 Kw = 34,00 kts
    Range 8 700nm at 14,00 kts
    Bunker at max displacement = 2 468 tons

Complement:
    765 - 995

Cost:
    £7,629 million / $30,515 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 945 tons, 5,4%
    Armour: 1 862 tons, 10,6%
       - Belts: 450 tons, 2,5%
       - Torpedo bulkhead: 213 tons, 1,2%
       - Armament: 455 tons, 2,6%
       - Armour Deck: 687 tons, 3,9%
       - Conning Tower: 58 tons, 0,3%
    Machinery: 4 703 tons, 26,6%
    Hull, fittings & equipment: 8 074 tons, 45,7%
    Fuel, ammunition & stores: 2 067 tons, 11,7%
    Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      12 767 lbs / 5 791 Kg = 14,7 x 12,0 " / 305 mm shells or 1,8 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,08
    Metacentric height 4,1 ft / 1,2 m
    Roll period: 16,5 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 62 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,79
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,81

Hull form characteristics:
    Hull has low quarterdeck
    Block coefficient: 0,525
    Length to Beam Ratio: 8,13 : 1
    'Natural speed' for length: 25,40 kts
    Power going to wave formation at top speed: 61 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 76
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 30,00 degrees
    Stern overhang: 4,92 ft / 1,50 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        28,87 ft / 8,80 m
       - Forecastle (20%):    22,64 ft / 6,90 m
       - Mid (50%):        21,00 ft / 6,40 m
       - Quarterdeck (20%):    13,78 ft / 4,20 m (21,00 ft / 6,40 m before break)
       - Stern:        13,78 ft / 4,20 m
       - Average freeboard:    20,63 ft / 6,29 m

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 168,0%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 186,2%
    Waterplane Area: 34 933 Square feet or 3 245 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 94%
    Structure weight / hull surface area: 159 lbs/sq ft or 777 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,95
        - Longitudinal: 1,46
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
    Room for accommodation and workspaces is excellent
    Poor seaboat, wet and uncomfortable, reduced performance in heavy weather

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz