środa, 29 sierpnia 2012

"Krążownik liniowy" ery predrednotów - 10.06.2010

Brytyjski "krążownik liniowy" ery predrednotów - czyli duży i szybki krążownik pancerny, uzbrojony w artylerię główną kal. 305 mm, jako odpowiedź na budowane przez Rosję (Riurik, Rossija, Gromoboj) i Francję (Dupuy de Lome, Jeanne d'Arc, Gueydon) duże krążowniki pancerne przeznaczone do działań na liniach komunikacyjnych.  Następca niezbyt udanych krążowników pancernopokładowych typu Powerful, krytykowanych za zbyt słabe uzbrojenie (2x234) w stosunku do gigantycznych, jak na epokę, wymiarów (14200 ton wyporności i 164 m długości - najdłuższe ówcześnie okręty świata). Proponowany krążownik z artylerią 305 mm byłby największym i najdłuższym ówcześnie okrętem wojennym świata, a przy tym najszybszym na świecie krążownikiem (nie tylko wśród pancernych, ale i pancernopokładowych).

   
Okręty w typie:
Tremendous (1896)
Impregnable (1897)
Excellent (1898)

Tremendous, british armoured cruiser laid down 1895 (Engine 1896)

Displacement:
    13 450 t light; 13 923 t standard; 15 336 t normal; 16 466 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    551,84 ft / 542,32 ft x 70,21 ft x 25,26 ft (normal load)
    168,20 m / 165,30 m x 21,40 m  x 7,70 m

Armament:
      2 - 12,01" / 305 mm guns in single mounts, 865,70lbs / 392,67kg shells, 1895 Model
      Breech loading guns in turrets (on barbettes)
      on centreline ends, evenly spread
      12 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 107,15lbs / 48,60kg shells, 1895 Model
      Quick firing guns in casemate mounts
      on side, evenly spread
      8 - 2,24" / 57,0 mm guns in single mounts, 5,65lbs / 2,56kg shells, 1895 Model
      Quick firing guns in casemate mounts
      on side, evenly spread
      8 - 1,46" / 37,0 mm guns in single mounts, 1,55lbs / 0,70kg shells, 1895 Model
      Breech loading guns in casemate mounts
      on side ends, evenly spread
    Weight of broadside 3 075 lbs / 1 395 kg
    Shells per gun, main battery: 90
    4 - 18,0" / 457 mm submerged torpedo tubes

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    5,24" / 133 mm    262,47 ft / 80,00 m    9,84 ft / 3,00 m
    Ends:    Unarmoured
      Main Belt covers 74% of normal length
      Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    8,50" / 216 mm    5,51" / 140 mm        7,52" / 191 mm
    2nd:    4,02" / 102 mm          -                  -
    3rd:    1,57" / 40 mm          -                  -

   - Armour deck: 2,01" / 51 mm, Conning tower: 5,79" / 147 mm

Machinery:
    Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
    Direct drive, 2 shafts, 38 220 ihp / 28 512 Kw = 24,00 kts
    Range 7 200nm at 10,00 kts
    Bunker at max displacement = 2 543 tons (100% coal)

Complement:
    688 - 895

Cost:
    £1,685 million / $6,742 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 384 tons, 2,5%
    Armour: 2 185 tons, 14,2%
       - Belts: 615 tons, 4,0%
       - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
       - Armament: 498 tons, 3,2%
       - Armour Deck: 995 tons, 6,5%
       - Conning Tower: 77 tons, 0,5%
    Machinery: 6 370 tons, 41,5%
    Hull, fittings & equipment: 4 511 tons, 29,4%
    Fuel, ammunition & stores: 1 885 tons, 12,3%
    Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      6 728 lbs / 3 052 Kg = 7,8 x 12,0 " / 305 mm shells or 1,0 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,59
    Metacentric height 6,4 ft / 1,9 m
    Roll period: 11,7 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,20
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,39

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,558
    Length to Beam Ratio: 7,72 : 1
    'Natural speed' for length: 23,29 kts
    Power going to wave formation at top speed: 49 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): -13,00 degrees
    Stern overhang: 9,51 ft / 2,90 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        23,62 ft / 7,20 m
       - Forecastle (20%):    16,40 ft / 5,00 m
       - Mid (50%):        15,09 ft / 4,60 m
       - Quarterdeck (15%):    15,09 ft / 4,60 m
       - Stern:        16,73 ft / 5,10 m
       - Average freeboard:    16,25 ft / 4,95 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 158,9%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 114,1%
    Waterplane Area: 26 773 Square feet or 2 487 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 85%
    Structure weight / hull surface area: 114 lbs/sq ft or 555 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,97
        - Longitudinal: 1,25
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
    Room for accommodation and workspaces is adequate
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Good seaboat, rides out heavy weather easily

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz