środa, 29 sierpnia 2012

POW Olav Haraldsson (1932) - 03.12.2010

Dziś przedstawiam swój pomysł na norweski pancernik obrony wybrzeża z okresu międzywojennego. Założenie dla jednostki jest takie, że ma to być okręt walczący stacjonarnie, strzelający do przeciwnika zza wysokich brzegów norweskich fiordów, stąd w opancerzeniu położony został nacisk na pancerz horyzontalny, jako najważniejszy. W związku z przeznaczeniem okrętu, prędkość i zasięg zostały świadomie ograniczone. Opancerzenie pionowe ma być symboliczne, wystarczające co najwyżej do ochrony przed pociskami niszczycieli, na wypadek jakby się jakiś przedarł w pobliże pancernika. Ciekawostką jest silne uzbrojenie torpedowe – jak wykazały doświadczenia z 1940 r., torpedy w fiordach mogą być groźną bronią, i kto wie, może by się takiemu pancernikowi przydały?
Okręty w typie: Olav Haraldsson (1932), Harald Grafell (1933), Harald Hardraada (1934), Halfdan Svarte (1935).

Olav Haraldsson, norwegian coastal battleship laid down 1930 (Engine 1932)

Displacement:
    9 339 t light; 9 830 t standard; 9 950 t normal; 10 046 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    430,92 ft / 428,15 ft x 68,90 ft x 20,67 ft (normal load)
    131,34 m / 130,50 m x 21,00 m  x 6,30 m

Armament:
      4 - 14,02" / 356 mm guns (2x2 guns), 1 376,64lbs / 624,43kg shells, 1930 Model
      Breech loading guns in turrets (on barbettes)
      on centreline ends, evenly spread
      8 - 5,98" / 152 mm guns (4x2 guns), 107,15lbs / 48,60kg shells, 1930 Model
      Quick firing guns in turrets (on barbettes)
      on side, all amidships
      16 - 1,57" / 40,0 mm guns (8x2 guns), 1,95lbs / 0,89kg shells, 1930 Model
      Anti-aircraft guns in deck mounts
      on side, evenly spread
      16 - 0,79" / 20,0 mm guns (8x2 guns), 0,24lbs / 0,11kg shells, 1930 Model
      Anti-aircraft guns in deck mounts
      on side, evenly spread
    Weight of broadside 6 399 lbs / 2 902 kg
    Shells per gun, main battery: 80
    12 - 21,0" / 533 mm above water torpedoes

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    2,99" / 76 mm    249,34 ft / 76,00 m    10,01 ft / 3,05 m
    Ends:    1,85" / 47 mm    177,17 ft / 54,00 m    10,01 ft / 3,05 m
      1,64 ft / 0,50 m Unarmoured ends
      Main Belt covers 90% of normal length
      Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

   - Torpedo Bulkhead:
        1,46" / 37 mm    249,34 ft / 76,00 m    14,99 ft / 4,57 m

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    11,5" / 292 mm    8,50" / 216 mm        11,0" / 279 mm
    2nd:    2,48" / 63 mm    1,46" / 37 mm        2,01" / 51 mm

   - Armour deck: 5,24" / 133 mm, Conning tower: 12,01" / 305 mm

Machinery:
    Oil fired boilers, steam turbines,
    Geared drive, 2 shafts, 5 534 shp / 4 129 Kw = 15,00 kts
    Range 1 500nm at 10,00 kts
    Bunker at max displacement = 217 tons

Complement:
    497 - 647

Cost:
    £4,272 million / $17,089 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 800 tons, 8,0%
    Armour: 3 884 tons, 39,0%
       - Belts: 457 tons, 4,6%
       - Torpedo bulkhead: 201 tons, 2,0%
       - Armament: 1 071 tons, 10,8%
       - Armour Deck: 2 034 tons, 20,4%
       - Conning Tower: 120 tons, 1,2%
    Machinery: 163 tons, 1,6%
    Hull, fittings & equipment: 4 491 tons, 45,1%
    Fuel, ammunition & stores: 611 tons, 6,1%
    Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      14 824 lbs / 6 724 Kg = 10,8 x 14,0 " / 356 mm shells or 3,2 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,03
    Metacentric height 3,0 ft / 0,9 m
    Roll period: 16,6 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 1,00
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,47

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,571
    Length to Beam Ratio: 6,21 : 1
    'Natural speed' for length: 20,69 kts
    Power going to wave formation at top speed: 33 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 9,00 degrees
    Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        17,49 ft / 5,33 m
       - Forecastle (20%):    15,85 ft / 4,83 m
       - Mid (50%):        14,99 ft / 4,57 m
       - Quarterdeck (15%):    14,99 ft / 4,57 m
       - Stern:        14,99 ft / 4,57 m
       - Average freeboard:    15,42 ft / 4,70 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 91,9%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 88,0%
    Waterplane Area: 21 000 Square feet or 1 951 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 94%
    Structure weight / hull surface area: 152 lbs/sq ft or 743 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,93
        - Longitudinal: 1,97
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
    Room for accommodation and workspaces is cramped
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Good seaboat, rides out heavy weather easily

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz