środa, 29 sierpnia 2012

Torpedowiec z 1878 r. - 12.04.2010

Tym razem postanowiłem dla odmiany skonstruować coś mikroskopijnego. Padło na torpedowiec z czasów, gdy te dopiero się pojawiały. Okazuje się, czego zresztą się można było spodziewać, że szalenie trudno przy tak małym kadłubie uzyskać jakieś zadowalające osiągi, nie wspominając o komforcie pływania, dzielności morskiej itd. To zresztą się potwierdza w opiniach o tych okrętach, jakie wygłaszano w owych czasach. Ostatecznie udało mi się uzyskać w ok. 30-tonowym kadłubie 1 wyrzutnię torped (ale o dość małym kalibrze), prędkość 17 e. i mikroskopijny zasięg. Żadnej artylerii nie udało się upchnąć. W sumie powstał okręt niczym nie wybijający się wśród jej współczesnych, czego zresztą można się było spodziewać. Przydatność w walce takiej jednostki - praktycznie zerowa (pomijając jakieś szczególne okoliczności).
 
Enter ship name, Enter country Enter ship type laid down 1878

Displacement:
    31 t light; 32 t standard; 33 t normal; 35 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    67,59 ft / 67,59 ft x 8,53 ft x 3,94 ft (normal load)
    20,60 m / 20,60 m x 2,60 m  x 1,20 m
    1 - 12,0" / 305 mm above water torpedoes

Machinery:
    Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
    Direct drive, 1 shaft, 617 ihp / 460 Kw = 17,00 kts
    Range 390nm at 7,00 kts
    Bunker at max displacement = 3 tons (100% coal)
      Caution: Delicate, lightweight machinery

Complement:
    6 - 9

Cost:
    £0,004 million / $0,016 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 0 tons, 0,0%
    Machinery: 21 tons, 64,1%
    Hull, fittings & equipment: 10 tons, 29,3%
    Fuel, ammunition & stores: 2 tons, 6,6%
    Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      5 lbs / 2 Kg = 0,1 x 6 " / 152 mm shells or 0,0 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,12
    Metacentric height 0,2 ft / 0,0 m
    Roll period: 9,1 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 47 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,88

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,513
    Length to Beam Ratio: 7,92 : 1
    'Natural speed' for length: 8,22 kts
    Power going to wave formation at top speed: 78 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
    Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        6,23 ft / 1,90 m
       - Forecastle (20%):    5,58 ft / 1,70 m
       - Mid (50%):        5,58 ft / 1,70 m
       - Quarterdeck (15%):    5,58 ft / 1,70 m
       - Stern:        5,58 ft / 1,70 m
       - Average freeboard:    5,63 ft / 1,72 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 206,6%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 40,4%
    Waterplane Area: 375 Square feet or 35 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 13%
    Structure weight / hull surface area: 8 lbs/sq ft or 41 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,36
        - Longitudinal: 9,68
        - Overall: 0,51
    Caution: Hull subject to strain in open-sea
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is extremely poor
    Room for accommodation and workspaces is extremely poor
    Poor seaboat, wet and uncomfortable, reduced performance in heavy weather

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz