środa, 29 sierpnia 2012

Cleveland z działami 305 mm - 28.03.2010

Istniał ponoć w czasie drugiej wojny światowej pomysł modyfikacji części krążowników lekkich typu Cleveland, tak aby niosły 2 armaty12-calowe (305 mm). Sens takiej przebudowy wydaje się wątpliwy, bowiem trudno wskazać zadania, jakie można by postawić przed takimi jednostkami. Zapewne dlatego projekt skończył się na etapie projektowania i żaden taki okręt nie powstał. Być może było to jakieś echo koncepcji krążownika zwiadowczego (scout)jaka była popularna w US Navy bezpośrednio przed pierwszą wojną światową.Okręty te miały wykonywać zadania rozpoznawcze na rzecz floty liniowej. W ramach tej koncepcji rozważano okręty o uzbrojeniu głównym składającym się z2-4 armat 305, 356 lub nawet 406 mm, prędkości do 35 w. i wyporności rzędu10000-13000 ton (lub nawet większej). Być może jakąś pochodną tych rozważań był pomysł uzbrojenia Clevelandów w 12-calówki?

  
Denver, USA cruiser laid down 1940 (Engine 1941)

Displacement:
    11 682 t light; 12 086 t standard; 13 267 t normal; 14 211 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    610,07 ft / 600,00 ft x 66,34 ft x 24,51 ft (normal load)
    185,95 m / 182,88 m x 20,22 m  x 7,47 m

Armament:
      2 - 12,01" / 305 mm guns (1x2 guns), 865,70lbs / 392,67kg shells, 1940 Model
      Breech loading guns in a turret (on a barbette)
      on centreline forward
      6 - 5,98" / 152 mm guns (2x3 guns), 107,15lbs / 48,60kg shells, 1940 Model
      Quick firing guns in turrets (on barbettes)
      on centreline, all aft
      10 - 5,00" / 127 mm guns (5x2 guns), 62,50lbs / 28,35kg shells, 1940 Model
      Dual purpose guns in deck mounts with hoists
      on side, all amidships
      28 - 1,57" / 40,0 mm guns (10 mounts), 1,95lbs / 0,88kg shells, 1940 Model
      Anti-aircraft guns in deck mounts
      on side, evenly spread
      10 - 0,79" / 20,0 mm guns in single mounts, 0,24lbs / 0,11kg shells, 1940 Model
      Anti-aircraft guns in deck mounts
      on side, evenly spread
    Weight of broadside 3 056 lbs / 1 386 kg
    Shells per gun, main battery: 75

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    5,00" / 127 mm    298,56 ft / 91,00 m    14,11 ft / 4,30 m
    Ends:    3,50" / 89 mm    114,83 ft / 35,00 m    9,84 ft / 3,00 m
      186,61 ft / 56,88 m Unarmoured ends
      Main Belt covers 77% of normal length
      Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

   - Torpedo Bulkhead:
        1,26" / 32 mm    508,53 ft / 155,00 m    21,33 ft / 6,50 m

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    7,01" / 178 mm    5,00" / 127 mm        6,50" / 165 mm
    2nd:    6,50" / 165 mm    2,99" / 76 mm        5,98" / 152 mm
    3rd:    1,26" / 32 mm          -                  -

   - Armour deck: 2,01" / 51 mm, Conning tower: 5,00" / 127 mm

Machinery:
    Oil fired boilers, steam turbines,
    Geared drive, 4 shafts, 100 177 shp / 74 732 Kw = 32,00 kts
    Range 10 000nm at 14,00 kts
    Bunker at max displacement = 2 125 tons

Complement:
    617 - 803

Cost:
    £6,603 million / $26,410 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 382 tons, 2,9%
    Armour: 3 182 tons, 24,0%
       - Belts: 1 073 tons, 8,1%
       - Torpedo bulkhead: 506 tons, 3,8%
       - Armament: 578 tons, 4,4%
       - Armour Deck: 964 tons, 7,3%
       - Conning Tower: 60 tons, 0,5%
    Machinery: 2 647 tons, 20,0%
    Hull, fittings & equipment: 5 471 tons, 41,2%
    Fuel, ammunition & stores: 1 585 tons, 11,9%
    Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      18 124 lbs / 8 221 Kg = 20,9 x 12,0 " / 305 mm shells or 2,7 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,14
    Metacentric height 3,5 ft / 1,1 m
    Roll period: 14,9 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 58 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,56
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,17

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,476
    Length to Beam Ratio: 9,04 : 1
    'Natural speed' for length: 24,49 kts
    Power going to wave formation at top speed: 57 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 15,80 degrees
    Stern overhang: 1,64 ft / 0,50 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        29,79 ft / 9,08 m
       - Forecastle (20%):    24,54 ft / 7,48 m
       - Mid (50%):        21,03 ft / 6,41 m
       - Quarterdeck (15%):    21,03 ft / 6,41 m
       - Stern:        21,03 ft / 6,41 m
       - Average freeboard:    22,68 ft / 6,91 m

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 123,9%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 175,0%
    Waterplane Area: 25 956 Square feet or 2 411 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 115%
    Structure weight / hull surface area: 125 lbs/sq ft or 612 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,93
        - Longitudinal: 1,89
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
    Room for accommodation and workspaces is excellent

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz