Na początku
lat 70-tych flota hiszpańska nie dysponowała prawdziwie nowoczesnymi
okrętami pancernymi. Miała wprawdzie w składzie kilka pancerników, które
nie były wcale stare (z końca lat 60-tych), ale żaden z nich nie
reprezentował sobą najnowszych trendów w ówczesnym budownictwie
okrętowym - były to bowiem wszystko pancerniki bateryjne, bądź
centralnobateryjne, uzbrojone w co najwyżej 9-10 calowe armaty, a do
tego niespecjalnie opancerzone. Stąd pomysł na zbudowanie stosunkowo
niedużego (koszty!) pancernika wieżowego, możliwie najciężej uzbrojonego
i opancerzonego. Efekty są moim zdaniem zadowalające - okręt jest
wprawdzie dość powolny, ale za to dysponuje działami 12-calowymi i
takiej samej grubości pancerzem. W obydwu tych parametrach nie
przewyższa go żaden z ówcześnie pływających pancerników którejkolwiek z
flot. Do obrony wybrzeża nadałby się chyba nieźle..
Cisneros, spanish coastal battleship laid down 1871 (Engine 1873)
Displacement:
3 805 t light; 3 973 t standard; 4 268 t normal; 4 505 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
252,20 ft / 252,20 ft x 55,38 ft x 18,60 ft (normal load)
76,87 m / 76,87 m x 16,88 m x 5,67 m
Armament:
2 - 12,01" / 305 mm guns (1x2 guns), 618,98lbs / 280,76kg shells, 1871 Model
Breech loading guns in Coles/Ericsson turret
on centreline forward
Weight of broadside 1 238 lbs / 562 kg
Shells per gun, main battery: 120
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 12,0" / 305 mm 133,14 ft / 40,58 m 8,33 ft / 2,54 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 81% of normal length
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 10,0" / 254 mm 7,64" / 194 mm -
- Armour deck: 1,46" / 37 mm, Conning tower: 2,36" / 60 mm
Machinery:
Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
Direct drive, 1 shaft, 2 579 ihp / 1 924 Kw = 13,00 kts
Range 2 800nm at 8,00 kts
Bunker at max displacement = 532 tons (100% coal)
Complement:
263 - 343
Cost:
£0,347 million / $1,386 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 155 tons, 3,6%
Armour: 1 236 tons, 29,0%
- Belts: 647 tons, 15,2%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 314 tons, 7,3%
- Armour Deck: 262 tons, 6,1%
- Conning Tower: 13 tons, 0,3%
Machinery: 596 tons, 14,0%
Hull, fittings & equipment: 1 818 tons, 42,6%
Fuel, ammunition & stores: 464 tons, 10,9%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
3 704 lbs / 1 680 Kg = 6,0 x 12,0 " / 305 mm shells or 1,0 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,21
Metacentric height 2,9 ft / 0,9 m
Roll period: 13,6 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 78 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,27
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,57
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,575
Length to Beam Ratio: 4,55 : 1
'Natural speed' for length: 15,88 kts
Power going to wave formation at top speed: 44 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 9,48 ft / 2,89 m
- Forecastle (20%): 9,48 ft / 2,89 m
- Mid (50%): 9,48 ft / 2,89 m
- Quarterdeck (15%): 9,48 ft / 2,89 m
- Stern: 9,48 ft / 2,89 m
- Average freeboard: 9,48 ft / 2,89 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 73,4%
- Above water (accommodation/working, high = better): 66,7%
Waterplane Area: 9 720 Square feet or 903 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 116%
Structure weight / hull surface area: 134 lbs/sq ft or 652 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,92
- Longitudinal: 2,75
- Overall: 1,02
Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
Room for accommodation and workspaces is cramped
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz