Tuż przed
wojną w ZSRR podjęto się budowy dwóch tzw. "wielkich krążowników" typu
Kronsztad (projekt 69) - Kronsztad i Siewastopol, pod które stępki
położono w 1939 r. W tym czasie w wielu flotach powstawały pomysły
podobnych okrętów (niemiecki typ O, japońskie B64 i B65, holenderski
projekt 1047), ale realizacji doczekał się tylko projekt amerykański - w
postaci okrętów typu Alaska. W sumie to nie dziwi, bo chyba tylko to
państwo mogło sobie pozwolić na budowę jednostek tak drogich i w sumie
posiadających wątpliwą wartość bojową w stosunku do swych rozmiarów.
Jako
potencjalnego przeciwnika dla okrętów radzieckich przewidywano
niemieckie pancerniki typu Scharnhorst czy francuskie typu Dunkerque.
Walka z wrogimi pancernikami jednak budzi spore wątpliwości , z powodu
relatywnie niezbyt mocnego pancerza, małego kalibru artylerii głównej i
niespecjalnej przewagi prędkości nad szybkimi pancernikami - a wszystko
to w granicach wyporności właściwej dla ówczesnych pancerników
traktatowych..
Ostatecznie
obydwie jednostki nie zostały ukończone, ani nawet zwodowane, w czym
przeszkodził głownie wybuch wojny z Niemcami. Gdyby powstały, mogły by
wyglądać tak jak na poniższej grafice i mieć charakterystyki obliczone w
poniżej w springsharpie.
źródło: http://russia-history.narod.ru/sovships.htm
Kronsztad, soviet large cruiser laid down 1939 (Engine 1941)
Displacement:
33 958 t light; 35 432 t standard; 38 027 t normal; 40 103 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
820,84 ft / 793,37 ft x 103,77 ft x 31,23 ft (normal load)
250,19 m / 241,82 m x 31,63 m x 9,52 m
Armament:
9 - 12,01" / 305 mm guns (3x3 guns), 865,70lbs / 392,67kg shells, 1939 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on centreline ends, majority forward
8 - 5,98" / 152 mm guns (4x2 guns), 107,15lbs / 48,60kg shells, 1939 Model
Quick firing guns in turrets (on barbettes)
on side, all amidships
8 - 3,94" / 100 mm guns (4x2 guns), 30,51lbs / 13,84kg shells, 1939 Model
Anti-aircraft guns in deck mounts with hoists
on centreline, all amidships
28 - 1,46" / 37,0 mm guns (7x4 guns), 1,55lbs / 0,70kg shells, 1939 Model
Anti-aircraft guns in deck mounts
on side, evenly spread
Weight of broadside 8 936 lbs / 4 053 kg
Shells per gun, main battery: 140
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 9,06" / 230 mm 609,32 ft / 185,72 m 14,99 ft / 4,57 m
Ends: 2,95" / 75 mm 182,94 ft / 55,76 m 14,99 ft / 4,57 m
1,12 ft / 0,34 m Unarmoured ends
Upper: 5,12" / 130 mm 609,32 ft / 185,72 m 10,01 ft / 3,05 m
Main Belt covers 118% of normal length
- Torpedo Bulkhead:
1,57" / 40 mm 609,32 ft / 185,72 m 28,81 ft / 8,78 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 12,0" / 305 mm 4,92" / 125 mm 13,0" / 330 mm
2nd: 4,33" / 110 mm 1,97" / 50 mm 4,33" / 110 mm
3rd: 1,38" / 35 mm - -
- Armour deck: 5,28" / 134 mm, Conning tower: 12,99" / 330 mm
Machinery:
Oil fired boilers, steam turbines,
Geared drive, 4 shafts, 202 751 shp / 151 252 Kw = 33,00 kts
Range 7 210nm at 17,20 kts
Bunker at max displacement = 4 671 tons
Complement:
1 361 - 1 770
Cost:
£16,739 million / $66,954 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 1 117 tons, 2,9%
Armour: 13 952 tons, 36,7%
- Belts: 5 011 tons, 13,2%
- Torpedo bulkhead: 1 023 tons, 2,7%
- Armament: 2 161 tons, 5,7%
- Armour Deck: 5 441 tons, 14,3%
- Conning Tower: 317 tons, 0,8%
Machinery: 5 358 tons, 14,1%
Hull, fittings & equipment: 13 431 tons, 35,3%
Fuel, ammunition & stores: 4 069 tons, 10,7%
Miscellaneous weights: 100 tons, 0,3%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
58 499 lbs / 26 535 Kg = 67,6 x 12,0 " / 305 mm shells or 8,9 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,23
Metacentric height 7,8 ft / 2,4 m
Roll period: 15,7 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 52 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,27
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,05
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,518
Length to Beam Ratio: 7,65 : 1
'Natural speed' for length: 28,17 kts
Power going to wave formation at top speed: 55 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 30,00 degrees
Stern overhang: 9,06 ft / 2,76 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 31,89 ft / 9,72 m
- Forecastle (20%): 22,18 ft / 6,76 m
- Mid (50%): 22,18 ft / 6,76 m
- Quarterdeck (17%): 22,18 ft / 6,76 m
- Stern: 22,18 ft / 6,76 m
- Average freeboard: 22,96 ft / 7,00 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 85,9%
- Above water (accommodation/working, high = better): 173,0%
Waterplane Area: 55 747 Square feet or 5 179 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 113%
Structure weight / hull surface area: 170 lbs/sq ft or 830 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,98
- Longitudinal: 1,20
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
Room for accommodation and workspaces is excellent
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz