Napisał do mnie swego czasu jeden z czytelników bloga, z
propozycją zaprojektowania specyficznego okrętu dla hipotetycznego państwa
istniejącego w Afryce Płn. W początkach XIX w. Potencjalnymi wrogami floty
takiego państwa były by marynarki wojenne Włoch i Francji, ewentualnie Wielkiej
Brytanii. Jeśli chodzi o koncepcję okrętu, to ma to być jednostka pośrednia
między krążownikiem pancernym a liniowym, mająca zdecydowaną przewagę nad
każdym z krążowników Francji czy Włoch i na tyle szybka by móc uchylić się od
walki z ich pancernikami czy nawet z brytyjskimi KL typu Invincible (założenie
jest tu takie, że z uwagi na zagrożenie ze strony floty niemieckiej,
Brytyjczycy nie będą mogli wysłać na Morze śródziemne żadnego ze swoich
nowszych krążowników liniowych).
Okręty miały by być
budowane w stoczniach niemieckich, a oczekiwane przez zleceniodawcę dane
prezentują się następująco: ok. 17-18.000 ton, 10x240, 10x150, 12x88, brak
w.t., opancerzenie: burty 270-180, artyleria, 270, pokład 40-50, napęd
turbinowy, kotły opalane olejem, 27,5-28 w., zasięg 5-6.000 mil.
Jak widać, okręt wyszedł całkiem zgrabny, z szybkością nawet
nieco większą niż oczekiwana.
Na koniec małe porównanie siły ognia z typem Invincible:
Przyjmując dane z navweaps.com (działo 305 mm: 1,5 strz./min., pocisk 386 kg; działo 240 mm: ok. 3.5 strz./min, pocisk ok. 146 kg), Invincible może wystrzelić teoretyczną salwę minutową o wadze 3474 kg, zaś nasz krążownik z 10 działami 240 mm (z tego 9 na burtę) 4599 kg. Sądzę, że w obliczu spotkania z Invincible, paniczna ucieczka nie była by jedyną możliwą opcją, zwłaszcza że wyliczona przez Springsharpa odporność Invincible na trafienia jest znacznie niższa niż naszego krążownika;-)
Przyjmując dane z navweaps.com (działo 305 mm: 1,5 strz./min., pocisk 386 kg; działo 240 mm: ok. 3.5 strz./min, pocisk ok. 146 kg), Invincible może wystrzelić teoretyczną salwę minutową o wadze 3474 kg, zaś nasz krążownik z 10 działami 240 mm (z tego 9 na burtę) 4599 kg. Sądzę, że w obliczu spotkania z Invincible, paniczna ucieczka nie była by jedyną możliwą opcją, zwłaszcza że wyliczona przez Springsharpa odporność Invincible na trafienia jest znacznie niższa niż naszego krążownika;-)
PS. Proponowane nazwy okrętów: Hannibal, Hasdrubal, Hanno,
Hamilcar..
Displacement:
15 661 t light; 16 416 t standard; 18 002 t normal; 19 271 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
574,48 ft / 574,48 ft x 81,69 ft (Bulges 81,73 ft) x 26,57 ft (normal load)
175,10 m / 175,10 m x 24,90 m (Bulges 24,91 m) x 8,10 m
Armament:
6 - 9,45" / 240 mm guns (3x2 guns), 421,80lbs / 191,33kg shells, 1910 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on centreline ends, majority aft
2 - 9,45" / 240 mm guns (1x2 guns), 421,80lbs / 191,33kg shells, 1910 Model
Breech loading guns in a turret (on a barbette)
on centreline amidships
2 - 9,45" / 240 mm guns in single mounts, 421,80lbs / 191,33kg shells, 1910 Model
Breech loading guns in casemate mounts
on side, all forward
10 - 5,91" / 150 mm guns in single mounts, 102,98lbs / 46,71kg shells, 1910 Model
Quick firing guns in casemate mounts
on side, evenly spread
12 - 3,46" / 88,0 mm guns in single mounts, 20,79lbs / 9,43kg shells, 1910 Model
Quick firing guns in deck mounts
on side, evenly spread
Weight of broadside 5 497 lbs / 2 494 kg
Shells per gun, main battery: 120
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 10,6" / 270 mm 146,00 ft / 44,50 m 12,47 ft / 3,80 m
Ends: 7,09" / 180 mm 250,00 ft / 76,20 m 12,47 ft / 3,80 m
178,48 ft / 54,40 m Unarmoured ends
Main Belt covers 39% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
- Torpedo Bulkhead and Bulges:
1,77" / 45 mm 250,00 ft / 76,20 m 24,61 ft / 7,50 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 10,6" / 270 mm 7,09" / 180 mm 10,6" / 270 mm
2nd: 10,6" / 270 mm 7,09" / 180 mm 10,6" / 270 mm
3rd: 9,84" / 250 mm - -
4th: 1,97" / 50 mm - -
5th: 0,39" / 10 mm - -
- Armour deck: 1,97" / 50 mm, Conning tower: 11,81" / 300 mm
Machinery:
Oil fired boilers, steam turbines,
Geared drive, 4 shafts, 80 967 shp / 60 402 Kw = 28,50 kts
Range 6 000nm at 15,00 kts
Bunker at max displacement = 2 855 tons
Complement:
776 - 1 010
Cost:
£1,570 million / $6,278 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 687 tons, 3,8%
Armour: 5 076 tons, 28,2%
- Belts: 1 902 tons, 10,6%
- Torpedo bulkhead: 403 tons, 2,2%
- Armament: 1 453 tons, 8,1%
- Armour Deck: 1 144 tons, 6,4%
- Conning Tower: 175 tons, 1,0%
Machinery: 3 173 tons, 17,6%
Hull, fittings & equipment: 6 675 tons, 37,1%
Fuel, ammunition & stores: 2 341 tons, 13,0%
Miscellaneous weights: 50 tons, 0,3%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
22 570 lbs / 10 237 Kg = 53,5 x 9,4 " / 240 mm shells or 3,4 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,21
Metacentric height 5,3 ft / 1,6 m
Roll period: 15,0 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 52 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,36
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,05
Hull form characteristics:
Hull has raised forecastle
Block coefficient: 0,505
Length to Beam Ratio: 7,03 : 1
'Natural speed' for length: 23,97 kts
Power going to wave formation at top speed: 56 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): -7,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 29,20 ft / 8,90 m
- Forecastle (20%): 27,56 ft / 8,40 m (19,69 ft / 6,00 m aft of break)
- Mid (50%): 19,69 ft / 6,00 m
- Quarterdeck (15%): 19,69 ft / 6,00 m
- Stern: 19,69 ft / 6,00 m
- Average freeboard: 21,39 ft / 6,52 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 115,2%
- Above water (accommodation/working, high = better): 151,8%
Waterplane Area: 31 412 Square feet or 2 918 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 106%
Structure weight / hull surface area: 142 lbs/sq ft or 691 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,95
- Longitudinal: 1,63
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
Room for accommodation and workspaces is excellent
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz