środa, 29 sierpnia 2012

Krążownik pancerny Hannibal - 28.02.2011

Napisał do mnie swego czasu jeden z czytelników bloga, z propozycją zaprojektowania specyficznego okrętu dla hipotetycznego państwa istniejącego w Afryce Płn. W początkach XIX w. Potencjalnymi wrogami floty takiego państwa były by marynarki wojenne Włoch i Francji, ewentualnie Wielkiej Brytanii. Jeśli chodzi o koncepcję okrętu, to ma to być jednostka pośrednia między krążownikiem pancernym a liniowym, mająca zdecydowaną przewagę nad każdym z krążowników Francji czy Włoch i na tyle szybka by móc uchylić się od walki z ich pancernikami czy nawet z brytyjskimi KL typu Invincible (założenie jest tu takie, że z uwagi na zagrożenie ze strony floty niemieckiej, Brytyjczycy nie będą mogli wysłać na Morze śródziemne żadnego ze swoich nowszych krążowników liniowych).  
Okręty miały by być  budowane w stoczniach niemieckich, a oczekiwane przez zleceniodawcę dane prezentują się następująco: ok. 17-18.000 ton, 10x240, 10x150, 12x88, brak w.t., opancerzenie: burty 270-180, artyleria, 270, pokład 40-50, napęd turbinowy, kotły opalane olejem, 27,5-28 w., zasięg 5-6.000 mil.
Jak widać, okręt wyszedł całkiem zgrabny, z szybkością nawet nieco większą niż oczekiwana.
Na koniec małe porównanie siły ognia z typem Invincible:
Przyjmując dane z navweaps.com (działo 305 mm: 1,5 strz./min., pocisk 386 kg; działo 240 mm: ok. 3.5 strz./min, pocisk ok. 146 kg), Invincible może wystrzelić teoretyczną salwę minutową o wadze 3474 kg, zaś nasz krążownik z 10 działami 240 mm (z tego 9 na burtę) 4599 kg. Sądzę, że w obliczu spotkania z Invincible, paniczna ucieczka nie była by jedyną możliwą opcją, zwłaszcza że wyliczona przez Springsharpa odporność Invincible na trafienia jest znacznie niższa niż naszego krążownika;-)
PS. Proponowane nazwy okrętów: Hannibal, Hasdrubal, Hanno, Hamilcar..

Hannibal, north african armoured cruiser laid down 1910 (Engine 1913)

Displacement:
    15 661 t light; 16 416 t standard; 18 002 t normal; 19 271 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    574,48 ft / 574,48 ft x 81,69 ft (Bulges 81,73 ft) x 26,57 ft (normal load)
    175,10 m / 175,10 m x 24,90 m (Bulges 24,91 m)  x 8,10 m

Armament:
      6 - 9,45" / 240 mm guns (3x2 guns), 421,80lbs / 191,33kg shells, 1910 Model
      Breech loading guns in turrets (on barbettes)
      on centreline ends, majority aft
      2 - 9,45" / 240 mm guns (1x2 guns), 421,80lbs / 191,33kg shells, 1910 Model
      Breech loading guns in a turret (on a barbette)
      on centreline amidships
      2 - 9,45" / 240 mm guns in single mounts, 421,80lbs / 191,33kg shells, 1910 Model
      Breech loading guns in casemate mounts
      on side, all forward
      10 - 5,91" / 150 mm guns in single mounts, 102,98lbs / 46,71kg shells, 1910 Model
      Quick firing guns in casemate mounts
      on side, evenly spread
      12 - 3,46" / 88,0 mm guns in single mounts, 20,79lbs / 9,43kg shells, 1910 Model
      Quick firing guns in deck mounts
      on side, evenly spread
    Weight of broadside 5 497 lbs / 2 494 kg
    Shells per gun, main battery: 120

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    10,6" / 270 mm    146,00 ft / 44,50 m    12,47 ft / 3,80 m
    Ends:    7,09" / 180 mm    250,00 ft / 76,20 m    12,47 ft / 3,80 m
      178,48 ft / 54,40 m Unarmoured ends
      Main Belt covers 39% of normal length
      Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

   - Torpedo Bulkhead and Bulges:
        1,77" / 45 mm    250,00 ft / 76,20 m    24,61 ft / 7,50 m

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    10,6" / 270 mm    7,09" / 180 mm        10,6" / 270 mm
    2nd:    10,6" / 270 mm    7,09" / 180 mm        10,6" / 270 mm
    3rd:    9,84" / 250 mm          -                  -
    4th:    1,97" / 50 mm          -                  -
    5th:    0,39" / 10 mm          -                  -

   - Armour deck: 1,97" / 50 mm, Conning tower: 11,81" / 300 mm

Machinery:
    Oil fired boilers, steam turbines,
    Geared drive, 4 shafts, 80 967 shp / 60 402 Kw = 28,50 kts
    Range 6 000nm at 15,00 kts
    Bunker at max displacement = 2 855 tons

Complement:
    776 - 1 010

Cost:
    £1,570 million / $6,278 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 687 tons, 3,8%
    Armour: 5 076 tons, 28,2%
       - Belts: 1 902 tons, 10,6%
       - Torpedo bulkhead: 403 tons, 2,2%
       - Armament: 1 453 tons, 8,1%
       - Armour Deck: 1 144 tons, 6,4%
       - Conning Tower: 175 tons, 1,0%
    Machinery: 3 173 tons, 17,6%
    Hull, fittings & equipment: 6 675 tons, 37,1%
    Fuel, ammunition & stores: 2 341 tons, 13,0%
    Miscellaneous weights: 50 tons, 0,3%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      22 570 lbs / 10 237 Kg = 53,5 x 9,4 " / 240 mm shells or 3,4 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,21
    Metacentric height 5,3 ft / 1,6 m
    Roll period: 15,0 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 52 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,36
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,05

Hull form characteristics:
    Hull has raised forecastle
    Block coefficient: 0,505
    Length to Beam Ratio: 7,03 : 1
    'Natural speed' for length: 23,97 kts
    Power going to wave formation at top speed: 56 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): -7,00 degrees
    Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        29,20 ft / 8,90 m
       - Forecastle (20%):    27,56 ft / 8,40 m (19,69 ft / 6,00 m aft of break)
       - Mid (50%):        19,69 ft / 6,00 m
       - Quarterdeck (15%):    19,69 ft / 6,00 m
       - Stern:        19,69 ft / 6,00 m
       - Average freeboard:    21,39 ft / 6,52 m

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 115,2%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 151,8%
    Waterplane Area: 31 412 Square feet or 2 918 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 106%
    Structure weight / hull surface area: 142 lbs/sq ft or 691 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,95
        - Longitudinal: 1,63
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
    Room for accommodation and workspaces is excellent

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz