środa, 29 sierpnia 2012

Alternatywny pomysł na krążownik ciężki - 22.01.2011

Traktat waszyngtoński ustalił limity jakościowe dla okrętów klasy krążownika na 10.000 ton wyporności standard i kaliber artylerii  maksymalnie 203 mm. W krótkim czasie spowodowało to budowę okrętów o takich właśnie charakterystykach przez wszystkie liczące się floty na świecie. Oczywiście wyporność 10.000 ton okazała się zbyt mała by stworzyć udany okręt z działami 203 mm, stąd większość z nich, a praktycznie wszystkie z „pierwszego rzutu” cierpiały na dotkliwy niedostatek opancerzenia. Również Brytyjczycy poszli tą drogą, i w efekcie ich okręty, jakkolwiek stosunkowo udane, również nadmiarem pancerza nie grzeszyły.
Ja postanowiłem pójść inną drogą. Po pierwsze, spróbowałem zbudować okręt mniejszy (założony limit wyporności – 8.000 ton standard), a więc tańszy, co pozwoliło by dzięki mniejszym kosztom wybudować ich więcej – sprawa istotna z punktu widzenia rozległości imperium i chronicznie odczuwanego braku dostatecznej liczby okrętów chroniących jego szlaki komunikacyjne. Po drugie, utrzymałem kaliber 190 mm z krążowników typu Hawkins, który wydał mi się wystarczający wobec słabego opancerzenia ówczesnych potencjalnych przeciwników. Wreszcie po trzecie, zrezygnowałem z pościgu za super prędkościami, skoro projektowany okręt ma raczej bronić własne konwoje przed korsarzami, niż uprawiać wyścigi po oceanie. Uzyskane oszczędności wyporności postanowiłem spożytkować na przyzwoite opancerzenie, chroniące przed trafieniami pocisków 203 mm. Udało mi się uzyskać taką jednostkę: 
 Kent, british heavy cruiser laid down 1924 (Engine 1926)

Displacement:
    7 913 t light; 8 196 t standard; 8 980 t normal; 9 607 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    587,28 ft / 582,68 ft x 58,07 ft x 19,03 ft (normal load)
    179,00 m / 177,60 m x 17,70 m  x 5,80 m

Armament:
      6 - 7,48" / 190 mm guns (3x2 guns), 209,28lbs / 94,93kg shells, 1924 Model
      Breech loading guns in turrets (on barbettes)
      on centreline ends, majority forward
      4 - 4,02" / 102 mm guns in single mounts, 32,38lbs / 14,69kg shells, 1924 Model
      Anti-aircraft guns in deck mounts with hoists
      on side, all amidships
      8 - 1,57" / 40,0 mm guns (4x2 guns), 1,95lbs / 0,89kg shells, 1924 Model
      Anti-aircraft guns in deck mounts
      on side, all amidships
    Weight of broadside 1 401 lbs / 635 kg
    Shells per gun, main battery: 130
    6 - 21,0" / 533 mm above water torpedoes

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    5,98" / 152 mm    300,00 ft / 91,44 m    10,99 ft / 3,35 m
    Ends:    Unarmoured
      Main Belt covers 79% of normal length
      Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

   - Torpedo Bulkhead:
        0,98" / 25 mm    410,01 ft / 124,97 m    14,99 ft / 4,57 m

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    5,98" / 152 mm    3,50" / 89 mm        5,00" / 127 mm
    2nd:    1,50" / 38 mm          -                  -

   - Armour deck: 1,57" / 40 mm, Conning tower: 0,98" / 25 mm

Machinery:
    Oil fired boilers, steam turbines,
    Geared drive, 4 shafts, 53 384 shp / 39 825 Kw = 29,00 kts
    Range 10 000nm at 12,00 kts
    Bunker at max displacement = 1 411 tons

Complement:
    460 - 599

Cost:
    £2,050 million / $8,200 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 175 tons, 1,9%
    Armour: 2 116 tons, 23,6%
       - Belts: 852 tons, 9,5%
       - Torpedo bulkhead: 224 tons, 2,5%
       - Armament: 381 tons, 4,2%
       - Armour Deck: 650 tons, 7,2%
       - Conning Tower: 9 tons, 0,1%
    Machinery: 1 709 tons, 19,0%
    Hull, fittings & equipment: 3 863 tons, 43,0%
    Fuel, ammunition & stores: 1 067 tons, 11,9%
    Miscellaneous weights: 50 tons, 0,6%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      15 746 lbs / 7 142 Kg = 75,2 x 7,5 " / 190 mm shells or 2,5 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,13
    Metacentric height 2,8 ft / 0,8 m
    Roll period: 14,6 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 90 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,58
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,81

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,488
    Length to Beam Ratio: 10,03 : 1
    'Natural speed' for length: 24,14 kts
    Power going to wave formation at top speed: 51 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 10,00 degrees
    Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        26,08 ft / 7,95 m
       - Forecastle (20%):    22,18 ft / 6,76 m
       - Mid (50%):        22,18 ft / 6,76 m
       - Quarterdeck (15%):    22,18 ft / 6,76 m
       - Stern:        22,18 ft / 6,76 m
       - Average freeboard:    22,49 ft / 6,86 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 118,9%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 179,8%
    Waterplane Area: 22 304 Square feet or 2 072 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 129%
    Structure weight / hull surface area: 98 lbs/sq ft or 479 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,93
        - Longitudinal: 1,92
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
    Room for accommodation and workspaces is excellent
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz