Traktat waszyngtoński ustalił limity jakościowe dla okrętów
klasy krążownika na 10.000 ton wyporności standard i kaliber artylerii maksymalnie 203 mm. W krótkim czasie
spowodowało to budowę okrętów o takich właśnie charakterystykach przez
wszystkie liczące się floty na świecie. Oczywiście wyporność 10.000 ton okazała
się zbyt mała by stworzyć udany okręt z działami 203 mm, stąd większość z nich,
a praktycznie wszystkie z „pierwszego rzutu” cierpiały na dotkliwy niedostatek
opancerzenia. Również Brytyjczycy poszli tą drogą, i w efekcie ich okręty,
jakkolwiek stosunkowo udane, również nadmiarem pancerza nie grzeszyły.
Ja postanowiłem pójść inną drogą. Po pierwsze, spróbowałem
zbudować okręt mniejszy (założony limit wyporności – 8.000 ton standard), a
więc tańszy, co pozwoliło by dzięki mniejszym kosztom wybudować ich więcej –
sprawa istotna z punktu widzenia rozległości imperium i chronicznie odczuwanego
braku dostatecznej liczby okrętów chroniących jego szlaki komunikacyjne. Po
drugie, utrzymałem kaliber 190 mm z krążowników typu Hawkins, który wydał mi
się wystarczający wobec słabego opancerzenia ówczesnych potencjalnych
przeciwników. Wreszcie po trzecie, zrezygnowałem z pościgu za super
prędkościami, skoro projektowany okręt ma raczej bronić własne konwoje
przed korsarzami, niż uprawiać wyścigi po oceanie. Uzyskane oszczędności
wyporności postanowiłem spożytkować na przyzwoite opancerzenie, chroniące przed
trafieniami pocisków 203 mm. Udało mi się uzyskać taką jednostkę: Kent, british heavy cruiser laid down 1924 (Engine 1926)
Displacement:
7 913 t light; 8 196 t standard; 8 980 t normal; 9 607 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
587,28 ft / 582,68 ft x 58,07 ft x 19,03 ft (normal load)
179,00 m / 177,60 m x 17,70 m x 5,80 m
Armament:
6 - 7,48" / 190 mm guns (3x2 guns), 209,28lbs / 94,93kg shells, 1924 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on centreline ends, majority forward
4 - 4,02" / 102 mm guns in single mounts, 32,38lbs / 14,69kg shells, 1924 Model
Anti-aircraft guns in deck mounts with hoists
on side, all amidships
8 - 1,57" / 40,0 mm guns (4x2 guns), 1,95lbs / 0,89kg shells, 1924 Model
Anti-aircraft guns in deck mounts
on side, all amidships
Weight of broadside 1 401 lbs / 635 kg
Shells per gun, main battery: 130
6 - 21,0" / 533 mm above water torpedoes
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 5,98" / 152 mm 300,00 ft / 91,44 m 10,99 ft / 3,35 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 79% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
- Torpedo Bulkhead:
0,98" / 25 mm 410,01 ft / 124,97 m 14,99 ft / 4,57 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 5,98" / 152 mm 3,50" / 89 mm 5,00" / 127 mm
2nd: 1,50" / 38 mm - -
- Armour deck: 1,57" / 40 mm, Conning tower: 0,98" / 25 mm
Machinery:
Oil fired boilers, steam turbines,
Geared drive, 4 shafts, 53 384 shp / 39 825 Kw = 29,00 kts
Range 10 000nm at 12,00 kts
Bunker at max displacement = 1 411 tons
Complement:
460 - 599
Cost:
£2,050 million / $8,200 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 175 tons, 1,9%
Armour: 2 116 tons, 23,6%
- Belts: 852 tons, 9,5%
- Torpedo bulkhead: 224 tons, 2,5%
- Armament: 381 tons, 4,2%
- Armour Deck: 650 tons, 7,2%
- Conning Tower: 9 tons, 0,1%
Machinery: 1 709 tons, 19,0%
Hull, fittings & equipment: 3 863 tons, 43,0%
Fuel, ammunition & stores: 1 067 tons, 11,9%
Miscellaneous weights: 50 tons, 0,6%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
15 746 lbs / 7 142 Kg = 75,2 x 7,5 " / 190 mm shells or 2,5 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,13
Metacentric height 2,8 ft / 0,8 m
Roll period: 14,6 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 90 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,58
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,81
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,488
Length to Beam Ratio: 10,03 : 1
'Natural speed' for length: 24,14 kts
Power going to wave formation at top speed: 51 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 10,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 26,08 ft / 7,95 m
- Forecastle (20%): 22,18 ft / 6,76 m
- Mid (50%): 22,18 ft / 6,76 m
- Quarterdeck (15%): 22,18 ft / 6,76 m
- Stern: 22,18 ft / 6,76 m
- Average freeboard: 22,49 ft / 6,86 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 118,9%
- Above water (accommodation/working, high = better): 179,8%
Waterplane Area: 22 304 Square feet or 2 072 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 129%
Structure weight / hull surface area: 98 lbs/sq ft or 479 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,93
- Longitudinal: 1,92
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
Room for accommodation and workspaces is excellent
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz