środa, 29 sierpnia 2012

Symulowanie okrętów żaglowych - 30.05.2010

Zastanawiałem się, czy przy pomocy Springsharpa dało by się zasymulować okręt sprzed epoki pancerza, powiedzmy żaglową, lub parowo-żaglową fregatę. Na warsztat wziąłem okręt historyczny – francuską fregatę śrubową Imperatrice Eugenie (stępka 1854, wodowanie 1856, w służbie 1857), mającej następującą charakterystykę: wyporność 3797 ton, wymiary 74,76x14,78x6,33, silnik 1950 KM indykowanych (800 KM nominalnych), prędkość 12,5 w., załoga 530 ludzi, uzbrojenie: pokład działowy: 30x30f i 6x22cm (haubiczne), pokłady odkryte: 18x30f, 2x16cm (haubiczne). Zakładając że działa 30-funtowe i 16cm haubiczne miały faktyczny kaliber 163 mm, zaś 22cm haubiczne – 223 mm, postanowiłem je w programie zasymulować jako działa odprzodowe o kalibrze odpowiednio 163 mm i 223 mm. Wyniki symulacji oceniam jako umiarkowanie dobre – composite strenght wyszło 0,89. Ale już obniżenie prędkości o nieco ponad 1 w. likwiduje ten problem. Poza tym, program zupełnie fałszywie dopasowuje liczbę załogi do okrętu – zaproponowane 241-314 ludzi jest liczbą zdecydowanie zaniżoną i trzeba o tym pamiętać, by w przypadku symulowania jednostek z pełnym ożaglowaniem (siłą rzeczy potrzebujących licznej załogi do obsługi żagli) nie brać sugestii Springsharpa odnośnie liczebności załogi pod uwagę. Natomiast symulowanie artylerii gładkolufowej jako odprzodówki (muzzle loading) o analogicznym kalibrze wydaje się być rozsądnym rozwiązaniem.

Imperatrice Eugenie, french screw frigate laid down 1854 (Engine 1856)
Corvette (Unarmoured)

Displacement:
    3 118 t light; 3 669 t standard; 3 797 t normal; 3 899 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    254,46 ft / 245,28 ft x 48,49 ft x 20,77 ft (normal load)
    77,56 m / 74,76 m x 14,78 m  x 6,33 m

Armament:
      30 - 6,42" / 163 mm guns in single mounts, 60,78lbs / 27,57kg shells, 1854 Model
      Muzzle loading guns in broadside mounts
      on side, evenly spread
      6 - 8,78" / 223 mm guns in single mounts, 155,65lbs / 70,60kg shells, 1854 Model
      Muzzle loading guns in broadside mounts
      on side, all amidships
      20 - 6,42" / 163 mm guns in single mounts, 60,78lbs / 27,57kg shells, 1854 Model
      Muzzle loading guns in broadside mounts
      on side, evenly spread
    Weight of broadside 3 973 lbs / 1 802 kg
    Shells per gun, main battery: 200

Machinery:
    Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
    Direct drive, 1 shaft, 1 620 ihp / 1 208 Kw = 11,30 kts
    Range 950nm at 6,00 kts
    Bunker at max displacement = 231 tons (100% coal)

Complement:
    241 - 314

Cost:
    £0,605 million / $2,419 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 497 tons, 13,1%
    Machinery: 561 tons, 14,8%
    Hull, fittings & equipment: 2 061 tons, 54,3%
    Fuel, ammunition & stores: 678 tons, 17,9%
    Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      802 lbs / 364 Kg = 13,2 x 6,4 " / 163 mm shells or 0,2 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,58
    Metacentric height 3,7 ft / 1,1 m
    Roll period: 10,7 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 99 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,76
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,97

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,538
    Length to Beam Ratio: 5,06 : 1
    'Natural speed' for length: 15,66 kts
    Power going to wave formation at top speed: 35 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 35,00 degrees
    Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        13,12 ft / 4,00 m
       - Forecastle (20%):    11,48 ft / 3,50 m
       - Mid (50%):        11,48 ft / 3,50 m
       - Quarterdeck (15%):    11,48 ft / 3,50 m
       - Stern:        11,48 ft / 3,50 m
       - Average freeboard:    11,61 ft / 3,54 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 151,6%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 72,1%
    Waterplane Area: 7 943 Square feet or 738 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 73%
    Structure weight / hull surface area: 161 lbs/sq ft or 785 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,86
        - Longitudinal: 3,75
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
    Room for accommodation and workspaces is cramped
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz